در گزارش پلات مطرح شد؛

ماجرای فراخوان جعلی اعتصاب رانندگان کامیون

ماجرای فراخوان جعلی اعتصاب رانندگان کامیون

به گزارش پلات دبیر انجمن صنفی کامیون داران اظهار داشت: فراخوان اعتصابات رانندگان جعلی است و از خارج کشور هدایت می شود؛ مشکل کمبود محصولات کشاورزی هم برطرف شد.



احمد کریمی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره اعتراضات کامیون داران اظهار داشت: در سال ۹۷ که اعتراضات کامیون داران شروع شد قرار شد تا بخشی از مشکلات کمبود کرایه حمل از راه روش تن-کیلومتر حل شود اما با یک مرتبه این قضیه برطرف نمی گردد بلکه باید رقم پایه تن - کیلومتر به روز رسانی شود و قرار نیست رانندگان با کرایه سال قبل بعنوان رقم پایه، فعالیت کنند.
وی اضافه کرد: بر مبنای قاعده تن- کیلومتر هر زمان که تورم و یا کاهش قیمت داشتیم باید نرخ پایه به روز رسانی شود. مثلا اگر توافقات بین المللی صورت گیرد، امکان دارد کاهش قیمت داشته باشیم و برخی اقلام مانند لاستیک ارزان شود اما هم اکنون چنین اتفاقی نیفتاده و افزایش قیمت داشتیم. آخرین بار نرخ پایه تن – کیلومتر اردیبهشت سال قبل به روز رسانی شد اما قیمت بعضی از کالاها دو برابر شده است.
دبیر انجمن صنفی کامیون داران با تاکید بر این که باید پروژه تن- کیلومتر به صورت کامل اجرا شود، عنوان کرد: عوامل مؤثر در افزایش و یا کاهش کرایه حمل کالا مانند گرمسیری و یا سردسیری مبدأ و مقصد و یا همینطور کم باری و پرباری فصل سال در ضرایب تن- کیلومتر لحاظ نشده است.
لاستیک فروشان از سامانه وزارت صمت لاستیک می خرند و با قیمت آزاد به رانندگان می فروشند
کریمی خاطرنشان کرد: در سال ۹۷ پس از اعتراضات رانندگان کامیون، جلسات زیادی برگزار و قرار شد مشکلات حل شود که بخشی از آنها برطرف شد. مثلا ارز یارانه ای به واردات لاستیک اختصاص یافت و شرایط خوبی داشتیم. سازمان راهداری برپایه سامانه ای که راه اندازی کرده بود و هم کارکرد خودرو های سنگین مبادرت به توزیع لاستیک می کرد. حتی به جایی رسیدیم که لاستیک بود و متقاضی کم بود. اما بعد از حذف یارانه ارز واردات لاستیک و انتقال توزیع به سامانه «کالا» ی وزارت صمت، لاستیک فروشان بلافاصله به این سامانه رجوع و همه لاستیک ها را خریداری می کنند. سپس با قیمت آزاد به رانندگان می فروشند.
فراخوان اخیر اعتصاب رانندگان جعلی است
وی اضافه کرد: فراخوان اخیر اعتراضات رانندگان جعلی است که بعنوان اتحادیه سراسری کامیون داران و رانندگان کشور انتشار یافته است ولی چنین اتحادیه ای وجود خارجی ندارد. سه نفر در خارج از کشور پشت این قضیه هستند. آنچه حقیقت دارد کانون صنفی رانندگان است و ما هم اعلام نموده ایم که این فراخوان جعلی است ولی پیگیر مشکلات رانندگان هستیم.
ناوگان پُرکار هر ماه با کمبود سوخت مواجه می شود
این فعال صنفی حمل و نقل جاده ای درباره مشکل کمبود سوخت رانندگان کامیون اظهار داشت: پس از حمله هکری به سامانه شرکت ملی پخش، مشکلات ما بیشتر شد اما قبل از آن هم رانندگان مشکلاتی در زمینه کمبود سوخت داشتند. بعنوان مثال ناوگان پرکار و پرتردد در میانه ماه با کمبود سوخت مواجه می شود. کامیونی که صدی ۴۰ لیتر مصرف دارد و از آن طرف ۲۵ هزار لیتر مصرف سوخت در ماه دارد تنها ۵ هزار لیتر گازوئیل به او می دهند.
ناوگان کم مسافت، مشکل تردد خالی تا پای بار دارد که به آن سوخت نمی دهند
دبیر انجمن صنفی کامیون داران خاطرنشان کرد: از طرفی برای ناوگان کم کارکرد و تردد در مسافت های کوتاه هم مشکلاتی وجود دارد. عدم اختصاص سهمیه سوخت مسافت طی شده برای رسیدن به پای بار. به این معنا که بین ۴۰ تا ۱۰۰ کیلومتر مسافت باید طی شود تا به مبدأ بار که ذوب آهن یا معدن یا هر چشمه بار دیگری باشد، طی می شود اما به این پیمایش سوختی اختصاص نمی یابد. چون اختصاص سوخت برپایه میزان پیمایش مذکور در بارنامه است و مسافت پیموده شده تا پای بار مورد محاسبه قرار نمی گیرد.
وی اضافه کرد: البته به بخشی از ترددهای یک سر خالی سوخت تعلق می گیرد. ما این مورد را به شرکت پخش و شرکت راه انتقال دادیم. آنها هم پذیرفتند تا به صورت متوسط ۷۵ کیلومتر در ماه بعنوان میزان پیمایش بدون کارکرد در کارت های سوخت لحاظ شود اما نهایتا مورد پذیرش قرار نگرفت.
تأمین اجتماعی حق بیمه رانندگان جدیدالورود را یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین کرده است!
کریمی مشکل دیگر رانندگان را حذف رانندگان جدید الورود از مصوبه دولت قبلی در مورد اختصاص یارانه به حق بیمه رانندگان عنوان و خاطرنشان کرد: هم اکنون سازمان تأمین اجتماعی صرفا رانندگان دارای سابقه را مشمول یارانه دولتی بیمه تأمین اجتماعی قرار داده است و رانندگان نورسیده این امکان را ندارند. همینطور با عنایت به افزایش دستمزد در سالجاری، حق بیمه رانندگان نورسیده یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان شده است که در توان رانندگان خصوصاً رانندگان «غیرخود مالک» نیست. در این چند روز کامیون های اتاق دار به خاطر بالا بودن حق بیمه اعتراض کرده اند.
دبیر انجمن صنفی کامیون داران تصریح کرد: در ایام اخیر برخی از رانندگان کامیون فراخوان جعلی را باور کردند و ۱۵ فروردین در استانهای فارس، کرمان و کرمانشاه دست از کار کشیدند که بر روی حمل محصولات کشاورزی اثر گذاشت و سبب افزایش قیمت کالاهای کشاورزی شد. اما از روز گذشته مجدداً فعالیت آنها شروع شده و با پیگیری های ما امروز همه بارهای مورد احتیاج به میادین میوه و تره بار ارسال شده است.
حتی از کامیون های درحال حرکت هم سرقت می کنند
وی یکی دیگر از مشکلات رانندگان را ناامنی جاده ها، مزاحمت برای رانندگان و سرقت از کامیون ها در جاده ها دانست و اظهار داشت: برخی مزاحمان چادر کامیون ها را پاره کرده و بار کامیون را خالی می کنند. حتی بار کامیون های درحال حرکت را هم خالی کرده اند. ضمن این که سنگ پرانی و شکستن شیشه کامیون ها را هم داشته ایم که فیلم آنرا به فرمانده ناجا عرضه کردیم. فرمانده نیروی انتظامی به فرماندهان استان ها اعلام نموده تا به جد پیگیر حقوق رانندگان باشند.
کریمی خاطرنشان کرد: ۲۳ فروردین ماه با وزیر راه و شهرسازی و ۲۷ فروردین با مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی جلساتی داریم. جلساتی در هفته های پیش رو با اعضای کمیسیون های عمران و اجتماعی مجلس برگزار خواهیم کرد تا مشکلات رانندگان بخصوص در حوزه بیمه تأمین اجتماعی را برطرف نماییم.
مشکل کمبود سوخت در بعضی جایگاه ها، به سبب مشکل عدم تخصیص گازوئیل به کامیون های نفتکش است
وی در مورد کمبود سوخت در بعضی از جایگاه های برخی از استانهای کشور عنوان کرد: مشکلی که در جایگاه ها وجود دارد به سبب مشکلات کمبود سوخت ناوگان نفت کش و حمل سوخت است. با توجه به این که مسافت طی شده برای کامیون های سوخت کوتاه است و کارکرد مندرج در بارنامه آنها ۵ هزار کیلومتر است اما دو تا سه هزار کیلومتر آن در ماه خالی است تا به محل بارگیری برسد اما برای این مسافت به آنها سوختی نمی دهند که باید این مشکلات ساماندهی گردد تا سوخت بموقع به جایگاه برسد.
این فعال صنفی از دیگر مشکلات ناوگان سوخت رسان را پرداخت با تأخیر یک تا دو ماهه کرایه حمل دانست و عنوان کرد: شرکت ملی پخش پول سوخت خریداری شده از جانب جایگاه را چند روز زودتر از ارسال محموله دریافت می کند که بخشی از آن کرایه حمل است ولی هنگامی که می خواهد کرایه را به راننده بدهد با یک تا دو ماه تأخیر آنرا به پیمانکار می دهد تا به راننده پرداخت گردد در حالیکه باید جایگاه دار کرایه را بلافاصله بعد از رسیدن محموله به راننده تحویل دهد.


منبع:

1401/01/17
21:47:29
5.0 / 5
789
تگهای خبر: پروژه , تورم , جت , حمل و نقل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۱
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

پلات