آخوندی در دیدار با وزیر اقتصاد بلغارستان مطرح كرد؛

توسعه كریدورخلیج فارس-دریای سیاه، همكاری لجستیكی ایران وبلغارستان

توسعه كریدورخلیج فارس-دریای سیاه، همكاری لجستیكی ایران وبلغارستان

پلات: وزیر راه و شهرسازی در دیدار با وزیر اقتصاد بلغارستان با اشاره به اهمیت توسعه كریدور خلیج فارس-دریای سیاه اظهار داشت: ایران می تواند امكانات لجستیكی موردنیاز بلغارستان را دراختیار این كشور قرار دهد.



به گزارش پلات به نقل از وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در دیدار با وزیر اقتصاد جمهوری بلغارستان و هیئت همراه اظهار داشت: با عنایت به روحیه مثبتی كه در نخست وزیر بلغارستان سراغ داریم، طبیعی است كه این كشور در مسیر رشد و توسعه اقتصادی گام بردارد.
آخوندی سپس به توافق نامه ها برای همكاری اقتصادی ایران و بلغارستان اشاره نمود و اضافه كرد: خوشبختانه تجربه موفقی در امضای توافق نامه برای احداث كریدور خلیج فارس به دریای سیاه داشتیم و بلغارستان در این مسیر بسیار به ما كمك كرد. این كریدور مسیری بسیار كلیدی برای ارتباط شرق و غرب و شمال و جنوب است و تمایل داریم كه آن را به صورت جدی فعال نماییم.
وی ادامه داد: ما توافق نامه دیگری با هند و روسیه تحت عنوان كریدور شمال-جنوب داریم. فكر می نماییم این دو كریدور می توانند مكمل یكدیگر باشند.
آخوندی با اشاره به اجلاس شورای هماهنگی وزرای حمل ونقل كریدور شمال-جنوب در مهرماه سال جاری اظهار داشت: از بلغارستان هم دعوت می نماییم در این اجلاس حضور داشته باشد. این اتفاق بسیار كمك می نماید كه بتوانیم كریدور را بیش از گذشته فعال كرده و از ظرفیت های خلیج فارس و دریای سیاه استفاده نماییم.
به گفته وی توسعه سرمایه گذاری در شركت های حمل و نقلی از دیگر مواردی است كه می تواند مورد بحث و گفت و گو قرار گیرد. چراكه این شركت ها هستند كه باید از زیرساخت های بوجود آمده استفاده كنند.
امكان بهره برداری بلغارستان از امكانات لجستیك ایران
وزیر راه و شهرسازی در ادامه به مبحث توسعه فعالیت های لجستیك اشاره نمود و اظهار داشت: علاقه مند هستیم كه در بنادر امكانات لجستیك را در اختیار شركت های حمل و نقلی قرار دهیم.
وی اضافه كرد: اگر بلغارستان تمایل به استفاده از امكانات لجستیك جنوب ایران داشته باشد، میتوانیم امكاناتی از قبیل انبار، تجهیزات بسته بندی، تاسیسات تولید محصول نهایی و تولید ارزش افزوده را در اختیار این كشور قرار دهیم تا در مشاركت با ایران یا هر كشور دیگر اقدامات لازم برای توسعه حمل و نقل اتخاذ شود.
آخوندی سپس به برخی چالش های پیش روی توسعه حمل و نقل میان دو كشور اشاره نمود و اظهار داشت: بعضی از فعالان حمل و نقل ایران به تازگی از بازرسی مجدد محموله ها و تعرفه های این اقدام گلایه دارند. گزارش شده كه هنگام بازرسی كانتینرها هزینه ای بین ۲۲۰ تا ۶۰۰ یورو دریافت شده و در ازای آن حتی رسید اعطا نمی گردد.
وی ادامه داد: این اقدام بر خلاف كنوانسیون هایی نظیر TIR و CMR است كه هم ایران و هم بلغارستان عضو آن هستند. هم شما و هم ما علاقه مندیم كه هزینه حمل و نقل را كاهش دهیم تا از كریدور استفاده بیشتری شود.
پیشنهاد پرواز تهران-صوفیا
وزیر راه و شهرسازی در ادامه این دیدار از تمایل ایران برای برقراری پرواز مستقیم میان تهران و صوفیا اطلاع داد و اظهار داشت: به تازگی پروازی میان ایران و صربستان برقرار شد كه به شدت مورد استقبال قرار گرفت. مطمئنم استقبال از پرواز صوفیا بیشتر خواهد بود.
آخوندی به آمادگی ایران برای اعطای امتیاز به شركت های هواپیمایی بلغارستان اشاره نمود و اظهار داشت: پروازها می تواند در هر دو حوزه حمل بار و مسافر فعال شوند.
وی ادامه داد: چون ایران و بلغارستان در دو انتهای كریدور خلیج فارس به دریای سیاه قرار گرفته اند، باید در زمینه لجستیك در بنادر و فرودگاه ها بیش از پیش همكاری داشته باشیم. ایران در حال احداث یك شهر فرودگاهی در فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) است كه با در اختیار داشتن ۴ هزار هكتار مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بنا است به قطب لجستیك برای شركت های بین المللی تبدیل گردد.
آخوندی به سفر آتی خود به بلغارستان اشاره نمود و اظهار داشت: در حوزه گسترش خطوط هوایی می توان در دو مرحله اقدام نمود. در مرحله اول می توان برقراری ۴ پرواز مسافری و گردشگری در هفته را برنامه ریزی كرد كه همزمان با سفر من به بلغارستان برای كمیسیون مشترك بعدی مشاركت های اقتصادی در سپتامبر ۲۰۱۸ افتتاح شوند.
وی ادامه داد: گسترش خطوط بار هوایی هم هم در این سفر و هم در اجلاس مهرماه مورد بحث و مذاكره قرار خواهد گرفت.
آخوندی پیشنهاد كرد كمیسیون مشترك اقتصادی دو كشور همزمان با سفر او به بلغارستان برگزار گردد و اضافه كرد: مذاكراتی درباره یاداشت تفاهم تجاری بلغارستان و ایران، تاسیس كمیته انرژی مشترك، توافق نامه پرورش و اصلاح نژاد دام، موافقت نامه گمركی و موافقت نامه حمل و نقل دریایی صورت گرفته كه لازم است در سفر آتی بلغارستان نهایی شوند.
لزوم مذاكره با اروپا
وزیر راه و شهرسازی به خروج غیر قانونی آمریكا از برجام و حمایت اروپا از این توافق نامه بین المللی هم اشاره نمود و اظهار داشت: اكنون كه بلغارستان ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، فرصت مناسبی است كه ایران و اروپا وارد مذاكرات مستقیم شده و به توافقات شفاف دست یابند. ایران مایل است در زمینه توافق نامه های تجاری و اقتصادی، بیمه، بیمه دریایی، حمل و نقل و بانكداری با اروپا مذاكره كند.
آخوندی ادامه داد: برای مثال در سال ۱۹۹۶ اروپا قانونی را درباره كوبا تصویب كرد و به تازگی وزیر اقتصاد فرانسه پیشنهاد داشت این قانون مورد تجدید نظر قرار گرفته و در شرایط جدید برای حفظ برجام مورد استفاده قرار گیرد. ازاین رو من فكر می كنم كه باید به تفاهم نامه هایی شفاف با اتحادیه اروپا دست یابیم و از این دست راهكارها استفاده نماییم.
وی اضافه كرد: با عنایت به اینكه شما رییس دوره ای كمیسیون وزرای اقتصادی اتحادیه اروپا برای ۶ ماه هستید، علاقه مندیم در این زمینه با شما همكاری و از این فرصت استفاده نماییم.
تمایل بلغارستان برای توسعه لجستیكی
در این دیدار امیل كارانیكولوف، وزیر اقتصاد جمهوری بلغارستان با اشاره به ظرفیت بالای تجاری و اقتصادی بین دو كشور اظهار داشت: حضور ما در ایران اتفاقی نیست. ما به این خاطر اینجاییم كه ایران شریك استراتژیك بلغارستان به حساب می آید و از هرگونه همكاری دریغ نمی نماییم.
كارانیكولوف به مشكلات پیش آمده بر سر ترانزیت كالا در بلغارستان هم اشاره نمود و اظهار داشت: چند ماهی است كه از این مشكل آگاه شدم. بلافاصله با همكارانم در حوزه حمل و نقل تماس گرفتم و چند جلسه كاری مشترك برگزار كردیم.
وی ادامه داد: پلیس بلغارستان معتقد می باشد كه باید از محموله ها بازرسی كامل صورت گیرد. اما من و وزیر حمل و نقل اعتقاد داریم كه این كار لزوم ندارد و ارزیابی ریسك كفایت می كند. بزودی با همكاری پلیس در این مورد به یك تصمیم مشترك دست خواهیم یافت.
وی همینطور قول مساعدت برای رفع مشكلات ترانزیت داد و اظهار داشت: وظیفه من حل مشكلات فعالان اقتصادی می باشد.
وزیر اقتصاد بلغارستان از پیشنهاد برقراری پرواز مستقیم بین ایران و بلغارستان استقبال كرد و اظهار داشت: به غیر از برقراری پرواز مسافری می توانیم مبحث بار هوایی و تولید مراكز لجستیك را در دستور كار قرار دهیم.
كارانیكولوف به ظرفیت منطقه بلغارستان مركزی برای توسعه لجستیك اشاره نمود و اظهار داشت: فرودگاه های خوبی در این منطقه وجود دارد كه تمام زیربناهای حمل ونقل در آن ها توسعه یافته است. این منطقه بسیار استراتژیك است و غیر از اروپای غربی به تركیه، رومانی و یونان هم دسترسی دارد. در سفر خود به بلغارستان می توانید از این ناحیه بازدید كنید.
حمایت اروپا از برجام
وزیر اقتصاد بلغارستان درباره همكاری های اقتصادی میان ایران و اروپا بعد از خروج آمریكا از برجام هم اظهار داشت: به شما اطمینان می دهم اروپا از ایران حمایت می كند. در هیات همراه من نمایندگان بانك دولتی بلغارستان هم حضور دارند كه با بانك مركزی ایران جلسه خواهند داشت.
كارانیكولوف اضافه كرد: ایران شریك استراتژیك بلغارستان است.
همچنین در این دیدار كریستو پولنداكف، سفیر جمهوری بلغارستان در تهران از حمایت اتحادیه اروپا از برجام اطلاع داد و اظهار داشت: بلغارستان سهم خویش را در تولید ثبات میان مناسبات ایران و اتحادیه اروپا انجام خواهد داد.

1397/02/24
13:44:41
5.0 / 5
4382
تگهای خبر: بنادر , تولید , حمل و نقل , شهر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۲
پلات