معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای مطرح كرد
مشکل تامین قیر برای آسفالت ۳۵۰۰ کیلومتر راه روستایی در کشور
پلات: خوزستان معاون ساخت و نگهداری راه های روستایی و فرعی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اظهار داشت: در صورت تخصیص قیر، 3500 کیلومتر راه روستایی در کشور آماده آسفالت است.
خداداد مقبلی در حاشیه سفر به خوزستان در گفت و گو با ایسنا، اظهار نمود: از شروع سال جاری تاکنون، حدود ۴۰۰ کیلومتر راه روستایی با اعتباری بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان در کشور تولید شده و مورد بهره برداری قرار گرفته است.
وی با اشاره به تخصیص بودجه از محل اعتبارات ساخت راه های روستایی، اضافه کرد: بیش از ۸۰۰ روستا در کشور با جمعیت بالای ۱۰۰ خانوار، فاقد آسفالت هستند که برمبنای دستورالعمل ابلاغ گردیده به استانداران از طرف وزارت راه و شهرسازی، ساخت راه برای این روستاها در اولویت قرار دارد.
معاون ساخت و نگهداری راه های روستایی و فرعی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اظهار داشت: در صورت عدم نیاز روستاهای با جمعیت بالای ۱۰۰ خانوار به راه روستایی، روستاهای با جمعیت ۵۰ تا ۱۰۰ خانوار و ۲۰ تا ۵۰ خانوار در اولویت های بعدی ساخت راه هستند.
وی اظهار داشت: طبق اطلاعات جمع آوری شده، ضریب برخورداری از راه های روستایی در استانهای خراسان شمالی، کردستان، سیستان و بلوچستان، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و خوزستان به سبب پراکندگی جمعیتی و شرایط توپوگرافی، پایین تر از میانگین کشوری است.
مقبلی اضافه کرد: مقرر است بمنظور ساخت راه روستایی در این استانها، بودجه ای از محل اعتبارات ساخت راه های روستایی و اعتبارات مناطق محروم و کمتر توسعه یافته تخصیص داده شود تا در امسال و سال آینده شاهد ارتقای ضریب برخورداری از راه های روستایی در این استانها باشیم.
معاون ساخت و نگهداری راه های روستایی و فرعی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای عنوان کرد: در ۷۲ شهرستان کشور نیز ضریب برخورداری از راه های روستایی کمتر از ۷۰ درصد است و بمنظور ارتقای آن، تخصیص بودجه از محل اعتبارات محرومیت زدایی و توازن منطقه ای در دستور کار است.
وی اضافه کرد: قیمت تمام شده قیر برای اجرای پروژه ها از سال قبل جهشی بوده و به هر تن ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تا ۸ میلیون تومان رسید و این مساله منجر به افزایش هزینه اجرای پروژه ها شده است.
مقبلی اظهار داشت: با وجود مصوبه مجلس شورای اسلامی در خصوص تخصیص قیر، تا حالا قیری برای اجرای پروژه های عمرانی در اختیار سازمان قرار نگرفته است و در صورت تخصیص ۳۵۰۰ کیلومتر راه روستایی در کشور آماده آسفالت است.
وی اشاره کرد: در ویرایش جدید مطالعات راه های روستایی، مسیرهای کوهستانی و صعب العبور برمبنای نقشه های توپوگرافی دسته بندی شده اند. یکی از اشکالات عدم برخورداری آسفالت در بعضی از این مناطق، به سبب پراکندگی جمعیتی است. این مشکل موجب بالا رفتن هزینه و طولانی شدن ساخت راه روستایی در مسیرهای کوهستانی و صعب العبور شده است که امیدواریم با وجود سختی کار بتوانیم روستاهای فاقد راه روستایی مناسب در این مناطق را به شرایط ایده آل برسانیم.
به گزارش پلات به نقل از ایسنا، در مسافرت دو روزه معاون ساخت و نگهداری راه های روستایی و فرعی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به استان خوزستان، پروژه های بهسازی و آسفالت راه روستایی للر و حداث ابنیه فنی جاده روستای گرگ ها در شهرستان اندیکا با اعتباری بیش از ۲۰۰ میلیاردریال کلنگ زنی شدند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب