یادداشت؛
تأثیر آزادراه حرم تا حرم بر گرمسار، معیشت مردم رو به بن بست
به گزارش پلات آزادراه حرم تا حرم پروژه ای درخور توجه است اما ارتباط گرمسار را با محور اصلی تهران-مشهد قطع كرده و این امر ضربه مهلكی به اقتصاد شهرستان می زند.
خبرگزاری مهر، گروه استان ها-داوود عبدی: با عنایت به اینكه گرمسار و آرادان سال ها است كه در راه جاده تهران - مشهد قرار گرفته و اقتصاد و توسعه شهر با این جاده عجین است نمی توان امروز وضعیت معیشت و اقتصاد مردم این شهرستان ها را بدون تردد مسافران از كریدور شرق-غرب نادیده گرفت به عبارت دیگر جاده تهران-مشهد در اقتصاد خانوار گرمساری نقش به سزایی دارد كه در ادامه به مواردی از آن اشاره می كنیم:
تبعات عدم عبور آزاد راه از گرمسار
تبعات اقتصادی- با راه اندازی آزادراه حرم تا حرم ارتباط مستقیم شهر با این جاده كاملاً قطع می گردد و بافاصله ای كه با شهر گرمسار و آرادان پیدا می كند، عملاً این دو شهر، از دید مسافران خارج می گردد درنتیجه مسافران مایحتاج سفرشان را از شهرهای دیگر تأمین می كنند و این امر سهم اقتصادی ده ها ساله شهروندان گرمسار و آردان را از جاده تهران-مشهد به صفر می رساند كه بالطبع تأثیرات منفی زیادی در اقتصاد، امنیت، جامعه، فرهنگ و... به دنبال خواهد داشت.
بیكاری- در دو روستای حاجی آباد و جلیل آباد، حدود ۴۰۰ واحد تجاری و خدماتی مستقیماً از طریق فروش كالا در میان جاده و مایحتاج مسافران ارتزاق می كنند، بنابراین جاده حرم تا حرم به یك باره اقتصاد این منطقه را هم دستخوش تغییرات سوء می كند درنتیجه به جمعیت بیكار شهرهای گرمسار و آردان اضافه می گردد. همینطور با عنایت به جمعیت كم شهر، بیكارانی ازاین دست در مقوله امنیت و معضلات اجتماعی شهر تأثیر چشمگیری می توانند داشته باشند. از جانب دیگر حذف شدن بخشی از درآمد واحدهای تجاری و خدماتی داخل شهر كه با ورود مسافران تأمین می شد هم به این معضل بیشتر دامن می زند.
گردشگری- این روزها با عنایت به وضعیت فعلی اقتصاد كشور و بالا رفتن هزینه ها و همینطور معضل خشك سالی كه گریبان گیر گرمسار و آردان شده، گردشگری می تواند جایگزین خوبی برای كشاورزی باشد كه دستخوش تغییرات زیادی با این خشكسالی های اخیر شده است و همگان بر این امر صحه می گذارند كه روی آوردن به گردشگری و جذب توریست كه در سیاست اقتصادی كشور هم به چشم می خورد، می تواند سبب تحول یك منطقه شود.
اما راه اندازی آزادراه حرم تا حرم سبب قطع ارتباط گرمسار با جاده اصلی تهران-مشهد شده و شهرستان های گرمسار و آردان را از گردشگری هم محروم می سازد. در مطالعه راه اندازی آزادراه به این مورد هیچ توجهی نشده است و بالعكس در حذف سهم درآمد شهروندان و اضافه كردن آن به درامد بزرگراه توجه خاص و برنامه ریزی ویژه ای شده است.
مخاطرات رانندگی- معظل مهم دیگر راه اندازی آزاد راه مخاطرات رانندگی است این آزاد راه مقرر است دارای عوارضی باشد و بنابراین كامیون ها و رانندگانی كه تمایل به پرداخت آنرا ندارند از مسیر محلی گرمسار استفاده می نمایند كه عملاً این محور را به جاده ای دو طرفه و پرخطر تبدیل می كند بنابراین می تواند سال های سال به مسیر پر از تصادف بدل شود.
چند پرسش از مسئولان
سؤالات متعددی از جانب شهروندان در مورد وضعیت چگونگی عبور بزرگراه حرم تا حرم از شهر گرمسار مطرح و جوابی های متنوعی شنیده می گردد اما برابر نظر مسئولان ذی ربط مقرر است كه این بزرگراه از شمال شهر گرمسار عبور كند اما لازم است پیش از اجرای آن به سؤالات مختلف و خواسته های شهروندان گرمساری هم توجه لازم صورت پذیرد كه ازجمله اینكه:
- این شهر هم اكنون هشت روگذر دارد و با راه اندازی این بزرگراه مقرر است چند پل هوایی دیگر راه اندازی و به آنها اضافه شود؟ نحوه اتصال ادامه بزرگراه قم گرمسار و گرمسار به سمنان و گرمسار-سیمین دشت - فیروزكوه و دسترسی محلی به آن چگونه است؟ برای كارخانه ها فعال موجود در شهرك صنعتی گرمسار كه مسیر بزرگراه واقع و می بایست تخریب شود و یا راهه ای دسترسی به معادن منطقه چه جایگزینی تدبیر شده است؟
- آیا برای پیشگیری از تخریب اراضی كشاورزی و باغات و همینطور انهار و كانال های آب رسانی كشاورزی برنامه ریزی شده است؟ آیا راه اندازی این بزرگراه مانع گسترش و توسعه آتی شهر به سمت شمال كه مرغوبیت بیشتر و مناسب تری نسبت به سایر جهات شهر دارد، نخواهد شد؟ راه اندازی بزرگراه و حریم اطراف آن كه توسط سیم خاردار و توری محصور خواهد شد، چه مقدار از زمین های مرغوب توسعه شهری و اراضی كشاورزی و باغات را تخریب و از دسترس عموم خارج خواهد كرد؟
- برای جایگزینی منطقه بنكوه كه تنها تفرجگاه مردم منطقه است، چه منطقه دیگری در نظر گرفته شده است؟ تقاضا دارم تا مسئولان كه در تصمیم گیری نهایی راه اندازی این بزرگراه سهیم هستند به این سؤالات و ده ها سؤال دیگر شهروندان پاسخ دهند. واقعاً چه اصرار و توجیهی بر اجرای این طرح كه فاقد جامعیت كامل است دارند؟ بزرگ راهی كه نمی توان به سادگی به آن وارد و یا از آن خارج شد و اطراف آنرا محصور می كنند و یا اینكه از راه اندازی هرگونه واحد تجاری و خدماتی و رفاهی خارج از طرح بزرگراه ممانعت می گردد و خودروهای عبوری با سرعت ۱۲۰ كیلومتر در آن تردد می كنند اجازه بهره برداری از اقتصاد جاده ای را به شهر گرمسار نخواهد داد.
یك درخواست
پروژه آزادراه حرم تا حرم در مهرماه سال ۸۹ باهدف اتصال استان قم به خراسان رضوی با استفاده از سمنان تسریع در مدت زمان سفرها و كاهش میزان مصرف سوخت كلید خورد و بر مبنای برآوردها قرار بود تا آخر دولت دهم دو شهر زیارتی قم و مشهد در مسیری آزاد راهی به هم متصل شوند و بر مبنای قرارداد دولت دهم و قرارگاه خاتم الانبیا(ص) سهم بخش دولتی در این پروژه ۷۰ درصد و سهم بخش خصوصی ۳۰ درصد پیش بینی شده بود اما به علت مشكلات اقتصادی این پروژه در سال های ۹۱ تا ۹۲ متوقف ماند و دوباره در آن كارهای خوبی صورت گرفته است.
برای حفظ سرمایه ملی و رضایت هموطنان خصوصا مردم گرمسار توجه لازم در این خصوص صورت پذیرد. درخواست ما این است كه مسولان وزارت راه و شهرسازی با در نظر گرفتن حقوق شهروندان به راه اندازی آزادراه اقدام و تمام مسیر در محدوده شهر گرمسار وآرادان را بعنوان یك منطقه خدماتی و رفاهی بزرگ ببیند تا همه خدمات مورد نیاز مسافران را تامین كنند بنابراین این امر مستلزم قطع آزادراه از انتهای آزاد راه قم - گرمسار تا پس از روستای جلیل آباد است كه با اصلاح جاده فعلی و ارتقا مسیر، ظرفیت و امنیت آن امكانپذیر می گردد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب