مقام مسئول در وزارت راه مطرح كرد:

افزایش 200 درصدی قیمت مسكن

افزایش 200 درصدی قیمت مسكن

به گزارش پلات مدیرکل دفتر برنامه ریزی اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: اساسا تا اختتام دوره ساخت مسکن ملی، قیمت ساخت گرفتار تعدیلاتی خواهد شد.



به گزارش پلات به نقل از مهر پروانه اصلانی در برنامه زنده تلویزیونی شبکه خبر درباره آینده قیمت مسکن اظهار داشت: اگر انتظارات تورمی و رشد نقدینگی کنترل شود و قیمت ارز شاهد نوسان های بی محابا نباشد قیمت مسکن در آینده رشد جدی نخواهد داشت.
وی با تاکید بر اینکه بررسی قیمت مسکن در ماه های اخیر نشان میدهد که این بازار، رفتار نوسانات ارزی را دنبال می کند اضافه کرد: اگر وضعیت متغیرهای حاکم بر بخش مسکن ثابت باشد قیمت مسکن در کوتاه مدت به ثبات رسیده و در بلندمدت کاهشی خواهد بود.
مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با اعلان اینکه قیمت مسکن در سالهای اخیر ۲۰۰ برابر شده است افزود: در سایر بازارهای کالایی نیز در سالهای اخیر افزایش قیمت سنگین داشته ایم ولی اگر سایر کالاها، شما با افزایش قیمت مواجه باشید می توانید آنها را از سبد خانوار حذف کنید ولی مسکن کالایی است که جایگزین نداشته و برای دسترسی به مسکن حتما باید حداقل یک واحد ۵۰ متری داشته باشید.
اصلانی درباب حذف متوسط قیمت مسکن در مناطق ۱، ۳ و ۶ تهران از متوسط کل قیمت مسکن در پایتخت اظهار داشت: وقتی این کار را کردیم دیدیم که ۱۰ میلیون تومان کاهش قیمت متوسط مسکن پایتخت رخ می دهد. چونکه قیمت های منطقه یک بالاترین قیمت را دارند و وقتی با مناطق ۱۷ و ۱۸ مقایسه شوند این مناطق هم خودرا با قیمت منطقه یک قیاس کرده و اثر روانی بر افزایش متوسط قیمت مسکن در سایر مناطق خواهد داشت.
مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی درباره کمبود ساخت و ساز اظهار داشت: برمبنای طرح جامع مسکن سالانه ۷۰۰ هزار واحد مسکن شهری و ۲۰۰ هزار مسکن روستایی باید ساخته شود به عبارت دیگر شهرداری ها باید سالانه ۷۰۰ هزار پروانه ساختمانی صادر کنند اما در هر سال تنها ۳۵۰ هزار فقره پروانه ساختمانی صادر شده و ۷۰ تا ۷۵ درصد آنها منجر به ساخت می شود.
وی علت کاهش تولید مسکن را پایین بودن حاشیه سود تولید مسکن نسبت به سایر بازارها در دو سال اخیر دانست و اشاره کرد: در ۱۰ سال اخیر بازار سرمایه رشد متوسط ۵۱ درصدی بازدهی را داشته است اما ساخت مسکن تنها ۲۶ درصد بازدهی داشته؛ بدین سبب اگر سرمایه گذار احساس کند سایر بازارها سودده هستند به آن سمت می روند بویژه که بازدهی بازارهای موازی مسکن بسیار کوتاه مدت بوده اما در بخش تولید مسکن سرمایه گذار ۲ تا ۲.۵ سال خواب سرمایه داشته و طول می کشد تا به سوددهی برسد. بدین سبب تولید واقعی مسکن ما سالانه ۲۷۰ هزار واحد است.
اصلانی درباب ورود بخش مسکن به بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه ابزار مناسبی برای تامین بخش مسکن دارد و راهی نداریم جز اینکه از ابزارهای این بازار برای رونق بخش مسکن استفاده نمائیم.
وی اضافه کرد: به زودی طی هفته های آتی با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار، اوراق سلف موازی استاندارد مسکن را طراحی می نماییم که بر طبق این ابزار، قیمت تمام شده ساخت مسکن به اوراق کوچک بهادار تبدیل و توسط انبوه ساز به بازار سرمایه عرضه می شود؛ مردم می توانند این اوراق را خریداری نموده و این ابزار، برای حفظ ارزش پول آنها مناسب می باشد.
مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی درباب قیمت تمام شده ساخت هر متر مربع مسکن در طرح اقدام ملی نیز اظهار داشت: قیمت هر متر مربع فعلاً ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است که این قیمت از نرخ بازار هم پایین تر است ولی بطور قطع تعدیلاتی تا اختتام دوره ساخت، به آن اثابت می کند؛ با این کار قیمت مسکن ملی هم از بُعد ساخت و هم هزینه زمین در کاهش کل قیمت مسکن در بازار اثرگذار می باشد.


منبع:

1399/09/24
14:00:50
5.0 / 5
1062
تگهای خبر: استاندارد , تورم , تولید , شهر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲
پلات