مدیركل سازمان بنادر تشریح كرد؛
كشتی چینی، مقصر اصلی حادثه سانچی، جزئیات لحظه به لحظه وقوع سانحه
پلات: مدیركل دریایی سازمان بنادر و دریانوردی عامل اصلی وقوع سانحه و برخورد كشتی سانچی و كریستال را بی توجهی افسر و دیده بان كشتی كریستال نسبت به اخطار سانچی و تغییر مسیر كریستال عنوان نمود.
به گزارش پلات به نقل از مهر، نادر پسندیده، مدیركل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در نشستی خبری در جمع خبرنگاران جزئیات گزارش نهایی سانحه سانچی را شرح داد.
وی با اشاره به اینكه در این گزارش چینی ها علت اصلی سانحه را عدم خروج كشتی سانچی از مسیر كشتی كریستال عنوان كرده اند، اظهار داشت: چینی ها همینطور معتقدند دیده بان سانچی خطر را به افسر سوم اعلام نموده بود ولی وی كاری انجام نداده بود. از نظر چینی ها افسر ناوبر سانچی در اتاق فرماندهی درباره موضوعات متفرقه صحبت كرده است.
مدیر كل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی تصریح كرد: طبق بررسی های تیم بررسی كننده ایرانی، پانامایی و بنگلادشی؛ تغییر مسیر كشتی كریستال به سمت راست كه ۱۵ دقیقه پیش از سانحه شروع شده بود سبب وقوع این تصادم شد. همینطور از نظر ما افسران و دیده بان های كشتی كریستال تا زمان تصادم از سانحه آگاه نشده بودند. همینطور افسر و دیده بان كریستال، نور اخطار دیده بان سانچی كه به صورت ۵ فلاش كوتاه بر مبنای قوانین جهانی دریانوردی ارسال شده بود و مفهوم اخطار می دهد را متوجه نشده بودند.پسندیده در ادامه به بیان جزئیات سانحه پرداخت.وی تصریح كرد: در این جلسات گواهی نامه ها، نقشه ها، گزارشات فنی، گراف های ثبت مسیر كشتی ها، جعبه سیاه های (DVR) سانچی و كریستال هم به همراه گزارش سفر، شیوه نامه و بارنامه ها بررسی گردید.بر این اساس كشتی CFكریستال در ۲۴ آذر ۹۶ از پاناما به سمت بندر دوت كادان حركت كرد كه حامل ۶۴ هزار تن دانه سویا بوده و قرار بود بر مبنای محاسبات ۲۰ دی ماه ۹۶ به مقصد برسد. از جانب دیگر سانچی هم ۲۵ آذر از بندر عسلویه ایران با ۱۱۱ هزار تن میعانات گازی به سمت كره جنوبی حركت می كند. میعانات گازی محموله ای است به شدت آتش پذیر كه در هنگام اشتعال مواد سمی از آن صادر می گردد ولی آلایندگی آن در دریا از نفت كمتر است. قرار بود سانچی ۱۸ دی ماه ۹۶ به مقصد برسد.وی اضافه كرد: كشتی سانچی در زمانی كه تمام مخازن آن پر باشد، ۱۵ متر در آب فرو رفته كه به اندازه یك ساختمان ۵ طبقه است. منطقه وقوع سانحه هم در ۲۵۰ كیلومتری بندر شانگ های در آب های چین بود. همینطور كشتی كریستال از قسمت سینه كشتی هم در بخشی كه بالای آب بوده و هم در بخشی كه پایین آب بوده با سانچی برخورد داشته است.گزارش لحظه به لحظه حادثهمدیر كل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی سپس به بیان لحظه ای رویداد پرداخت و اینگونه توضیح داد: ساعت ۱۸: ۴۵ به وقت محلی چین ( ۱۶ دی ۹۶) در ساعت ۱۹: ۵۱ كه سانحه رخ داد، ساعت تعویض شیف افسر دوم و سوم سانچی بود. باآنكه ساعت تعویض شیفت در عرف بین المللی ساعت ۲۰ یا ۸ شب است اما در آن روز به علت آنكه قرار بود كشتی روز بعد به مقصد برسد، به منظور هماهنگ شدن با ساعت محلی به وقت كره جنوبی، تعویض شیفت را جلوتر انداختند. بر مبنای محاسبات افسر سانچی، تمام كشتی های عبوری از پاشنه كشتی عبور می كردند. دیده بان كشتی كریستال می گوید در ساعت ۱۹: ۳۱ سانچی را در ۷ مایلی خود می بیند.در ساعت ۱۹: ۳۲ افسر كشتی كریستال تائید می كند كه این كشتی از یك و نیم كیلومتری سینه سانچی عبور كرده است.در ساعت ۱۹: ۳۴ افسر اول كشتی كریستال هدایت آن را از ۲۱۷ درجه به ۲۲۵ درجه تغییر می دهد. افسر اول كریستال می گوید علت این كار این بود كه كشتی كمی به سمت چپ منحرف شده بود و تصمیم گرفتیم آن را به مسیر اصلی برگردانیم.در ساعت ۱۹: ۳۵ دیده بان سانچی كه صدای وی در جعبه سیاه این كشتی موجود است می گوید چراغ های سبز و قرمز یك كشتی را در زاویه ۱۳ درجه به صورت همزمان می بیند. این به این معنا است كه با عنایت به اینكه چراغ سبز در سمت راست كشتی و چراغ قرمز در سمت چپ كشتی قرار دارد، سانچی در این لحظه در موقعیت رخ به رخ با كریستال بوده و از روبرو هر دو چراغ را مشاهده كرده است. ازاین رو ۱۵ دقیقه پیش از تصادف عملا سانچی از مقابل كریستال عبور كرده است.در ۱۹: ۳۶ یك كشتی ماهگیری محلی به سانچی به صورت نامفهومی اخطار می دهد.در ساعت ۱۹: ۳۹ افسر سوم سانچی به دیده بان كشتی خود می گوید كه نیازی نیست به آلارم كشتی ماهگیری چینی پاسخ داده شود. چون كه این كار سبب می گردد خودش عكس العمل مناسب را نشان بدهد.به گفته پسندیده، این اقدام افسر سانچی (عدم پاسخ دهی به تقاضای مانور مشترك از جانب كشتی ماهیگیری) یك عرف رایج در كشتی رانی بین المللی است. چون كه كشتی سانچی ۲۷۵ متر طول و ۵۰ متر عرض دارد و ۱۵ متر در آب قرار گرفته است. ازاین رو هرگونه مانور و تغییر مسیر كشتی ۱۵ دقیقه به طول می انجامد.ساعت ۱۹: ۴۰ افسر سوم سانچی به دیده بان این كشتی می گوید به كشتی ماهیگیری چینی ۵ فلش كوتاه نشان بده كه نشانه خطر است.ساعت ۱۹: ۴۱ علامت برای كشتی ماهیگیری زده می گردد و كشتی ماهیگیری با تغییر مسیر از سمت راست سانچی عبور می كند. در این لحظه كشتی كریستال با زاویه ۲۲۵ درجه در حال عبور است كه ۸ درجه از زاویه اولیه خود تغییر مسیر داده است.ساعت ۱۹: ۴۲ (۸ دقیقه به برخورد) افسر اول كریستال می گوید فاصله ما از سانچی ۴ دهم مایل شده بود. او می گوید من اكوی سانچی را روی رادار نمی دیدم كه این مسئله در عرف دریانوردی بین المللی پذیرفتنی نیست. چون كه بر مبنای بررسی های ما رادار كریستال سالم بود و ممكن است افسر این كشتی تنظیمات رادار را به درستی انجام نداده باشد. چون كه كریستال ۲۳۵ متر طول دارد و تغییر مسیر ۸ درجه ای برای آن ۱۰ دقیقه زمان می برد.پسندیده ادامه داد: افسر سوم سانچی می گوید (كه صدای وی در جعبه سیاه موجود است) اگر من تغییر وضعیت بدهم، كار بدتر می گردد. باید كشتی های كوچكتر كاری بكنند. ازاین رو سانچی در وضعیتی قرار گرفته است كه احساس خطر كرده ولی نمی تواند كاری كند.ساعت ۱۹: ۴۴ افسر اول كشتی كریستال می گوید من اكوی رادار را ندیده ام و فقط علایم موقعیت كشتی های اطراف را مشاهده كرده ام و فكر كردم این علائم مربوط به كشتی های ماهگیری كوچك است و خودشان تغییر مسیر می دهند.ساعت ۱۹: ۴۵ افسر سوم سانچی كه نگران رسیدن كریستال است، مجدداً وضعیت آن را بررسی می كند. كریستال در این لحظه در دو مایلی سانچی قرار گرفته بنابراین افسر سوم سانچی به دیده بان خود می گوید ۵ فلش كوتاه به كریستال نشان بده. بر مبنای صدایی كه افسر سوم سانچی در جعبه سیاه است وی به دیده بان می گوید باید كاری كنی ولی من چه كار می توانم بكنم!؟ سمت راست من اشغال است. (كشتی ماهگیری چینی در این لحظه در حال عبور از سانچی بوده است)به گفته مدیركل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، كشتی كریستال در همین لحظه كه تنها ۴ دقیقه سانحه مانده، در حال تغییر شیفت است و افسر اول، ناوبری را به افسر سوم كریستال تحویل می دهد. همینطور افسر اول به افسر سوم می گوید ترافیك زیادی نداریم و پل فرماندهی را ترك می كند. افسر اول كریستال اطلاعات كافی را به افسر شیفت (افسر سوم) عرضه نمی دهد. در همین لحظه كشتی ماهیگیری از پاشنه سانچی عبور می كند. همینطور در همین دقیقه علامت ۵ فلش كوتاه به كشتی كریستال نشان داده می گردد. بر مبنای صدای دیده بان كه از جعبه سیاه به دست آمده، فاصله عبور دو كشتی از یكدیگر صفر است.ساعت ۱۹: ۴۷ افسر سوم سانچی از دیده بان می پرسد كشتی كه با ما زاویه صفر دارد كوچك است؟ دیده بان می گوید، خیر بزرگ است. افسر سوم می پرسد پس چرا دارد این كار را می كند؟تا این لحظه افسر سوم كریستال كه تازه موقعیت را تحویل گرفته هنوز به وضعیت مسلط نشده و از خطر تصادف آگاه نشده است.ساعت ۱۹: ۴۸ (دو دقیقه مانده به برخورد)، افسر سوم سانچی با كاپیتان تماس می گیرد و اعلام می كند كه یك كشتی بزرگ با زاویه صفر در حال عبور از كنار ماست.ساعت ۱۹: ۴۹ (یك دقیقه مانده به برخورد)، افسر سوم سانچی فریاد می زند تمام سكان به چپ. همینطور صدای كاپیتان سانچی هم كه در جعبه سیاه شنیده می گردد در پل فرماندهی حاضر شده و اعلام می كند تمام سكان به چپ. افسر سوم كریستال هم كه تازه متوجه ماجرا شده در همین لحظه اعلام نموده است كه كریستال با تمام سكان به سمت راست تغییر مسیر بدهد. اما به علت آنكه تغییر مسیر این دو كشتی بزرگ ۱۰ تا ۱۵ دقیقه طول می كشد، نمی توانند كاری انجام بدهند.ساعت ۱۹: ۵۰ برخورد انجام می گردد. كاپیتان سانچی دستور فعالسازی سیستم اخطار را می دهد تا ملوانان و دریانوردان كشتی را ترك كنند.ساعت ۱۹: ۵۱ سانچی منفجر می گردد. كاپیتان این كشتی دستور روشن شدن پمپ های آتش نشانی را می دهد. سینه كریستال هم بر اثر ترشح محموله سانچی به این كشتی دچار آتش سوزی شده و ملوانان آن با استفاده از قایق اضطراری یا نجات كشتی را ترك می كنند.ساعت ۱۹: ۵۲ انفجارات پی به دنبال كل پل فرماندهی را در بر می گیرد، به گونه ای كه ارتفاع شعله آتش ۸۰ متر و درجه حرارت آن ۷۰۰ درجه بوده است.ساعت ۱۹: ۵۳ در پل فرماندهی صدای افسر اول و سوم و كاپیتان سانچی به گوش می رسد كه فقط صدای آتش آتش شنیده می گردد.مدیر كل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در تحلیل علت این حادثه اظهار داشت: سه دلیل عمده در این حادثه اعلام شده كه دو دلیل اول را هر ۵ كشور ذینفع پذیرفته اند و دلیل سوم تیم بررسی كننده ایران، پاناما و بنگلادش با تیم بررسی كننده چین و هنگ كنگ اختلاف نظر دارند.بر اساس اعلام نظر این كمیته، هر دو كشتی نتوانستند نسبت به خطر تصادف با استفاده از دیده بانی و ابزار لازم، آگاهی را به دست بیاورند.همچنین هر دو كشتی نتوانستند ارزیابی صحیحی از تصادف داشته باشند.درباره عامل سوم هم با چینی ها و هنگ كنگی ها به توافق نرسیدیم.چینی ها می گویند سانچی باید از مسیر راه كریستال خارج می شد، ازاین رو نقض ماده ۱۷ قانون سولاس بوده است.وی اضافه كرد: چینی ها می گویند دیده بان سانچی خطر را به افسر این كشتی اعلام نمود ولی افسر كاری نكرده است. همینطور به نظر چینی ها افسر ناوبر سانچی در اتاق فرماندهی درباره موضوعات متفرقه صحبت می كرده است.وی درباره نظر كمیته ایرانی، پانامایی و بنگلادشی اظهارداشت: از نظر ما تغییر مسیر كشتی كریستال به سمت راست كه از ۱۵ دقیقه پیش از سانحه شروع شده بود، علت وقوع سانحه است. افسران و دیده بان های كشتی كریستال تا زمان تصادف از وقوع حادثه آگاه نشده بودند. همینطور افسر و دیده بان كریستال متوجه علائم و نور هشداردهنده كشتی ایرانی سانچی نشده بودند.در این نشست همچنین، محمد راستاد، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی طی سخنانی با اشاره به روند پیگیری سانحه سانچی اظهار داشت: روند رسیدگی به سانحه بر اساس معاهده بین المللی ایمنی جان افراد در دریا (سولا) بررسی شده است كه ایران در سال ۹۵ با مصوبه مجلس به این كنوانسیون ملحق شد.وی اضافه كرد: بر مبنای این كنوانسیون تمام كشورهای ذینفع این حق را دارا هستند تا در كمیته رسیدگی حضور داشته باشند. از ایران هم سازمان بنادر بعنوان نهاد مرجع دریایی، گروه خویش را به نشست های بررسی ارسال كرد كه كشورهای ذینفع در این جلسات شامل ایران بعنوان كشوری كه ۳۰ تن از تبعه خویش را از دست داده، بنگلادش بعنوان كشوری كه ۲ نفر از خدمه كشتی از اتباع این كشور بودند، پاناما بعنوان كشور صاحب پرچم كشتی سانچی، چین بعنوان كشوری كه سانحه در آبهای آن واقع شد و هنگ كنگ بعنوان كشوری كه كشتی كریستال تحت مالكیت این كشور بود در جلسات حاضر می شدند كه بنگلادش مالكیت خویش را به ایران واگذار كرد و گروه ما به نمایندگی از بنگلادشی ها در جلسات حضور داشتند.معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: هفته گذشته سومین نشست كمیته بررسی سانحه در شانگ های برگزار گردید كه در مجموع ۳ دوره جلسات در ۱۰ روز طول كشید.به گفته مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی پیش از عزیمت گروه ایرانی بررسی كننده سانحه، طی جلساتی با حضور متخصصان گرایش های مختلف دریانوردی و ناوبری كشتی همه اطلاعات تخصصی لازم در اختیار كمیته بررسی قرار گرفت.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب