سفارش های مسکن سازی اساتید حوزه و دانشگاه به رئیس جمهور

سفارش های مسکن سازی اساتید حوزه و دانشگاه به رئیس جمهور

قم تعدادی از اساتید و مدیران حوزه های علمیه خطاب به دولت و مجلس با مبحث طرح «مسکن زندگی» بیانیه صادر کردند.


بیانیه تعدادی از اساتید حوزه و دانشگاه خطاب به دولت و مجلس محترم با مبحث طرح «مسکن زندگی»، «تأمین چهار میلیون مسکن در دولت سیزدهم » به شرح چونکه است:
مبحث مسکن و توسعه محیط­های سکونت­گاهی در ایران از دهه چهل تابحال گرفتار چالش­ها و معضلات عمده­ای بوده و برای بهبود آن در این سال­ها، رویکردها و راه­کارهای مختلفی تجربه شد که برخی توانست توفیقاتی را کسب کند و برخی هم خود منشأ معضلاتی از قبیل موارد زیر شد.
عدم توازن در آمایش سرزمین و ازدحام بی­رویه جمعیت در مناطق خاص و کلان شهرها، توأم با تخریب محیط زیست
ناسازگاری فضاهای زیست با هویت، فرهنگ و سبک زندگی ایرانی اسلامی و در نتیجه تضعیف بنیان خانواده و کاهش احساس آرامش و سلامت عمومی
تصدی­گری دولتی و کاهش مشارکت مردم در حل معضل مسکن و به تبع آن ایجاد بار مالی سنگین بر دوش دولت­ها
سوداگری در مبحث زمین و مسکن، در نتیجه افزایش فاصله طبقاتی و رشد سکونت­گاه­های غیر رسمی و حاشیه ای در اطراف کلان شهرها بدون امکانات زیست مناسب
امید است، حالا که به لطف الهی یک نگرش انقلابی با تاکید بر حل معضل مسکن بر صدر قوه مجریه مستقر شده و مجلس انقلابی هم در کنار آن قرار گرفته است، شاهد اقدامات مؤثر و پایداری در این حوزه باشیم.
آنچه باعث نگرانی نگارندگان این بیانیه است تکرار بعضی از نگاههای غلط در طرح "مسکن زندگی" (چهار میلیون مسکن وعده داده شده تا آخر دولت) است. رویکردهایی که با اتکا به بعضی از باورهای نادرست که به طور عمده از فقدان دقت علمی و عدم آگاهی به ظرفیت­های متنوعِ بالفعل و بالقوه جغرافیایی، علمی، فنی و حقوقی در کشور، نشأت می گیرد و سال­ها است در مقابل تحقق الگوهای مطلوب و شایسته مقاومت می­کند.
از این روی تلاش شد در جهت دستیابی به یک الگوی مناسب و مطلوب با هویت اسلامی ـ ایرانی و با احتراز از تکرار رویکرد­های نابجا در حل معضل مسکن، سیاست­ها و الزامات مطلوب و البته امکان پذیر و ممکن، برای طرح مسکن زندگی تهیه و تقدیم گردد. این سیاست­ها با تمسک به یک تفاهم علمی و نخبگانی و با عنایت به شرایط و اقتضائات کنونی کشور، احصاء شده و انتظار می­رود موجبات همدلی و همکاری میان دولت و مجلس انقلابی را فراهم نماید.
سیاست­ها و الزامات طرح مسکن زندگی:
1. جایگاه و منزلت طرح مسکن زندگی، بگونه ای توصیف و تحلیل شود که «صرفاً منحصر به تأمین مسکن و ارتقاء رفاه ساکنین نباشد»، بلکه با تأسی از اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، «ظرفیت رشد فضایل اخلاقی بر مبنای ایمان و تقوای ساکنین را هم داشته باشد».
2. با تاکید بر «عدالت در آمایش سرزمین و الگوی توازن جمعیتی»، طرح مسکن زندگی باید زمینه ساز «تمرکززدائی و مهاجرت معکوس» از کلان شهرها به اماکن مساعدتر به منظور زندگی با «قابلیت اشتغال زایی و کارآفرینی» باشد.
3. با عنایت به لزوم «استفاده پایدار از منابع»، لازم است که «جانمایی و مکان­یابی» طرح­های مسکن زندگی به نحوی صورت گیرد که «وابسته به منابع استان­های دیگر نبوده»؛ بخصوص باعث تشدید تنش­های آبی بین استانی نگردد.
4. سیاست کلی در طرح مسکن زندگی بگونه ای باشد که زمینه ساز «کاهش تصدی­گری دولتی» بوده و شرایط «ارتقاء مشارکت­های مردمی» در مراحل مختلف «طراحی، ساخت و بهره­برداری» را فراهم آورد.
5. در جهت «تحقق اقتصاد مقاومتی» و «تأمین پایدار ملزومات و مایحتاج اساسی زندگی»، لازم است که طرح مسکن زندگی، زمینه را برای «مولد بودن و خوداتکائی خانواده­ها» از راه تأمین فضای «کسب وکارهای خردِ خانگی و محلی» فراهم آورد.
6. با هدف «ارتقاء تعلق اجتماعی» و لزوم «تقویت روابط اجتماعی میان واحدهای همسایگی»، لازم است که طرح مسکن زندگی در ارتباط با سایر عناصر فرهنگی، اجتماعی و محیطی، به نحوی برنامه­ریزی و طراحی شود که با پرهیز از اجرای طرح­های تیپ و یکسان برای کل کشور، زمینه «ایجاد احساس هویت و تعلق» به یک «محله مشخص» برای ساکنان فراهم گردد.
7. نگاه به مسکن، «در مقیاس محله و با محوریت مساجد» به گونه­ای در نظر گرفته شود که انواع نیازها از قبیل نیازهای فرهنگی، اداری، تفریحی، آموزشی، درمانی و... به صورت روزمره تا هفتگی، در سطح محله و با «کمترین سفرهای شهری و برون شهری» تأمین شود.
8. به منظور «ارتقاء سطح دانش و مهارت ساکنین»، لازم است فضای مناسب و کافی برای شکل­گیری یک چرخه دانشی وقف پایه با محوریت مساجد، در مقیاس محلی تأمین شود تا بر مبنای مدیریت دانش ساکنین منتج به ارتقاء کیفیت زیست و محیط زندگی گردد.
9. با عنایت به اصل سی­ و یکم قانون اساسی و تاکید بر تأمین «مسکن متناسب با نیاز هر خانواده»، مسکن وسیع (حداقل به میزان 300 متر) دارای حیاط اختصاصی و امن، به لحاظ عدم دید و اشراف و با مالکیت مستقل برای هر خانواده در نظر گرفته شود.
لحاظ کردن موارد فوق، بسترساز تحقق اهدافی همچون تحکیم بنیان خانواده، رشد جمعیت، محرومیت زدایی، خودکفایی و کاهش ناهنجاری­های اجتماعیِ ناشی از محیط­های سکونت­گاهی نامطلوب خواهد شد. در این صورت است که می­توان طرح مسکن دولت سیزدهم را، مسکن مناسب و مطلوب با هویت اسلامی ـ ایرانی و در تراز یک الگوی پیشران در راه تحول و پیشرفت معرفی نمود.
تخمین زده می­شود که تحقق­پذیری سیاست­ها و الزامات نه­گانه­ فوق، در هشت بند نخست، با تفاهم نسبی و حداقل اختلاف برای اجرا مواجه شود. لکن بند آخر این سیاست­ها که ضامن تحقق هشت­ بند پیشین خود و درعین­حال خواسته­ جدی و صریح نهادها و اشخاص امضاءکننده این بیانیه هم هست، محل اصطکاک و چالش علمی باشد. درواقع این بند برخلاف خیلی از مدل­های رایج، تاکید بر عدم مرتفع سازی و اجتناب از آپارتمان نشینی خانواده­ها دارد و طبعاً با مخالفت بعضی از متولیان این امر همراه خواهد بود.
تحقق مطلوبیت مذکور در فوق، متوقف بر آزادسازی منضبط زمین در مقیاس آمایش سرزمین و توسعه افقی شهرها با رعایت قواعد خاصی است که منتهی به وسیع شدن بی­رویه و گسترش پراکنده شهرها نگردد. عمده افرادی که با توسعه افقی شهرها مخالفت می­کنند، بر دو مساله اصلی تاکید دارند؛ اول: «پرهزینه بودن توسعه افقی شهرها، به لحاظ امکانات، تأسیسات و مدیریت شهری» و دوم: «محدودیت زمین قابل راه اندازی در کشور».
لکن ازنظر امضاءکنندگان این بیانیه دو مساله فوق، اغلاط مشهور و به­ظاهر علمی هستند که از پیش از انقلاب تابحال مبنای خیلی از تحلیل­ها و برنامه­ریزی­ها قرار گرفته و آثار و پیامد­های منفی جبران ناپذیری بر حوزه مسکن و زندگی عموم مردم تحمیل کرده است. بنابراین با اتکا بر مجموعه­ای از تحقیقات انجام­گرفته و بررسی تجارب جهانی و ملی و با توجه ­به شرایط و اقتضائات کنونی کشور، براین باوریم که تحقق شرایط مطلوب مندرج در این متن امکان پذیر و قابل­توجیه است.
مؤید این مدعا، تحقیقات علمی مفصلی است که بارها در محافل علمی و کارشناسی عرضه و مورد مداقه قرارگرفته است. اهم این تحقیقات عبارت اند از: «بررسی توزیع مناسب جمعیت و تحلیل مقدار زمین قابل اسکان در پهنه سرزمین کشور ایران»، «تطبیق و مقایسه هزینه­های اقتصادی توسعه عمودی و توسعه افقی در شهرسازی ایران»، «بررسی اثرات فرهنگی، روانی و اجتماعی مرتفع­سازی در ایران» و «برآورد هزینه ­های مخفی تحمیل ­شده به دولت ناشی از آپارتمان ­نشینی خانواده­ ها در ایران». در ادامه به خروجی بعضی از این تحقیقات که مؤید جهت­ گیری­های این بیانیه است، اجمالا اشاره می شود.
مبحث کافی بودن زمین قابل احداث: با عنایت به وجود فضاهای زیست پذیر کافی و مساحت وسیع کشور، امکان توسعه افقی شهرها و اجتناب از پیامد­های منفی آپارتمان نشینی خانواده­ها، حداقل در کشور ما وجود دارد. کما این که خیلی از کشورهای غربی هم برخلاف دهه های گذشته و ظاهر تبلیغاتی و رسانه ای شان، سال هاست به این سمت قدم برداشته اند.
با یک محاسبه کمی و عددی میتوان امکان ساخت شهرهایی با توسعه افقی در کشور را اثبات کرد. به­طور­مثال: اگر فرض شود که مطابق با سرانه­های ذکرشده در آئین نامه شورایعالی شهرسازی و معماری، به ازای هر نفر 106 مترمربع فضا برای کاربری های غیرمسکونی، نظیر فضاهای آموزشی، درمانی، تجاری و... در نظر گرفته شود و برای هر خانوار ایرانی حتی 1000 مترمربع مساحت برای راه اندازی مسکن لحاظ شود، سطح موردنیاز برای جمعیت 85 میلیون نفری ایران، تنها معادل دو درصد از مساحت کشور خواهد بود!
نکته این که اگر پنجاه درصد از مساحت کل کشور را فضاهای سخت کویری، کوهستانی و جنگلها و... در نظر بگیریم و از سطح اِشغال برای راه اندازی شهرها و روستاها کسرکنیم، عدد فوق در نهایت چهار درصد از مساحت ایران را پوشش خواهد داد که البته سابقه تاریخی وجود شهرهای مختلف تاریخی نشان داده است که خیلی از مناطق سخت کویری و کوهستانی هم برای سکونت قابل مدیریت و احیا هستند. لازم ­به ذکر است در شرایط فعلی، کل مساحت اشغال شده توسط شهرها و روستاها حدود یک درصد از پهنه سرزمینی کشور است. این در شرایطی است که در ایران حدود هشتاد درصد از قیمت مسکن را قیمت زمین تشکیل می­دهد و گزارش­ها نشان می­دهد که امروزه شاخص دسترسی مؤثر به مسکن در ایران به بیشتر از نود سال رسیده است!
تحلیل اجمالی هزینه­های توسعه افقی شهرها: موضوع هایی همچون: عوارض زیست محیطی، تغییر غیرطبیعی دمای شهر ناشی از ارتفاع و تراکم بالای ساختمان­ها، مشکلات متأثر از کاهش جریان وزش باد و انباشت ذرات آلاینده در هوا، عدم ­بهره گیری اصولی از تابش و سایه مناسب، مشکلات اطفاء حریق در برج­ها و افزایش برخی صدمات در زلزله، ازجمله شواهدی است که در یک نگاه کلان و در بلندمدت مؤید پرهزینه تر بودن توسعه عمودی و مرتفع­سازی نسبت به توسعه افقی شهرهاست.
افزون بر موارد فوق، یک مقایسه میان هزینه های راه اندازی دو بافت مسکونی با تعداد سکنه برابر و فضاهای عمومی مشابه که یکی مرتفع (در حد پنج طبقه) و دیگری کم­ارتفاع و مطابق شاخص­های ­مندرج در این متن است، انجام شد. این تطبیق با فرض زمین مجانی برای هر دو نمونه مانند تجربه مسکن مهر (در دولت سیزدهم هم وعده تأمین زمین مجانی برای طرح چهار میلیون مسکن داده شده است) بدین­گونه انجام گرفت که هزینه تمام آیتم­ها به­صورت تفکیک­شده و مجزا با هم تطبیق داده شدند. این هزینه­ها هم شامل هزینه­های عمومی نظیر مشاعات و تأسیسات شهری است که دولت باید آنرا پرداخت کند، هم شامل هزینه های خصوصی است که در ارتباط با درون واحد مسکونی است و خود مالکین باید بپردازند.
نتایج این مقایسه اثبات کرد که در مجموع، هزینه­های توسعه افقی بیشتر از هزینه­های توسعه­های عمودی نیست و اگر هزینه های بلندمدتی را که به آنها اشاره شد لحاظ نماییم، هزینه های توسعه افقی به مراتب کمتر از هزینه های توسعه عمودی خواهد بود.
تحلیل اجمالی تأثیرات فرهنگی، روانی و اجتماعی مرتفع سازی و هزینه­های مخفی تحمیل شده به دولت: نتایج تحقیقات علمی نشان داده است که معماری شهری بعنوان عامل بیرونی تأثیرگذار بر سلامت انسان ها، در صورت ارتفاع زیاد منشأ اثرات مخربی بر سلامت روانی انسان ها خواهد بود. افراد در رویارویی با ساختمان های مرتفع، بیشتر دست به بزه­کاری می زنند و درگیر مشکلات رفتاری می شوند. چنانکه هرچه ارتفاع ساختمان ها بیشتر شود، تأثیرات روانی بیشتری بر ناظران وارد شده و این امر سبب تنش و اضطراب در جامعه می­گردد؛ تاجایی­که آمار نشان می­دهد که افزایش تصاعدی جرم و جنایت در ساختمان های مرتفع به­مراتب بیشتر از ساختمان های کم­ارتفاع است. همینطور مناظر متراکم و مرتفع شهری، به علل گوناگونی ازجمله افزایش استرس، کاهش توجه و تمرکز در ادراک، اختلال در میزان کارایی و پرخاشگری، می­تواند در بلندمدت منجر به بیماری های مزمنی مانند فشارخون و بیماری های قلبی گردد. پرواضح است که موارد فوق با افزایش حجم رفتن به دادگاه­ها، آمار زندان­ها، رفتن به بیمارستان­های روانی و تعداد افراد زیر پوشش مراکز حمایتی، ارتباط مستقیم دارد. در نتیجه هزینه­های مخفیِ قابل توجهی برای دولت محسوب می­شود.
امید است که دولت مردمی با همدلی مجلس انقلابی و با رعایت سیاست­ها و ملاحظات مندرج در این بیانیه بخصوص خواسته­ ویژه بیانیه در خصوص «اجتناب از مرتفع سازی و تحمیل آپارتمان نشینی به خانواده ها» و «تأمین مسکن وسیع و امن با مالکیت مستقل برای هر خانواده» بتواند گام­ مؤثری در پیشبرد اهداف بلند انقلاب اسلامی ایران بردارد.
«و آخر دعوانا أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِین»




منبع:

1400/06/25
14:41:35
5.0 / 5
770
تگهای خبر: آپارتمان , آموزش , جامعه , جت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
پلات