دور زدن گره ترافیكی و كاهش ۹۰ دقیقه ای مسیر

همه راه هایی كه به آزادراه غدیر منتهی می شود بعلاوه نقشه

همه راه هایی كه به آزادراه غدیر منتهی می شود بعلاوه نقشه

پلات: آزادراه 158 کیلومتری کنار گذر جنوبی تهران (غدیر)، محوری که گره بزرگ ترافیکی تهران و البرز را دور می زند و مردم در چهار ایستگاه عوارضی برای هر دستگاه خودرو سواری باید مجموعا 25 هزار تومان پرداخت کنند که البته با دستور اخیر رئیس جمهور مشمول 25 درصد تخفیف برای سه ماه شده است.



به گزارش پلات به نقل از ایسنا، آزادراه کنار گذر جنوبی تهران (غدیر) روز گذشته با حضور رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی راه اندازی شد و می تواند طول سفر را برای وسایل نقلیه سبک تا ۹۰ دقیقه و برای وسایل نقلیه سنگین تا ۱۲۰ دقیقه کم کند و یکی از ایمن ترین آزادراه های کشور از نظر اصول جدید ساخت و مهندسی بشمار می رود.



همیشه یکی از بزرگترین مشکلات استان های قزوین، البرز و تهران ترافیک سنگینی است که در بین دیر محورهای مواصلاتی در اغلب اوقات رکوردار است و مردم روزانه ساعات بسیاری را برای سفرهای بین شهری و بین استانی خودرا در این گره ترافیکی بزرگ تلف می کنند.

اما آزادراه کنار گذر جنوبی تهران که غدیر نامگذاری شد از سال ۱۳۹۳ طراحی شد و ساخت آن کلید خورد اما عملیات اجرائی آن از سال ۱۳۹۴ شروع شد و برمبنای زمان بندی اجرائی، این پروژه بموقع و بعد از پنج سال تکمیل شده و به بهره برداری رسید.



خیراله خادمی– معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور- درباره روند ساخت و بهره برداری این مسیر آزادراهی به ایسنا اظهار داشت: آزادراه کنارگذر جنوب تهران همچون طرح های الویت دار و تعریف شده در قالب طرح های جهش تولید بود و می توان از آن بعنوان یک ابر پروژه عمرانی نام برد. چونکه دو استان تهران و البرز را از مشکل و معضل همیشگی ترافیک عبوری نجات می دهد.

وی با اشاره به اینکه افتتاح آزادراه غدیر می تواند طول سفر در این راه را تا ۸۰ دقیقه کم کند، اضافه کرد: این آزادراه از آبیک در آزادراه فعلی کرج- قزوین شروع شده و با عبور از جنوب استان البرز و تهران بعد از ۱۵۸ کیلومتر به چرمشهر در آزادراه حرم تا حرم در جنوب شرقی تهران می رسد البته اگر تقاطع های غیر همسطح و دیگر مسیرهای آنرا محاسبه نماییم طول این آزادراه به ۲۲۰ کیلومتر می رسد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: آزادراه غدیر با شش باند به صورت رفت وبرگشت و دو باند به صورت اضطراری افتتاح می گردد و نتایج مثبتی مانند بهبود آلاینده های زیست محیطی در داخل شهرها، خاصیت های در رابطه با پدافند غیر عامل عبور روزانه ۵۰ هزار وسیله نقلیه و... را دارد.

نقشه آزادراه غدیر و ورودی و خروجی ها

آزادراه غدیر دارای ۴۹ دستگاه پل در نقاط تبادلی مانند آزادراه کرج-قزوین، جاده قدیم کرج، ماهدشت-اشتهارد، اتوبان تهران-ساوه، جاده قدیم قم، اتوبان تهران-قم، قم-گرمسار است. همین طور در ۱۲ تقاطع که از روی مسیرهای مختلف عبور می کند پل راه اندازی شده و پنج پل رودخانه ای نیز داریم که البته این تعداد به ۴۹ مورد نمی رسد اما در یک منطقه ممکنست پنج پل راه اندازی شده باشد.





یعنی اگر از غرب آزادراه غدیر و آبیک به این محور وارد شوید در کیلومتر ۴۰ به بزرگراه ماهدشت-اشتهارد می رسید که در ادامه به شهریار و بویین زهرا هم راه دارد. در ادامه به تبادل شبدری کامل اتوبان ساوه در کیلومتر ۹۰ خواهید رسید و نهایتا در کیلومتر ۱۲۰ این آزادراه جاده قدیم قم و اتوبان قم دارای تبادلات و مسیرهایی است که تعدادی از آنها در ادامه تکمیل خواهد شد.







این آزادراه در طول مسیر از و به محورهای مختلفی نقطه دسترسی (ورودی و خروجی) دارد. برای راه اندازی و بهره برداری از آن بیش از ۳۴۰۰ میلیارد تومان هزینه شده و سرمایه گذاری صورت گرفته است که اگر بخواهیم آنرا برمبنای ارزش روز محاسبه نماییم به ۷۰۰۰ میلیارد تومان می رسد. از این مقدار ۳۰ درصد از طرف دولت پرداخت شده و ۷۰ درصد نیز قرارگاه خاتم الانبیاء سرمایه گزاری نموده است.





جانمایی عوارضی ها و نرخ عوارض

بر اساس مصوبات اعلام شده نرخ عوارض در این آزادراه برای خودرو های سواری ۲۵ هزار تومان، وانت ۳۰ هزار تومان، مینی بوس ۲۵ هزار تومان، اتوبوس ۳۵ هزار تومان، کامیون دو محور ۵۰ هزار تومان، کامیون سه محور ۶۵ هزار تومان و تریلی ۸۰ هزار تومان تعیین شده است. البته بر خلاف برآوردهای صورت گرفته فعلا این عوارض به صورت دستی دریافت و پرداخت می شود اما مقرر شده تا در ادامه و با نصب تجهیزات مورد نیاز الکترونیکی شود.

در این محور آزادراهی چهار ایستگاه عوارضی وجود دارد. مردم می توانند جهت استفاده از هر بخش این آزادراه تنها عوارض آنرا پرداخت کنند به شکلی برای وارد شدن به این آزادراه از غرب یعنی از آبیک قزوین در ایستگاه اول (کیلومتر سیزدهم) ۷۰۰۰ تومان، در ایستگاه دوم (کیلومتر هفتاد و چهارم) ۷۰۰۰ تومان، در ایستگاه سوم (کیلومتر نود و چهارم) ۶۰۰۰ تومان و درصورتی که بخواهد از عوارضی چهارم عبور کرده و از همه طول ۱۵۸کیلومتری این آزادراه استفاده کنند ۵۰۰۰ تومان دیگر نیز باید در ایستگاه عوارضی پایانی (کیلومتر ۱۵۶) بپردازند که مجموعا به ۲۵۰۰۰ تومان می رسد.

البته بعد از افتتاح این آزادراه حسن روحانی، رئیس جمهوری دستور داد تا برای سه ماهه ابتدایی بهره برداری از این محور آزادراهی ۲۵ درصد تخفیف برای رانندگان وسایل نقلیه مختلف در نظر گرفته شود که بدین سان نرخ عوارض آزادراه غدیر در این بازه زمانی برای خودرو های سواری ۱۸ هزار و ۷۵۰ تومان، وانت ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان، مینی بوس ۱۸ هزار ۷۵۰ تومان، اتوبوس ۲۶ هزار و ۲۵۰ تومان، کامیون دو محور ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان، کامیون سه محور ۴۸ هزار و ۷۵۰ تومان و تریلی ۶۰ هزار تومان خواهد بود.





منبع:

1399/12/10
14:14:51
0.0 / 5
1235
تگهای خبر: پروژه , تولید , حمل و نقل , خانه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
پلات