مدیران ایرلاین ها تشریح كردند؛

جزییات پرداخت ۲۵۰۰ میلیارد تومان وام كرونابه شركت های هواپیمایی

جزییات پرداخت ۲۵۰۰ میلیارد تومان وام كرونابه شركت های هواپیمایی

پلات: ایرلاین های کشور تا حالا 2544 میلیارد تومان تسهیلات کرونائی دریافت کرده اند. این آمار مربوط به تسهیلات همه ایرلاین ها به جز 4 شرکتی است که هنوز موفق به نهایی کردن پروسه دریافت وام نشده اند.



به گزارش پلات به نقل از پایگاه اطلاع رسانی و پایش آثار اقتصادی کرونا، شیوع جهانی ویروس کرونا و لغو هزاران پرواز در جهان، آینده بقای شرکتهای هواپیمایی را با چالش های جدی روبه رو کرد و ایرلاین های ایرانی نیز از این قاعده مستثنی نبودند. شرایط سخت اقتصادی ناشی از تحریم در سالهای اخیر مشکلات بسیاری برای شرکتهای هواپیمایی ایرانی بوجود آورده بود که کرونا مشکلات را چند برابر کرد.
چندی پیش، مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی، درباره میزان خسارات وارد شده به شرکتهای هواپیمایی ناشی از شیوع کرونا اظهار داشت: برآوردهای صورت گرفته نشان داد که تا ۱۵ فروردین ماه سال ۹۹ شرکتهای هواپیمایی ایرانی حدود ۳ هزار میلیارد تومان و تا اختتام فروردین ماه حدود ۴ هزار میلیارد تومان زیان دیدند و این خسارت در ماه های بعدی نیز ادامه پیدا کرد.
به گفته سامانی به صورت تقریبی شرکتهای هواپیمایی ایرانی بعد از فروردین ماه حدود هزار میلیارد تومان به صورت ماهانه عدم النفع (خسارت ناشی از انجام نشدن پروازها) داشته اند.
اعطای ۲ هزار و ۵۵۴ میلیارد تومان تسهیلات کرونایی به شرکتهای هواپیمایی
حمایت از این شرکت ها با عنایت به وضعیتی که کارشناسان این حوزه توصیف می کردند، ضرورتی اجتناب ناپذیر بود و در نتیجه بخشی از تسهیلات حمایتی دولت برای کسب و کارهای متضرر از کرونا به شرکتهای هواپیمایی ایران اختصاص داده شد. چنانچه وزیر راه و شهرسازی نیز در اواخر سال قبل اظهار داشت: ایرلاین های کشور تا حالا ۲ هزار و ۵۵۴ میلیارد تومان تسهیلات کرونایی دریافت کرده اند. این آمار در ارتباط با تسهیلات همه شرکتهای هواپیمایی به جز ۴ شرکتی است که هنوز موفق به نهایی کردن پروسه دریافت تسهیلات خود نشده اند.
مدیرعامل یک ایرلاین: ۶۰ میلیارد تومان گرفتیم که نجاتمان داد / زمان بازپرداخت تمدید شود
در همین رابطه اصغر عبدالله پور رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل یک شرکت هواپیمایی اظهار داشت: ما در این شرکت ۶۰ میلیارد تومان تسهیلات کسب و کارهای لطمه دیده از کرونا را دریافت کرده ایم که کمک خوبی برای ادامه فعالیت ما بوده است و در واقع باید بگویم که این صنعت را نجات داد.
وی افزود: البته این تسهیلات به صورت کامل و یکجا پرداخت نشد و در چند بخش تا آخر سال تکمیل شد. نخستین قسط بازپرداخت ما اردیبهشت است اما توان پرداخت، با عنایت به ادامه شرایط کرونایی وجود ندارد. امیدواریم حداقل تا اختتام همه گیری کرونا بازپرداخت تسهیلات متوقف شود.
عبدالله پور توضیح داد: پیش از انتشار کرونا وضعیت شرکتهای هواپیمایی مطلوب نبود و در شرایط سخت اقتصادی ناشی از تحریم ها فعالیت می کردند که با انتشار کرونا مشکلات تشدید شد. لغو سفرها درآمد شرکتهای هواپیمایی را به شدت کم کرد. در این بین ظرفیت پروازها هم به ۶۰ درصد در هر پرواز کاهش یافته که معضل جدی همه ایرلاین ها است.
وی افزود: این محدودیت در پروازها فقط مختص پروازهای داخلی ایران است و پروازهای خارجی چنین محدودیتی ندارند. برای مثال در چند روز اخیر پرواز شیراز به مسقط فول مسافر پرواز کرد و منعی هم نداشت اما پرواز داخلی فقط با ۶۰ درصد ظرفیت امکان پذیر است.
مدیرعامل این هواپیمایی اظهار داشت: سود ۱۲ درصدی بازپرداخت این تسهیلات به اندازه کافی شرایط بازپرداخت را سخت کرده است اگر هزینه دیرکرد هم قرار باشد اضافه شود واقعاً توانی برای بازپرداخت وجود نخواهد داشت و امیدواریم این گونه نشود.
رئیس انجمن ایرلاین ها: هزینه ثبت هر هواپیما در دفتر اسناد رسمی، ۲ تا ۳ میلیارد تومان
یونس دقیق کیا، رئیس انجمن شرکتهای هواپیمایی نیز اظهار داشت: دریافت تسهیلات کرونایی که برای پشتیبانی از کسب و کارهای متضرر از کرونا مصوب شد، شرایط پیچیده ای داشت البته فقط ۴ ایرلاین تا حالا موفق به دریافت نشده اند که دلیل آن مشکلات خود ایرلاین ها بوده است.
وی توضیح داد: دریافت وام شروطی داشت که برخی شرکت ها نتوانستند تامین کنند، برای مثال ما چون تعهدات ارزی تسویه نشده داشتیم، نتوانستیم وام را دریافت نماییم.
دقیق کیا اضافه کرد: با عنایت به مبالغ بالای تسهیلات و دشواری تامین وثیقه، قرار شد هواپیماهای هر شرکت بعنوان وثیقه در رهن بانک قرار گیرند.
وی اظهار داشت: در این بین هم هزینه کارشناسی برای تعیین قیمت هر هواپیما وجود دارد، هم هزینه ثبت در دفترخانه که حداقل ۲ تا ۳ میلیارد تومان هزینه ثبت هر هواپیماست. این یکی از موانع می باشد چون هزینه بالایی صرف ثبت می شود اما تنها مانع این نیست. شرایط بازپرداخت ها هم یک مانع است. در اصل باز پرداخت این تسهیلات با ۱۲ درصد سود است اما اگر پرداخت نشود و تأخیر در بازپرداخت وجود داشته باشد، با سود ۲۶ درصد دریافت خواهد شد. در چنین شرایطی بازپرداخت وام ها کار سختی است و طبیعتاً ریسک دریافت تسهیلات بالاست.
دقیق کیا: کاهش ۴۰ درصد فروش بلیت هر پرواز، مشکل جدی ماست
رئیس انجمن شرکتهای هواپیمایی اضافه کرد: مشکلات شرکتهای هواپیمایی زیاد است اما کاهش ظرفیت پروازهای داخلی به ۶۰ درصد مشکل جدی ما است. در حالیکه پروازهای خارجی فول هستند و در مسافرت چند ساعته خارجی خبری از کاهش تعداد مسافر نیست در ایران این کاهش ۴۰ درصدی به یک مشکل جدی تبدیل گشته است.
دقیق کیا همین طور اظهار داشت: اگر مانند کشورهای خارجی وام بلاعوض به ایرلاین ها پرداخت نمی گردد حداقل محدودیت پرواز با ۶۰ درصد ظرفیت لغو شود. در حالیکه مترو و بی آرتی و اتوبوس ها مملو از مسافر است فقط پرواز با ۱۰۰ درصد ظرفیت مشکل آفرین خواهد بود؟
وی تصریح کرد: ازاین رو مهم ترین درخواست ما رفع محدودیت در ظرفیت پروازها و تمدید مهلت استمهال وام ها است.
مدیرعامل ایرتور: نسبت به نحوه تخصیص تسهیلات انتقاد داریم
سید رضا موسوی، مدیر عامل اجرائی شرکت هواپیمایی ایران ایرتور نیز اظهار داشت: پرداخت تسهیلات به شرکتهای هواپیمایی متضرر از کرونا تصمیمی تأثیرگذار و مثبت بود و با استقبال ایرلاین ها روبه رو شد، هرچند شرایط دریافت آن راحت نبود.
موسوی اظهار داشت: یکی از مواردی که ما به آن معترض بودیم نحوه تخصیص تسهیلات بود. قرار شد سازمان هواپیمایی کشوری بعنوان متولی تخصیص تسهیلات، بر مبنای تعداد ناوگان هوایی، تعداد مسافر، ساعت پرواز و نیروی مشغول به کار این تقسیم بندی را انجام دهد اما در عمل این گونه نشد.
وی اضافه کرد: پس از ماهان، بیشترین ناوگان هوایی و تعداد سفر را ایران ایرتور دارد و رتبه نخست حمل و نقل هوایی در سال ۹۸ را کسب کرده است، با این وجود با داشتن ۱۳ هواپیما ۱۳۰ میلیارد تومان وام گرفتیم و شرکت دیگری با ۵ هواپیما به میزان ما تسهیلات دریافت کرده است.
موسوی تصریح کرد: اگر شرایط تخصیص اعتبار به درستی در نظر گرفته می شد، تسهیلات دریافتی ما باید بیشتر می شد.
وی افزود: در راه دریافت تسهیلات، ستاد ملی مقابله با کرونا همکاری بسیار خوبی با ما داشت که جای تشکر دارد، برای اینکه هر جا به مشکل برمی خوردیم مسئول پیگیری که معرفی شده بود پاسخگوی تماسهای ما بود و راهنمایی و پیگیری لازم را انجام می داد.
وی اضافه کرد: برخی ایرلاین ها از عدم همراهی بانک ها گله داشتند؛ برخی بانک ها شرط افتتاح حساب و پرداخت حقوق پرسنل ایرلاین را مطرح کرده بودند؛ البته ما هم ۲۰ روز پس از دریافت وام، نخستین قسط را پرداخت کردیم و تا امروز حتی یک روز هم دیرکرد نداشته ایم.
با وجود محدودیت ۶۰ درصد، امکان بازپرداخت اقساط سخت است
موسوی همین طور اظهار داشت: با عنایت به ادامه شرایط سخت کرونایی و کاهش ظرفیت پروازهای داخلی به ۶۰ درصد، امکان بازپرداخت تسهیلات واقعاً سخت است؛ ای کاش حداقل تنفس ۶ ماهه در نظر می گرفتند تا با فروکش کردن همه گیری کرونا، پروازها به حالت عادی بازگردد و امکان بازپرداخت وام ها فراهم گردد.
وی اظهار داشت: هم اکنون پروازها با رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی انجام می شود؛ حضور مسافر در پرواز خارجی باید همراه با تست منفی پی سی آر باشد اگر مسافر تست پی سی آر منفی نداشته باشد به هیچ عنوان اجازه پرواز نخواهد یافت.


منبع:

1400/01/31
19:28:30
5.0 / 5
319
تگهای خبر: جت , حمل و نقل , خانه , سفر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴
پلات