یك ماه پس از گرانی بلیت

كدام ایرلاین ها به دستور وزیر راه در خصوص بازگشت قیمت بلیت هواپیما بی توجهی كردند؟

كدام ایرلاین ها به دستور وزیر راه در خصوص بازگشت قیمت بلیت هواپیما بی توجهی كردند؟

به گزارش پلات مهرماه بود كه انجمن شركتهای هواپیمایی ایران نرخ نامه ی جدید بلیت هواپیما را منتشر نمود كه بر مبنای آن به بهانه ی كرونا و گرانی نرخ ارز، از اول آبان قیمت كف هر دقیقه پرواز از ۳ هزار به ۸ هزار تومان افزایش پیدا می كرد و در نتیجه آن قیمت بلیت بین ۱۵۵ تا۳۰۰درصد گران گردید.



انتشار این نرخ نامه، واکنش های بسیاری را در سطح مردم و مجلس به دنبال داشت تا در نهایت محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی ۱۹ مهر ۱۳۹۹ اظهار داشت: افزایش قیمت اعلام شده از جانب انجمن شرکتهای هواپیمایی معتبر نیست و قیمت های جدید که قرار بود از اول آبان ماه اعمال شود لغو شده است.
مجلس هم با پیگیری مبحث جلسات گوناگونی برگزار کرد که آخرین جلسه آن در کمیسیون عمران با حضور سازمان هواپیمایی کشوری، شرکتهای هواپیمایی، انجمن صنفی آژانس های گردشگری و سازمان پشتیبانی از مصرف کنندگان برگزار گردید.
در آن زمان به نقل از مجتبی یوسفی نماینده اهواز و عضو کمیسیون عمران اعلام شد: مقرر شد به علت عدم دریافت مجوز رسمی از جانب ایرلاین ها برای افزایش قیمت، نرخ نامه به قیمت پیش از گرانی آبان ماه برگردد تا بعد از آن، جلسه کارشناسی در سازمان هواپیمایی با حضور مدیران ایرلاین ها و مسؤلان مربوطه برگزار شود، در نهایت شورای نرخ گذاری سازمان هواپیمایی باید نرخ رسمی پروازهای هوایی را اعلام نماید.
عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: این مساله باید مورد توجه قرار گیرد که ایرلاین ها تا حصول نتیجه مربوطه، حق افزایش قیمت بلیط هواپیما را نخواهند داشت و در صورت بروز تخلف، سازمان هواپیمایی مکلف است که با شرکتهای متخلف برخورد جدی کند.
نگاهی به فعالیتهای شرکتهای هواپیمایی ایرانی در مسیرهای داخلی
بر مبنای سالنامه آماری سال ۱۳۹۷ حمل و نقل هوایی کشور (با گذشت ۸ ماه هنوز سالنامه ۱۳۹۸ منتشر نشده یا در سایت سازمان هواپیمایی کشوری بارگزاری نشده است) به غیر از آشیانه جمهوری اسلامی، ۲۲ شرکت هواپیمایی در کشور فعالیت می کنند: اترک، ایران ایر، ایران ایرتور، آتا، آسمان، پویا ایر، تابان، زاگرس، سپاهان، قشم، کاسپین، کیش ایر، ماهان، معراج، کارون، دنا، ساها، سپهران، وارش، سهندآسیا، فارس قشم، هواپیمایی تهران، آشیانه جمهوری اسلامی. همینطور با نگاهی به برخی گزارش ها حداقل ۱۸ شرکت هواپیمایی هم وجود دارند که فعالیت نمی کنند که از میان آنها می توان به سفیران، ارم، آریا، صافات، هسا، اطلس ایر و سهند آسیا اشاره نمود.
برپایه فصل ششم سالنامه آماری سال ۱۳۹۷، ناوگان هوایی این شرکت ها ۳۱۲ هواپیما از انواع مختلف بوئینگ، ایرباس، فوکر، ATR، آنتونف و... دارند.
گزارش شرکت فرودگاه های کشور نشان داده است در سال ۱۳۹۸ تعداد ۴۴، ۸۳۰، ۴۳۴ نفر مسافر با ۳۶۷، ۶۷۸ نشست و برخواست هواپیما جابجا شده اند. همینطور در سال ۱۳۹۶ بیشترین آمار جابجایی مسافران تا به امروز با رکورد ۵۶، ۸۰۲، ۲۰۵ نفر ثبت شده است.
کدام یک از شرکتهای هواپیمایی به دستور وزیر راه بی توجهی کردند؟
انجمن شرکتهای هواپیمایی ایران برای افزایش قیمت و سود ذینفعانش، اردیبهشت ۱۳۹۹ ابتدا دستورالعملی از سازمان هواپیمایی کشوری گرفت که برپایه آن شرکتهای هواپیمایی و آژانس ها را ملزم به رعایت کف قیمت فروش می کرد. بعد از آن، انجمن از آغاز آبان ماه نرخ نامه جدید را اجرایی و با استفاده از اهرم قطع دسترسی فروش، آژانس ها و سایت ها را مجبور به فروش بلیط با نرخ های جدید کرد.


بررسی سایت های فروش آنلاین نشان داده است بلیت تهران – مشهد که مهر ماه با حداقل قیمت حدود ۱۴۰ هزار تومان به فروش می رسید، امروز با حداقل قیمت ۴۰۰ هزار تومان به فروش می رسد. برپایه یک جستجوی ساده مشخص است تنها در راه تهران مشهد شرکتهای هواپیمایی: کاسپین، ایران ایر، تابان، ایران ایر تور، وارش، آتا، ماهان، کاسپین، معراج، آسمان، ساها و زاگرس، بلیت را با نرخ های جدید و بدون توجه به دستور وزیر راه به فروش می رسانند.
در ۸ ماهه ابتدای سال ۱۳۹۹ شرکت هواپیمایی ساها که طبق گزارش سازمان هواپیمایی ۲ فروند هواپیمای بویئنگ ۷۳۷ دارد، ارزان ترین بلیط را فروردین ماه با قیمت ۱۰۳ هزار تومان می فروخت که این قیمت در آبان ماه به ۴، ۹۴۶، ۰۰۰ ریال رسیده است.
جدول تغییرات حداقل قیمت بلیت هواپیما در راه تهران – مشهد در سال ۸ماهه ۱۳۹۹


نکته ی دیگر این که ایرلاین ها نه تنها قیمت را پایین نیاورده اند بلکه به دستور دیگر کاپیتان زنگنه رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص لغو اجرای کف قیمت هم بی توجه بوده اند و حداقل شرکتهای ایران ایر، ایران ایر تور، آتا، آسمان، زاگرس، ساها، قشم ایر، کاسپین، ماهان و وارش همه کف قیمت ۴، ۹۴۶، ۰۰۰ ریال را اجرا کرده اند.
به نظر میرسد که گران فروشی بلیت هنوز برای سازمان های مربوطه اثبات نشده، وگرنه حتما در سایت آن سازمانها یا رسانه ها، خبری از برخورد با شرکتهای متخلف منتشر می شد. از طرفی اگر عزمی برای برخورد با مبحث گران فروشی وجود داشت، مونسان وزیر گردشگری دست به دامان وزیر دادگستری برای فعال شدن سازمان تعزیرات حکومتی نمی شد.
روند بی توجهی به نظارت بر ایرلاین های متخلف درحالی ادامه دارد که علی اصغر خانی، عضو کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از مدیریت و ساماندهی قیمت بلیط پروازهای داخلی به خانه ملت اظهار داشت: این مساله نشان داده است که یا وزیر راه، توان مدیریت وزارتخانه و حوزه هواپیمایی کشور را ندارد و یا این که نمی خواهد قیمت بلیت هواپیما کاهش پیدا کند، در هر صورت وزیر باید با مردم صادقانه صحبت کرده و بگوید که من توان مدیریت صنعت هوانوردی را ندارم. مگر می شود که مقام عالی وزارت راه و شهرسازی اعلام نماید که قیمت بلیط هواپیما باید کاهش پیدا کند، اما این مساله رخ ندهد، آقای اسلامی گزارش دهید که تابحال چند نفر از مدیران خود در حوزه هواپیمایی را توبیخ یا عزل کردید. اگر وزیر راه چند تن از مدیران کم توان را عزل یا توبیخ کند، آن زمان دیگر تخلفی در حوزه هواپیمایی صورت نمی گیرد.
پیش از این امان اله حسین پور، رئیس فراکسیون سفر و اقتصاد مجلس در نامه شدیدالحنی به وزیر راه و شهرسازی با درخواست پاسخگویی وزیر راه نوشت: شرکتهای هواپیمایی از آغاز آبان ماه در اغلب مسیرهای داخلی برخلاف دستور جنابعالی «مبنی بر لغو افزایش نرخ پروازها»، قیمت خدمات خویش را تحت عنوان مجعول کف قیمت، بیشتر از ۱۰۰ درصد افزایش داده اند، ضمن آنکه مبتنی بر گزارش های مستند واصله برخی شرکتهای هواپیمایی، دفاتر خدمات مسافرتی را در جهت اجبار به فروش با نرخ غیرقانونی، به صورت مستمر تهدید به قطع سیستم فروش یا ابطال قراردادهای همکاری فی ما بین می نمایند. بر این اساس مبتنی است، جنابعالی نسبت به این تخلف محرز شرکتهای هواپیمایی پاسخگو بوده و این رویه ناصحیح و ناصواب عدم تمکین به دستورات مراجع رسمی متوقف گردد.
رئیس فراکسیون سفر و اقتصاد مجلس در رساله اش تاکیده کرده: مجلس شورای اسلامی با جدیت این مورد را در دستور کار ویژه خود قرار داده و برای احقاق «حقوق عامه» از همه ظرفیت های قانونی موجود در قوای سه گانه بهره خواهند گرفت.
از دستور توقف وزیر راه و شهرسازی یک ماه گذشته، کاپیتان زنگنه، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری هم در مصاحبه ها از ضرورت لغو افزایش قیمت بلیت هواپیما و بازگشت قیمت به قبل از آبان سخن گفته و غیرقانونی دانستن کف قیمت و برخورد با آن گفته و قیمت گذاری را موکول به تصمیم گیری در مجلس و شورای عالی هواپیمایی اعلام نموده، اما آنچه در عمل اتفاق افتاده است، گرانی و افزایش قیمت بلیت هواپیما و رعایت کف قیمت یکسان، توسط شرکتهای هواپیمایی بدون توجه به دستور وزیر و نظرات رئیس سازمان هواپیمایی کشوری است.
اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس در یادداشتی که به تازگی در رسانه ها انتشار یافت، این بی توجهی را چنین توصیف می کند: «چرا ایرلاین ها با وجود تاکید مسؤلان، مبادرت به افزایش قیمت کردند؟ آیا دستور رئیس سازمان هواپیمایی کشور در خصوص افزایش نیافتن قیمت های بلیت پروازهای داخلی بی اعتبار بوده و ایرلاین ها بی توجه به سخنان رئیس سازمان هواپیمایی کشوری مبادرت به افزایش قیمت ها کرده اند!؟ این افزایش شبانه قیمت ها می تواند نشان دهنده توافقات پشت پرده ای باشد که خبر از رانت می دهند؛ طرحی که پیشتر طراحی و حالا عملیاتی شده است. مجلس تابحال از برخورد مجدد با اقدام خودسرانه ایرلاین ها که به دستوراتش عمل نکرده اند، گزارش نداشته است.»




منبع:

1399/08/22
12:49:25
5.0 / 5
1360
تگهای خبر: آژانس , جت , حمل و نقل , خانه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
پلات