معاون وزیر راه ؛

چین از پروژه راه آهن برقی تهران-مشهدخارج شد

چین از پروژه راه آهن برقی تهران-مشهدخارج شد

مدیرعامل شرکت راه آهن اظهار داشت: فاینانسور چینی اعلام نموده که نمی تواند پروژه راه آهن برقی تهران-مشهد را بسازد و قرار شده تا آنرا با توان و ظرفیت داخلی بسازیم.



سعید رسولی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره قطار برقی تهران-مشهد اظهار داشت: برای برقی کردن راه آهن تهران-مشهد قرارداد تأمین اعتبار با کشور چین به امضا رسیده بود که چینی ها همه اقدامات لازم و صدور مجوزها و تضامین بانکی را صادر کرده بودند.
وی افزود: ولی فاینانسور سال قبل به علت مشکلاتی که برای آنها پیش آمد اعلام نمودند نمی توانند عملیات اجرایی را آغاز کنند.
شرکت سازنده چینی قرار بود علاوه بر تأمین مالی این پروژه از راه فاینانس، تجهیزات ساخت و ناوگان را هم تأمین کند و از محل درآمد فروش بلیت، اصل و سود آنرا مستهلک کند.
معاون وزیر راه اضافه کرد: در حال برنامه ریزی هستیم تا عملیات برقی سازی راه آهن تهران مشهد را با توانمندی داخلی انجام دهیم.
رسولی خاطرنشان کرد: در مرکز جهادی پیشرفت شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران کارگروه برقی سازی با حضور بهترین متخصصان حوزه راه آهن و بخش خصوصی تشکیل شده و این مورد در حال پیگیری است، امیدوارم بزودی عملیات اجرایی برقی سازی راه آهن تهران مشهد را با تاکید بر توان و تخصص داخلی آغاز نماییم.
رسولی با اشاره به اینکه همواره از سرمایه گذاری داخلی و خارجی برای توسعه زیرساخت های صنعت حمل و نقل ریلی استفاده می نماییم تصریح کرد: توانمندی های داخلی در اولویت شرکت راه آهن است.
ساخت راه آهن رشت-آستارا با مشارکت آذربایجان
مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران درباره توافق این شرکت با شرکت راه آهن آذربایجان در مورد راه اندازی خط آهن رشت-آستارا خاطرنشان کرد: هفته جاری هیأت عالی رتبه آذربایجانی به ریاست معاون نخست وزیر این کشور در ایران حضور داشت و دیدارهایی با وزرای دولت همچون وزیر راه و شهرسازی انجام داد.
وی افزود: در این هیأت مدیرعامل راه آهن آذربایجان هم حضور داشت و ما جلسات مفصلی با هیأت آذربایجانی برای توسعه روابط دو کشور در حوزه حمل و نقل ریلی برگزار کردیم. در این جلسات ۷ سند همکاری به امضا رسید و بر مبنای آن جزئیات نحوه همکاری دو کشور تشریح شد.
رسولی خاطرنشان کرد: از مهم ترین اسناد امضا شده، می توان به تعیین تعرفه ترجیحی مبادلات اقتصادی دو کشور و توسعه پایانه ریلی آستارا-آستارا اشاره نمود که هم اکنون هم فعال است و سال جاری هم میزان تبادل کالا در پایانه ریلی آستارا با جمهوری آذربایجان ۲۵ درصد افزایش داشت ولی با هدف گذاری دستیابی به جابجایی ریلی کالا میان ایران و آذربایجان تا سقف دو میلیون تن در سال فاصله داریم.
وی تصریح کرد: اتصال ریلی رشت به آستارا از اهمیت بالایی برخوردار می باشد و بعنوان حلقه مفقوده کریدور شمال جنوب و کریدور دریای خزر از آن یاد می شود. هر چند که کریدور شرقی دریای خزر در محور شمال جنوب از راه اتصال بندر شهید رجایی به مرز اینچه برون در ترکمنستان متصل است.
مرزهای ریلی سرخس و اینچه برون فعال هستند
مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: هم اکنون روزانه در مرز سرخس بیشتر از ۲۰۰ مبادله واگن انجام می شود؛ مرز اینچه برون هم در حال فعالیت است. بندر امیرآباد هم به شبکه ریلی متصل بوده و مبادله کالا با کشورهای حاشیه دریای خزر از راه این بندر انجام می شود.
وی خاطرنشان کرد: با اتصال بنادر کاسپین و انزلی به شبکه ریلی، کریدور غرب دریای خزر مانند بندر امیرآباد را فعال خواهیم کرد.
رسولی افزود: اتصال راه آهن رشت به آستارا جزو پروژه های اولویت دار ماست؛ در مسافرت اخیر معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان به تهران و دیدار با وزیر راه و شهرسازی هر دو طرف علاقه مندی خویش را به اتصال این خط آهن اعلام نمودند تا بتوانیم جمهوری آذربایجان را با استفاده از شبکه ریلی ایران به بنادر جنوبی کشور متصل کرده و کالاهای کشورهای اتحادیه اوراسیا و دیگر کشورهای مسیر را از این کریدور عبور دهیم.
تکنولوژی فوق پیشرفته تولید سوزن ریل، بومی سازی شد
رسولی با تاکید بر اینکه به تکنولوژی جوش سوزن ریل دست یافته ایم، اظهار داشت: در این تکنولوژی می بایست آلیاژهای مختلف با یک جوش به هم متصل می شد که تکنولوژی بسیار پیشرفته ای است و یکی از علل وابستگی صنعت ریلی ما به خارج از کشور بود ولی سال جاری توانستیم به این تکنولوژی دست یابیم.

1399/11/04
22:26:36
0.0 / 5
966
تگهای خبر: بنادر , پروژه , تخصص , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲
پلات