طرح نوآ ی دانشگاه شهید بهشتی از امروز كلید خورد
پلات: از امروز طرح ˮنوآˮی دانشگاه شهید بهشتی در جهت خلق شرکت های دانش بنیان و خلاق در مراکز نوآوری دانشکده ها و پژوهشکده های دانشگاه شهید بهشتی شروع شد و در دو روز برگزاری، 100 تیم برگزیده با یکدیگر رقابت خواهند کرد.
به گزارش پلات به نقل از ایسنا، طرح "نوآ"، با مشارکت پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی و ۱۸ مرکز نوآوری مستقر در این دانشگاه از امروز چهارشنبه ۱۳ اسفندماه به مدت ۲ روز شروع به کار کرد. در فراخوان اولیه این رویداد بیش از ۲۰۰ تیم در این طرح شرکت کردند که پس از داوری و ارزیابی، نیمی از این تعداد توانستند به رویداد "نوآ" راه یابند.
تیم های برگزیده باید در کارگاه های تخصصی که توسط اساتید زبده و برجسته طی امروز وفردا برگزار می شود، شرکت نمایند. پس از آن، دوره های فشردهی منتورینگ و شتابدهی شروع خواهد شد.
دورهی منتورینگ در دو سطح تعریف شده است. سطح عمومی که مشتمل بر مباحث متمرکز بر حوزهی تجاری سازی ایده و کسب وکار است؛ و سطح تخصصی که در این قسمت، با کمک مرکز نوآوری دانشکدهی مربوطه، از اساتید و برجستگان علمی در رابطه با آن ایده استفاده شده است.
دکتر علی اصغر سعدآبادی، عضوهیات علمی و رئیس مرکز نوآوری دانشگاه شهید بهشتی در مراسم افتتاح رویداد نوآ در این زمینه اظهار داشت: تیم ها با شرکت در دورهی منتورینگ تخصصی و عمومی در حقیقت یک چرخهی شتابدهی بسیار فشرده و کپسولی را می گذرانند تا بتوانند به استانداردهای لازم برای دستیابی به یک استارت آپ موفق برسند. در نهایت تیم هایی که بتوانند این دوره را بگذرانند و فاکتورهای لازم را کسب کنند در فاز نهایی رویداد، در جلسه داوری که با حضور شخصیت های برجستهی اکوسیستم نوآوری کشور در روز سوم خرداد ۱۴۰۰ برگزار می شود، شرکت کرده و در صورت برگزیده شدن از حمایت های طرح نوآ بهره مند خواهند شد.
بگفته وی به تیم برتر مبلغ یک میلیارد ریال تسهیلات پرداخت خواهد شد.
در این مراسم همین طور حسن ثابتی، تحلیلگر و مدرس آموزش عالی برگزاری کارگاه ها را از برنامه های این رویداد نام برد و اضافه کرد: کارگاه روز نخست این رویداد با عنوان "آشنایی با مفاهیم و اجزاء زیست بوم کارآفرینی و نوآوری کشور" است که بمنظور آشنایی فعالان و علاقه مندان ورود به این عرصه در کشور طراحی و برنامه ریزی شده است.
بگفته ثابتی در این کارگاه دو ساعته سرفصل هایی مانند مفهوم و ابعاد کارآفرینی، چرایی زیست بوم کارآفرینی و نوآوری، عناصر و اجزاء زیست بوم کارآفرینی، تعاریف و مفاهیم رایج، نهادها و اشخاص حقوقی این زیست بوم، کارکرد زیست بوم کارآفرینی و نسبت آموزش عالی و دانشگاه با زیست بوم کارآفرینی تشریح می شود.
دکتر محمدرضا مرادی، مدیر یکی از شتابدهنده ها با اشاره به برگزاری کارگاهی با عنوان "بوم مدل کسب و کار" در روز دوم این رویداد اظهار داشت: بوم، مدل (یا الگوی) کسب وکار یا کنوس، یک ابزار مدیریتی و کارآفرینانهی استراتژیکی است که به شما اجازه می دهد الگوی کسب وکار خودرا توصیف، طراحی و اختراع کرده یا آنرا به چالش کشیده یا تغییر دهید. از همین رو، پس از انتخاب ایده، تدوین بوم یکی از نخستین گامهای شروع یک استارت آپ است که مسیر کسب وکار شما را مشخص می کند.
مرادی این بوم مشهور را که امروزه در بیشتر کسب وکارها از آن استفاده می شود، عموماً دارای ۹ قسمت مشخص دانست که هر یک از آنها معنا و منظور خاصی را دنبال می کند و درادامه اشاره کرد: در حقیقت این ۹ قسمت برای پاسخگویی به ۹ سؤال مشخص و کاربردی طراحی شده است: بخش بندی مشتریان را بدانید؛ ارزش ایجادشده کار را بدانید؛ کانال های ارتباط با مشتریان را بدانید؛ نحوهی ارتباط با کسانی که به مشتریان شما مبدل می شوند را بدانید؛ جریان و نحوهی درآمدزایی را بدانید؛ منابع کلیدی درآمدی که کار شما برپایه آنها شکل گرفته اند را بدانید؛ کارهای کلیدی کسب و کاری که شما را معرفی می کند بدانید؛ شرکای اصلی و کلیدی که با آنها همکاری دارید را بشناسید؛ ساختار هزینه های کسب و کارتان را بشناسید. در این کارگاه نگاهی به چرایی و چگونگی استفاده از این ابزار راهبردی داریم.
برمبنای اعلام روابط عمومی مرکز نوآوری دانشگاه شهید بهشتی، طرح نوآ با تاکید بر ایجاد انگیزه، نشاط، هم افزایی، آموزش و مشاوره نوآوران و کارآفرینان در جهت خلق شرکت های دانش بنیان و خلاق در مراکز نوآوری دانشکده ها و پژوهشکده های دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر اقتصاد دانش بنیان و خلاق و پذیرش تیم های نوآور دانشجویی و تیم های فناور با تاکید بر این مهم می باشد. در این راستا ایده های ارائه شده طی سه مرحله بررسی می شوند که مرحله اول آن در ایام چهارشنبه و پنجشنبه (۱۳ و۱۴ اسفند ماه ۹۹) در قالب کارگاه هایی برگزار می گردد.
منبع: plats.ir
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب