برقی سازی خط ریلی تهران - مشهد با سرمایه گذاری ایران و چین

برقی سازی خط ریلی تهران - مشهد با سرمایه گذاری ایران و چین

به گزارش پلات، یک کارشناس ریلی اظهار داشت: توافقات برقی سازی تهران - مشهد با چین چند سال است منعقد شده و امید می رود با سفر رئیس جمهور و نقش ایران در شانگهای، سرمایه گذاری ها جدی تر شود.



سید حسین میرشفیع نماینده و مشاور سابق وزیر راه و شهرسازی در امور زیربنایی در گفتگو با گزارشگر مهر ضمن اشاره به معاهده ۲۵ ساله ایران و چین و ظرفیتهای ترانزیت ریلی دو کشور، اظهار داشت: سیاست راهبردی چین بر ایجاد کریدورهای زمینی در قالب طرح «کمربند - راه» متمرکز بوده و سیاست ایران نیز توسعه این کریدورها از مسیر کشورمان است؛ چونکه ایران هم سابقه تاریخی در این زمینه دارد و هم از نظر سهولت و امنیت مسیر مناسبی شمرده می شود.
وی اضافه کرد: این مورد بصورت طبیعی به تقویت همکاریهای ترانزیتی میان ایران و چین منجر خواهد شد. ارتباطات سیاسی و اقتصادی گسترده چین با خیلی از کشورها نیز کمک می نماید تا کریدور ایران و چین به یک مسیر تثبیت شده دائمی برای تجار تبدیل شود؛ مسیری که تنها محدود به ایران و چین نخواهد بود و حتی کشورهای غربی نیز می توانند از آن بهره برداری کنند. بجای حمل و نقل طولانی دریایی، تجار می توانند مسیر زمینی کوتاه تر و سریع تر ایران را انتخاب کنند.
این کارشناس ریلی اظهار داشت: هم اینک نیز محموله های تجاری بصورت ریلی از چین به ایران وارد شده و گمرک و منطقه ریلی «سهلان» آماده توسعه ظرفیتهای بارانداز و خدمات ترانزیتی در این راه است. بدیهی است هر چه توافقات طولانی مدت بیشتری میان ایران و سایر کشورها منعقد شود، امکان سرمایه گذاری های متناسب با آن نیز فراهم خواهد شد.
وی بیان نمود: در گذشته به علت هزینه کمتر، حمل و نقل دریایی بیشتر مورد استقبال قرار می گرفت، اما امروز با تشکیل پیمان های چندجانبه همچون همکاری ایران، قزاقستان و ترکمنستان و همین طور توافقات بین المللی ترانزیتی، هزینه حمل بار ریلی بطور شایان توجهی کاسته شده و با حمل دریایی قابل رقابت شده است. شناسایی بار و کانتینر در طول مسیر، قابلیت ردیابی یکپارچه و افزایش سرعت حمل و نقل همچون دستاوردهایی است که جایگاه ریلی ایران را ارتقا داده است.
نماینده و مشاور سابق وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: توسعه فناوری های حمل ونقلی همچون کاهش مصرف سوخت، افزایش سرعت و قابلیت ردیابی بار در طول مسیر سبب تقویت ترانزیت ریلی ایران شده است. خصوصاً برنامه تقویت کریدور سرخس به چشمه ثریا بعنوان یکی از مصوبات مهم ملی در دستور کار قرار دارد که کریدور شرقی - غربی را تکمیل می کند و سرمایه گذاران داخلی نیز برای حضور در این پروژه ها اعلام آمادگی کرده اند.
وی اضافه کرد: همین طور سرمایه گذاران ایرانی و شرکتهای بزرگ پیمانکاری و مشاوره داخلی نیز آمادگی دارند پروژه برقی سازی مسیر مشهد - تبریز را تکمیل کنند تا این خط به شبکه کریدوری کشور از شمال غرب (چشمه ثریا) تا شمال شرق (سرخس) متصل شود.
میرشفیع خاطرنشان کرد: چندین سال است که توافقات و قراردادهایی در زمینه برقی سازی راه آهن تهران - مشهد با طرف چینی منعقد شده، اما پیگیری ها گاهی با کم توجهی همراه بوده است. امید می رود با سفر اخیر رییس جمهور کشورمان و تقویت نقش ایران در پیمان شانگهای، تعهدات کشورهای عضو برای سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل جدی تر شود.
وی اشاره کرد: در عین حال، ایران تنها متکی به ظرفیت چین نیست. ظرفیتهای داخلی بسیار مناسبی برای پر کردن گره های کریدوری کشور وجود دارد و سرمایه گذاران ایرانی می توانند این کمبودها را جبران کنند. ازاین رو ایران علاوه بر بهره برداری از همکاریهای چین، بر توان داخلی خود نیز تکیه دارد.
این کارشناس ریلی در آخر اظهار نمود: توسعه کریدورها تنها به علت ترانزیت نیست، بلکه پاسخگوی نیازهای داخلی نیز خواهد بود. چه در بخش حمل و نقل معدنی و چه در جابه جایی مسافر، تعدادی از این کریدورها دارای مزیت نسبی هستند و سرمایه گذاران داخلی آمادگی کامل دارند تا نقش فعال تری در تحقق این پروژه ها ایفا کنند.

منبع:

1404/06/14
13:14:27
5.0 / 5
12
تگهای خبر: امنیت , پروژه , حمل و نقل , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۱
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

پلات