راه آهن کرمانشاه - خسروی مکمل راه آهن شلمچه - بصره است

راه آهن کرمانشاه - خسروی مکمل راه آهن شلمچه - بصره است

به گزارش پلات، کارشناس صنعت ریلی اظهار داشت: راه آهن کرمانشاه - خسروی در کنار مسیر شلمچه - بصره، می تواند مکمل شبکه ریلی ایران و عراق باشد و اهمیت بالای ی در تکمیل کریدور شرق به غرب ایفا کند.



محمدجواد شاهجویی کارشناس صنعت ریلی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اهمیت راه آهن کرمانشاه - خسروی، اظهار داشت: این پروژه یکی از دو مسیر کلیدی اتصال ریلی ایران به کشور عراق است که می تواند نقشی اساسی در فعال سازی کریدور شرقی - غربی کشور ایفا کند. هم اکنون، ایران در راه ریلی شرق به غرب فقط به ترکیه متصل است؛ آن هم بصورت ناقص. برای اینکه در راه عبور از ترکیه، دریاچه وان سبب گسست در شبکه ریلی می شود و همین مساله ظرفیت عبور کالا و سرعت حمل و نقل را کاهش داده است.
وی اضافه کرد: این مشکل با وجود پیگیری های مکرر ایران در دو دهه گذشته بازهم پابرجا است و حتی پیشنهاد سرمایه گذاری از طرف ایران برای رفع آن نیز به نتیجه نرسیده است. از این منظر، اتصال ریلی به عراق می تواند نقش مکمل و مؤثری در تکمیل کریدور ریلی شرق به غرب ایفا کند. اما اهمیت این پروژه فقط در بحث ترانزیت نیست؛ بلکه عراق به عنوان یکی از مهم ترین شرکای تجاری ایران، حجم بالایی از تجارت کالا و جابه جایی مسافر را با کشور ما دارد.
شاهجویی بیان نمود: وجود مناسبت هایی نظیر اربعین حسینی و سفرهای زیارتی به مشهد و عتبات عالیات، تبادل گسترده زوار میان ایران و عراق را به یک نیاز دائمی تبدیل نموده است. بدین سبب توسعه خطوط ریلی میان دو کشور، خصوصاً راه آهن کرمانشاه - خسروی، می تواند بستر مناسبی برای افزایش ایمنی و سرعت سفر زوار فراهم آورد.
این کارشناس صنعت حمل و نقل ریلی همین طور تصریح کرد: هرچند پروژه راه آهن شلمچه - بصره به علت مسیر کوتاه تر و هزینه کمتر، بیشتر مورد توجه مسؤلان قرار گرفته، اما راه آهن کرمانشاه - خسروی از نظر جغرافیایی پتانسیل نزدیکی دو پایتخت تهران و بغداد را دارد و از منظر راهبردی اهمیت بالاتری پیدا می کند.
وی اضافه کرد: مسیر ریلی کرمانشاه - خسروی مسیری بلندتر و مشکل تر است، اما در صورت اجرای این پروژه، امکان توسعه صادرات و واردات، افزایش تبادل تجاری و دسترسی پایدار به بازار عراق فراهم خواهد شد. این مورد خصوصاً در جهت اهداف توسعه محور و گسترش نفوذ ایران در بازارهای عراق، از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.
شاهجویی تاکید کرد: با عنایت به حجم تبادل زائر و کالایی که میان ایران و عراق در جریان است، هر دو پروژه ریلی شلمچه - بصره و کرمانشاه - خسروی باید با سرعت بیشتری پیش بروند تا منافع مشترک دو کشور هرچه سریعتر محقق شود.
کارشناس صنعت ریلی با اشاره به جزییات مسیر راه آهن کرمانشاه - خسروی، اظهار داشت: با اتصال راه آهن تهران به همدان، سپس همدان به ملایر و در ادامه ملایر به کرمانشاه، بستر اجرای پروژه اتصال ریلی کرمانشاه - خسروی به شکل جدی تری فراهم گردید. این تکمیل زنجیره باعث شد که کشور از منظر شبکه ریلی، به مرز خسروی و عراق نزدیک تر شود.
وی اضافه کرد: طبق طرح فعلی، مقرر است مسیر ریلی از کرمانشاه تا اسلام آباد غرب راه اندازی شود. از اسلام آباد، مسیر به دو شاخه تقسیم خواهد شد؛ یک شاخه به سوی ایلام و شاخه اصلی دیگر به سوی مرز خسروی امتداد می یابد. بعد از مرز خسروی، مسیر ریلی تا شهر خانقین در خاک عراق به طول حدود ۲۷ کیلومتر ادامه پیدا می کند.
به گفته وی، این بخش از مسیر در منطقه دشتی قرار دارد و از نظر فنی، اجرای آن نسبتاً ساده و کم هزینه است. از خانقین تا بغداد نیز حدود ۱۸۲ کیلومتر خط آهن موجود است؛ هرچند این مسیر به علت فرسودگی و قدمت زیرساخت ها، نیازمند بازسازی و بهسازی اساسی است. اما نکته مهم اینجاست که احیای این مسیر بسیار ساده تر و کم هزینه تر از راه اندازی یک خط آهن جدید خواهد بود.
وی با مقایسه این پروژه با خط آهن شلمچه - بصره اظهار داشت: وضعیت مشابهی در راه ریلی شلمچه - بصره نیز حاکم است. حتی اگر امروز پروژه شلمچه - بصره به بهره برداری برسد، مسیر ادامه آن به سوی نجف، کربلا و بغداد، بواسطه فرسودگی خطوط قدیمی، نیازمند بازسازی گسترده است تا بتواند ظرفیت جابه جایی و سرعت قطارها را افزایش دهد.
این کارشناس صنعت ریلی تصریح کرد: مسیر اتصال ریلی کرمانشاه - خسروی در مجموع شامل سه بخش است، مسیر ۲۶۳ کیلومتری از کرمانشاه تا خسروی در داخل ایران، مسیر ۲۷ کیلومتری از خسروی تا خانقین در خاک عراق، و مسیر ۱۸۲ کیلومتری از خانقین تا بغداد که به بهسازی نیاز دارد. مجموع طول این مسیر به حدود ۴۷۲ کیلومتر می رسد که هم اکنون، عملیات اجرائی بخش کرمانشاه تا خسروی در ایران شروع شده است.
شاهجویی در جواب این پرسش که چرا پروژه راه آهن کرمانشاه - خسروی تا حالا به بهره برداری نرسیده است، اظهار داشت: دلیل اصلی این تأخیر، محدودیت منابع بودجه ای در کشور است. حدودا تمامی پروژه های زیربنایی کشور بر دوش بودجه عمومی دولت استوار هستند، اما این بودجه ها هم از نظر حجم و هم به لحاظ اختصاص با چالش های جدی مواجه اند. همین مسئله سبب شده تا پروژه های مهمی مانند کرمانشاه - خسروی، با وجود آماده بودن شرایط فنی و سیاسی، بازهم در مرحله ساخت باقی بمانند.
وی با مقایسه شرایط این پروژه با پروژه شلمچه - بصره اضافه کرد: در پروژه ریلی شلمچه - بصره، مشکلات عمدتا سیاسی و فنی بوده، اما در مورد راه آهن کرمانشاه- خسروی، حداقل در بخش داخلی تا مرز خسروی، هیچ مانع فنی یا سیاسی جدی وجود نداشته است. اگر شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از منابع مالی کافی برخوردار بود، این پروژه می توانست تا امروز به بهره برداری برسد.
این کارشناس صنعت ریلی بی ام کرد: تعداد پروژه های عمرانی که اکنون از بودجه دولتی ارتزاق می کنند، در مقایسه با حجم اختصاص واقعی بودجه، بسیار زیاد است. به همین دلیل، بودجه ای که برای هر پروژه درنظر گرفته می شود، بیشتر جنبه نگهداری دارد تا پیشرفت واقعی. در حقیقت، این بودجه ها فقط برای سرپا نگه داشتن کارگاه ها کافی است و پیشرفت محسوسی ایجاد نمی نماید.
وی نسبت به پروسه اختصاص بودجه اخطار داد و اظهار داشت: اگر با نرخ فعلی اختصاص بودجه بخواهیم پروژه های نیمه تمام زیربنایی کشور، شامل ریلی و جاده ای، را تکمیل نماییم، این روند بالاتر از ۸۰ سال به طول خواهد انجامید. بنابراین، چاره ای جز حرکت به سوی شیوه های نوین تامین مالی نداریم. جذب سرمایه گذاری غیردولتی، مشارکت های عمومی-خصوصی، و عرضه سهام پروژه ها به مردم، همچون روشهایی است که می تواند روند اجرا را تسریع کند.
شاهجویی خاطرنشان کرد: پروژه راه آهن کرمانشاه - خسروی در صورت تزریق یک جای منابع مالی، ظرف ۲ تا ۳ سال قابل تکمیل است. در این صورت، بخش قابل توجهی از تجارت ایران با عراق و جابه جایی زوار می تواند از این مسیر صورت گیرد. این مورد علاوه بر گسترش مناسبات اقتصادی با عراق، آثار ملموسی بر اقتصاد داخلی کشور خواهد داشت؛ همچون کاهش مصرف سوخت، کاهش تلفات جاده ای، و راندمان بالاتر در حمل و نقل کالا و مسافر.
وی تاکید کرد: هر پروژه زیربنایی باید متناسب با ماهیت و ظرفیت اقتصادی خود، دارای مدل تامین مالی اختصاصی باشد. پروژه کرمانشاه - خسروی خصوصاً به علت بازدهی تجاری بالقوه، توجیه اقتصادی بالاتری نسبت به برخی پروژه های گذشته دارد.
شاهجویی با اشاره به تجربه راه آهن تهران - همدان اظهار داشت: زمانی که این پروژه در دست ساخت بود، خیلی از کارشناسان تاکید داشتند که این مسیر از نظر اقتصادی توجیه پذیر نیست، اما با بودجه دولتی تکمیل شد. در عین حال، حتی امروز هم با گذشت یک دهه از بهره برداری، پروژه تهران - همدان به سوددهی کامل نرسیده است.
وی در آخر بیان نمود: علیرغم این شرایط، بعضی از نمایندگان مجلس بدنبال اجرای طرح برقی سازی خط ریلی تهران - همدان هستند، در صورتیکه با هدایت همین منابع به پروژه کرمانشاه - خسروی، هم میتوان ظرفیت مسیر تهران - همدان را به حداکثر رساند و هم دسترسی موثرتری به بازار عراق ایجاد کرد.

عملیات ریل گذاری راه آهن کرمانشاه - خسروی شروع شد


به گزارش پلات به نقل از مهر، روز چهارشنبه، ۹ مهر با حضور ویدئوکنفرانسی فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی، عملیات ریل گذاری ۱۱۵ کیلومتر از راه آهن کرمانشاه - اسلام آباد به عنوان قسمتی از مسیر ۲۶۳ کیلومتری راه آهن کرمانشاه - خسروی شروع شد. در این مرحله، ۱۸ هزار تن ریل مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این پروژه قسمتی از راهگذر راهبردی ریلی شرق به غرب کشور است.
هوشنگ بازوند، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، در این مراسم با اشاره به شروع ریل گذاری محور کرمانشاه - خسروی اظهار داشت: این طرح با استفاده از ۱۸ هزار تن ریل اجرا می شود و تکمیل آن به عنوان قسمتی از راهگذر ریلی شرق به غرب، ایران را به کشور عراق و در ادامه به سواحل مدیترانه متصل خواهد نمود.
وی اضافه کرد: راه آهن کرمانشاه - خسروی یکی از پروژه های مهم و راهبردی کشور است که با بهره برداری از آن، ارتباط ریلی مستقیم بین ایران و عراق برقرار می شود و در ادامه امکان اتصال شبکه ریلی جمهوری اسلامی ایران به سواحل مدیترانه نیز فراهم خواهد شد. این مسیر کوتاه ترین راه ارتباطی ریلی به شهرهای بغداد، نجف، کربلا معلی و سامرا به حساب می آید و می تواند تحولی اساسی در حوزه جابه جایی مسافر و زائر، همین طور ترانزیت بین المللی کالا ایجاد نماید.
بازوند با اشاره به اینکه عملیات زیرسازی کل مسیر کرمانشاه تا خسروی تا حالا ۵۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، اضافه کرد: پیشرفت فیزیکی عملیات زیرسازی در محدوده کرمانشاه تا اسلام آباد به ۸۳ درصد رسیده و امروز عملیات ریل گذاری این بخش شروع شد.
وی تصریح کرد: این خط ریلی شامل ۱۲ ایستگاه تشکیلاتی، مسافری و ترافیکی خواهد بود و با تکمیل آن علاوه بر توسعه اقتصادی و رونق استانهای غربی کشور، زمینه برای توسعه ترانزیت کالا و مسافر، کاهش هزینه های حمل و نقل و پیشرفت جایگاه ژئوپلیتیک ایران در راهگذر ریلی شرق به غرب فراهم می شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی در آخر تاکید کرد: راه آهن کرمانشاه - خسروی تنها یک پروژه عمرانی نیست، بلکه طرحی استراتژیک در سطح ملی و منطقه ای است که می تواند ایران را به عنوان محور اصلی ترانزیت منطقه ای مطرح کرده و زمینه ساز پیوند ریلی از آسیای میانه و شرق دور تا مدیترانه و اروپا باشد. به طور خلاصه، از اسلام آباد، مسیر به دو شاخه تقسیم خواهد شد؛ یک شاخه به سمت ایلام و شاخه اصلی دیگر به سمت مرز خسروی امتداد می یابد. این کارشناس صنعت ریلی اشاره کرد: مسیر اتصال ریلی کرمانشاه - خسروی در مجموع شامل سه بخش است، مسیر ۲۶۳ کیلومتری از کرمانشاه تا خسروی در داخل ایران، مسیر ۲۷ کیلومتری از خسروی تا خانقین در خاک عراق، و مسیر ۱۸۲ کیلومتری از خانقین تا بغداد که به بهسازی نیاز دارد. بازوند با اشاره به این که عملیات زیرسازی کل مسیر کرمانشاه تا خسروی تا حالا ۵۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، افزود: پیشرفت فیزیکی عملیات زیرسازی در محدوده کرمانشاه تا اسلام آباد به ۸۳ درصد رسیده و امروز عملیات ریل گذاری این بخش آغاز شد.


منبع:

1404/07/20
09:41:06
5.0 / 5
37
تگهای خبر: بازسازی , پروژه , حمل و نقل , راه آهن
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

پلات