یك كارشناس:

مسكن ركود دارد اما بورس ندارد

مسكن ركود دارد اما بورس ندارد

به گزارش پلات یک کارشناس اقتصاد مسکن با اعلان اینکه بازار سرمایه همانند مسکن تابع رکود نیست و برمبنای شرایط تجارت و سرمایه گذاری، بالا و پایین می شود اظهار داشت: بعید است بعد از انتخابات ریاست جمهوری تغییر محسوسی در حوزه معاملات و قیمت مسکن رخ دهد و افت 1 تا 2 درصد نرخها به مفهوم کاهش قیمت ملک نیست بلکه به مفهوم کاهش تقاضا است.


عباس زینعلی در گفت و گو با ایسنا اظهار نمود: بازار مسکن به سبب تاثیرپذیری از چند عامل وارد رکود شده است. تغییری در سیاستهای جهانی به وجود آمده و همه در انتظار شرایط بعد از این تغییر هستند. علت دیگر، نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری کشور خودمان است. اما مساله اصلی که در حقیقت با اهمیت ترین عامل شمرده می شود این است که سطح عمومی قیمتها طی سه سال قبل بالا رفته و درآمدها فقط کفاف مایحتاج ضروری را می دهد. بدین سبب خرید کالاهای غیرضروری و عمده مثل مسکن موکول شده به زمانی که قدرت بیشتری به وجود بیاید و شرایط باثبات تری شکل بگیرد.
وی ادامه داد: تجمیع سرمایه ها در بورس نیز که یک دفعه اتفاق افتاد، مردم را تا حدودی از بازارهای سرمایه گذاری مثل مسکن دور کرد. هرچند بورس نیز بعدا گرفتار ریزش شد. اما تابع دورانهای رکود نیست و این تحلیل که بازار سرمایه هم مثل مسکن وارد رکود شده را قبول ندارم. بازار سرمایه بسته به شرایط تجارت و سرمایه گذاری، بالا و پایین می شود و با مسکن متفاوت می باشد.
این کارشناس بازارمسکن، اقدامات مجلس و دولت برای وضع پایه های مالیاتی در حوزه مسکن را مناسب دانست اظهار داشت: اگر قوانینی همچون مالیات بر خانه های خالی، مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر انجام سه معامله و بیشتر واقعا اجرائی شود به سرعت شاهد کاهش سوداگری در حوزه مسکن خواهیم بود که می تواند مسکن را از حالت سرمایه ای به مصرفی دربیاورد و قیمتها را کنترل کند.
زینعلی اشاره کرد: اگر قوانین مالیاتی در حوزه مسکن که مراحل تصویب و اجرا را طی می کند تحقق نیابد سطح قیمتها به آسانی پایین نمی آید، حتی اگر رکود معاملاتی طول بکشد؛ برای اینکه بازار مسکن ماهیتا مقاوم است. اما اگر اجرا شود احتمال شکست قیمتها وجود دارد. حداقل اینکه نرخها دیگر بالا نمی رود. آن وقت می توان انتظار ثبات و افزایش خرید و فروش را داشت.
وی با اشاره به کاهش ۱.۱ درصدی قیمت مسکن شهر تهران در آذرماه اظهار داشت: افت ۱ تا ۲ درصد به مفهوم کاهش قیمت نیست بلکه به مفهوم کاهش تقاضا است. نرخهای فعلی به هیچ عنوان در استطاعت متقاضیان واقعی مسکن نیست. حداقل باید ۱۰ سال طول بکشد تا درآمد بخش عمده ای از جامعه به سطح قیمتهای فعلی مسکن برسد. الان معاملات در میان قشر اندکی که همیشه در بازار مسکن حضور داشته اند انجام می شود. دهکهای پایین نه ابزارش را دارند و نه تسهیلاتی وجود دارد که به آنها کمک نماید.
این کارشناس بازار مسکن درباره پیش بینی قیمتها پس از انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: بعید می دانم که در دولت بعدی نیز اتفاق خاصی در بخش معاملات یا قیمت مسکن رخ دهد. ممکنست یک شوک کوتاه مدت ایجاد شود ولی در بلندمدت نمی توان کار خاصی انجام داد. انتخابات فقط می تواند بازار را مثبت کند ولی راه نمی اندازد. بسیاری از عوامل شامل سیاستهای تقویتی و مالیاتی باید اجرا شود تا بازار مسکن به رونق دلخواه برسد.
مسکن در تهران متری ۲۶.۹ میلیون تومان
به گزارش پلات به نقل از ایسنا، آذرماه ۱۳۹۹ متوسط قیمت مسکن شهر تهران برمبنای معاملات ماه مذکور ۲۶ میلیون و ۹۱۰ هزار تومان در هر متر مربع بوده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل ۱.۱ درصد کاهش و ۹۸.۹ درصد افزایش دارد. طبق اعلام بانک مرکزی همین طور تعداد معاملات انجام شده در آذرماه سال ۱۳۹۹ حدود ۲.۶ هزار فقره بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۷۳.۲ درصد کاهش را نشان میدهد. بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا حاکی از آنست که واحدهای تا پنج سال ساخت با سهم ۳۹.۱ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده اند.




منبع:

1399/10/30
22:52:17
0.0 / 5
1137
تگهای خبر: بازار مسكن , جامعه , خانه , سرمایه گذاری
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
پلات