معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد
موافقت با ارمنستان برای بازماندن گذر ترانزیتی قفقاز
آذربایجان شرقی معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: برپایه سه تصمیم مهم با مقامات کشور ارمنستان، کریدور شمال به جنوبی که کشور ما را از مرز نوردوز به کشور ارمنستان و از آنجا به کشور گرجستان متصل کرده و راه ارتباط با قفقاز است، حتما باید باز نگه داشته شود.
خیرالله خادمی در مسافرت به پایانه و مرز نوردوز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: به دنبال مشکلاتی که از سمت نوردوز به سمت ارمنستان به وجود آمد، روز گذشته دیدارهای موثری با مقامات کشور ارمنستان برای رفع مشکل منطقه گوریس که سبب اختلال در تردد کامیون ها و حمل بار و مسافر کشورمان به سمت این کشور شده بود، برگزار شد و تصمیمات بسیار مناسبی برای رفع این مشکل گرفته شد.
وی ضمن اشاره به تصمیمات دریافت شده مشترک با مقامات ارمنستان، اظهار داشت: برپایه این تصمیمات اول اینکه کریدور شمال به جنوبی که کشور ما را از مرز نوردوز به کشور ارمنستان و از آنجا به کشور گرجستان و راه ارتباط با قفقاز است، حتما باید باز نگه داشته شود دومین تصمیم هم مقرر شد از راه راه جایگزین آن طی یک ماه آینده قابل استفاده برای وسایل نقلیه ترانزیتی باشد، همینطور بتوانیم همان محور قدیمی و دو نقطه ای که داخل خاک آذربایجان قرار گرفته طراحی جدیدی انجام بشود تا بعنوان یک راه جایگزین در محور قدیم مورد استفاده قرار بگیرد.
وی با تکیه بر این که این سفر به دستور وزیر راه و شهرسازی و بر مبنای نظر دولت جمهوری اسلامی ایران انجام شده است، اضافه کرد: با برنامه زمانبندی که دو کشور ایران و ارمنستان تهیه کردند، مقررشد تا روسازی جاده جایگزینی -جاده تاتو- که مورد نظر مقامات کشور ارمنستان است به پایان برسد. همچنین، حداکثر تا ۳ ماه آینده، گردنه ها و نقاط حادثه خیز که در محور جایگزین به واسطه جاده فرعی بوده برطرف خواهد شد. همزمان جاده اصلی جایگزین دیگری که بعنوان قطعه ۴کریدور شمال- جنوب در کشور ارمنستان است (جاده سمت نوردوز به ایروان و از ایروان به مرز گرجستان) درحال عملیات اجرایی می باشد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان برگزاری جلسات موثر با مقامات کشور ارمنستان از حل مشکلات وسایل نقلیه ترانزیتی در منطقه گوریس اطلاع داد و اظهار داشت: برپایه برنامه زمانبندی که مقامات دو کشور ایران و ارمنستان تهیه کردند، مقرر شد تا روسازی جاده جایگزین که مورد نظر مقامات کشور ارمنستان است به پایان برسد.
وی ضمن اشاره به قطعه ۴ کریدور شمال- جنوب در خاک ارمنستان که حدود ۱۵ کیلومتر تونل و پل دارد و تکمیل آن به پنج سال زمان نیاز دارد، توضیح داد: برای قطعه ۴ پیشنهاداتی برای شروع عملیات اجرایی با استفاده از توان فنی و مهندسی از جانب پیمانکاران و مشاوران کشور ایران، ارائه شد که مورد استقبال قرار گرفت. همینطور راه جایگزین قطعه ۴ امروز مورد بازدید قرار گرفت و مقرر شد تا نقاطی که در گوریس گرفتار اشکال است توسط مشاوران ایرانی بررسی شود و تا یکسال آینده محور جایگزین قطعه ۴ در خاک ارمنستان آماده سازی شود.
وی تصریح کرد: کار اصلی ما راه اندازی قطعه ۴ جنوبی ایروان به مرز ایران است که بعنوان بخشی از کریدور اصلی شمال به جنوب، می تواند جاده مهم و ترانزیتی برای ارتباط بین کشور ما با کشور ارمنستان و قفقاز باشد.
وی ادامه داد: خوشبختانه قسمت شمالی آن یعنی ایروان به سمت گرجستان توسط ارمنستان راه اندازی شده است. قسمت جنوبی به سمت مرز نوردوز ایران قطعه ۴ است که تصمیم گیری برای شروع عملیات اجرایی آن گرفته شد. امیدواریم بتوانیم در اجرای سریع کریدور، کمک های فنی و مهندسی را به کشور ارمنستان داشته باشیم.
خادمی اظهار داشت: گرفتاری هایی که برای وسایل نقلیه ترانزیتی در این محور بوجود آمده حل خواهد شد و امیدواریم بتوانیم در بخش زیرساخت حداکثر مساعدت را برای رفع مشکل در منطقه گوریس که محور اصلی ترددی ایران به کشور ارمنستان و منطقه قفقاز است به عمل آوریم.
به گزارش پلات به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، براساس اعلام معاون وزیر راه و شهرسازی، در ادامه جلسات، معاون وزیر راه و شهرسازی کشورمان با هیات همراه بازدیدی از محور ایروان به سمت نوردوز ایران انجام دادند تا تمامی موانع و مشکلات را رفع کنند.
منبع: پلات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب