یك مقام مسئول خبر داد؛

جزئیات حمله تروریستی به ناوگان کشتیرانی ایران در سال های اخیر

جزئیات حمله تروریستی به ناوگان کشتیرانی ایران در سال های اخیر

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از حمله تروریستی به ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی در دریای سرخ طی سال های اخیر اطلاع داد.



به گزارش پلات به نقل از مهر، محمد راستاد در حاشیه همایش گرامیداشت روز جهانی دریانوردی در جمع خبرنگاران ضمن اشاره به این که ایران هم به لحاظ جغرافیایی جایگاه بالایی در حمل و نقل دریایی دارد و ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر طول سواحل ما است اظهار داشت: همینطور از لحاظ ظرفیت بنادر کشور هم جزو کشورهای برتر هستیم که ۲۶۰ میلیون تن ظرفیت فعلی بنادر ما است و تا آخر سال به ۲۸۵ میلیون تن می رسد.
وی اضافه کرد: در تحریم هایی که از اردیبهشت ماه ۹۷ شروع شد بخش مهمی از آنها متوجه کشتیرانی ما بود و سبب شد تا کشتی های ما محدودیت زیادی برای ورود به بنادر دیگر کشورها پیدا کنند.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره رفع محدودیت های بندری اضافه کرد: با تمهیداتی که اندیشیده شد ناوگان کشتیرانی ما توانست به طرقی این محدودیت ها را دور زده و در برخی از بنادر امکان پهلوگیری پیدا کنند.
راستاد درباره تمدید قرارداد اپراتوری بندر چابهار با شرکت هندی اظهار داشت: قراردادی که اپراتور هندی داریم همچنان فعال است. این قرارداد در چارچوب بهره برداری موقت از بندر چابهار در جریان بوده و امیدواریم به قرارداد بلندمدت تبدیل گردد.
وی اضافه کرد: از ۸۵ میلیون دلاری که هندی ها قرار بود در بندر چابهار سرمایه گذاری کنند ۳۰ درصد آن محقق شده و ۶ دستگاه چرثقیل گنتری کرین به بندر آورده شده است.
این مورد نشان داده است که هندی ها قصد دارند در این قرارداد باقی مانده و سرمایه گذاری کنند.
راستاد درباره انتقال اختلافات حقوقی ایران و هند در سرمایه گذاری بندر چابهار به مراجع قضایی بین المللی اظهار داشت: در همه قراردادها، بندی بعنوان موارد اختلاف ذکر می شود که در این خصوص لایحه ای تنظیم شده و در دستور کار مجلس قرار دارد.
به گفته وی مراودات ایران و هند چه به صورت واردات و صادرات و چه به صورت ترانزیت ادامه دارد.
معاون وزیر راه در مورد حمله تروریستی به ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی خاطرنشان کرد: در سال های اخیر مزاحمت هایی برای ناوگان ما در بعضی آبراهه ها بوجود آمد که با اقدامات پیشبینی شده خسارات چندانی متوجه کشتی ها نشده و به گردونه حمل و نقل برگشت داده شده اند و خسارات جانی دربر نداشته است. این حملات در دریای سرخ بوده و عوامل آن مشخص نمی باشد.
راستاد درباره جایگزینی مسیردریایی کریدور شمال – جنوب به جای مسیر زمینی از خاک آذربایجان اظهار داشت: بنادر شمالی ما ۳۰ میلیون تن ظرفیت دارند که هم اکنون یک پنجم آن مورد استفاده قرار می گیرد. امکان استفاده از مسیر دریایی به جای زمینی وجود دارد. بندر آستارا هم درحال لایروبی است که تنها ۷۰ هزار متر مکعب آن باقی مانده است.
وی اضافه کرد: شرکتهای ایرانی فاقد کشتی رو- رو هستند. بنابراین یک شرکت روسی اعلام آمادگی کرده تا به فعالیت حمل و نقل رو- رو در بنادر شمالی ایران اقدام نماید. همینطور کشتیرانی جمهوری اسلامی به دنبال خرید یک فروند کشتی رو- رو به صورت ملکی است تا در این راه فعال شود.


منبع:

1400/07/21
10:04:51
5.0 / 5
484
تگهای خبر: بنادر , حمل و نقل , سرمایه گذاری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
پلات