در گفت و گو باعضو سندیكای شركتهای ساختمانی ایران مطرح شد

چالش شركتهای خدمات فنی و مهندسی

چالش شركتهای خدمات فنی و مهندسی

به گزارش پلات عضو سندیکای شرکتهای ساختمانی ایران از کمبود بودجه های عمرانی و همینطور کم و کاستی هایی در برنامه ریزی صحیح برای اجرای پروژه های ملی عمرانی اظهار گلایه نمود و اظهار داشت: در کشور ما پروژه­ هایی که تعریف می­شود در فاز مطالعاتی هزینه­ ها را به صورت حداقل محاسبه میکنیم و متاسفانه بیشتر پروژه­ های ملی ما نقش سیاسی پیدا کرده و بدون بودجه و شرایط مورد نظر از لحاظ بحث­های مهندسی و مطالعاتی دقیق روی آن کار میشود.


اشکان ناظمی در گفتگو با ایسنا اضافه کرد: به تبع آن این­ اقدامات روی هم جمع شده و امروز شاهد این هستیم که بسیاری از پروژه ها در کشور وجود دارد که درصد پیشرفت آن مثلاً تا ۲۰ درصد است و بعضی از آنها متوقف می شوند و یا بسیار آهسته پیش میروند.
عضو سندیکای شرکتهای ساختمانی ایران خاطرنشان کرد: شرکت­های پیمانکاری برای آنکه بتوانند خودشان را در مجموعه کارهایی که به آن­ها محول می­شود، حفظ کنند حتما نیاز است که صدور خدمات مهندسی داشته باشند، من معتقدم هر مجموعه پیمانکاری که بتواند با حوزه صدور خدمات مهندسی خودش را آمیخته کند و حرکت نماید می تواند مجموعه شرکت و حتی کشور را به سمت موفقیت بیشتری راهبری کرده و در این عرصه هم ما با عنایت به تورم نرخ ارزی که داشته­ایم تلاش کردیم این مورد را متوقف نکنیم.
ناظمی تصریح کرد: در حوزه عمرانی شرکتهایی میتوانند در سالهای آتی ادامه حیات داشته باشند که هم در طراحی و هم در حوزه تأمین مالی نقش داشته باشد، به نظر من به این شکل فعالیت کردن منجر به کاهش هزینه ها هم می شود. در این عرصه قراردادهای مختلفی را تقریباً در دولت­های مختلف و کشورهای مختلف انجام می­شود به صورت BO، BOT و BLT که به نظر من در حوزه کشور به صورت BOT این فرایند در ۸ یا ۱۰ سال گذشته خوب جاری شده است.
وی عنوان کرد: امیدوارم تمام شرکت­های پیمانکاری که امروز توانسته­اند با تمام مشکلاتی که در کشور وجود دارد خویش را حفظ کنند، این حوزه کارآفرینی خویش را ادامه دهند و به این سمت و سوی هدایت شوند که عملاً استواری مجموعه شرکت آن­ها گرفتار مشکلات نقدینگی و cash flow نشود و یکی از بزرگ­ترین مشکلاتی که مجموعه شرکت­های پیمانکاری دارند بحث مدیریت cash flow و مدیریت مالی است و اگر بودجه های عمرانی کشور بدرستی صرف عمران شود این مشکل بوجود نمی آید.
این عضو سندیکای شرکتهای ساختمانی ایران، تصریح کرد: من بعنوان یک مهندس ایرانی که در کشور های مختلف هم فعالیت داشته ام می گویم که ما در مقایسه با همسایگان اطرافمان در حوزه شرق کشور، یا در حوزه جنوب، حوزه­ کشورهای عربی و هم حوزه ­های کشورهای هفت­گانه عربی در قسمت غرب کشورمان و همینطور حوزه­های غرب و شمال غرب قسمت ترکیه که شاید رشد اقتصادی و مهندسی در آنجا در مدت اخیر خیلی بالا بوده از لحاظ بحث مهندسی واقعا چیری کم­تر نداریم و شاید در بسیاری از حوزه­ های فنی و مهندسی از کشورهای دنیا بالاتر باشیم.
مدیرعامل و نایب رییس شرکت هلدینگ هنزا خاطرنشان کرد: در تمام کشورهای دنیا وقتی یک پروژه ملی تعریف می­شود، ارکان آن به این صورت است که مشاور پروژه، پروژه را تعریف می­کند، از لحاظ بحث فاز یک و فاز دو مطالعاتی در مجلس آن کشور، بودجه آن مصوب می­شود و بودجه­ اش برای آن پروژه دیده می­ شود. هم اکنون در حوزه خلیج­ فارس، آسیا میانه، اغلب پروژه­ها به این شکل تعریف می­شوداما متاسفانه در کشور ما این موضوعات زیاد نقش پر رنگی ندارد، و در ابتدا پروژه تعریف می­شود بر مبنای یک شرایط خاص، پس از ورود بر اجرا مسائل و مشکلات اجرایی در آن حوزه خویش را نشان می­دهد.
وی افزود: متاسفانه در کشور ما به علت تحریمها بودجه­ های عمرانی بسیار محدود است و اغلب بدرستی صرف پروژه های عمرانی نمیشود در صورتی که در کشورهای توسعه­ یافته این مورد ۱۰۰ درصد محقق می­شود در کشورهای نیمه توسعه یافته حدود ۷۰ یا ۸۰ درصد آن اجرایی میشود.
ناظمی در مورد پروژه هایی که این شرکت امسال به بهره برداری رسانده است، اظهار داشت: یکی از بزرگترین پروژه­ هایی که در شرکت هنزا امسال انجام شده، پروژه کنارگذر شرقی اصفهان است که ۲۹ آبان­ماه سال جاری با حضور ریاست محترم جمهور به صورت ویدئو کنفرانسی راه اندازی شد.
وی خاطرنشان کرد: همچون پروژه­های مهمی که امسال افتتاح شده، پروژه تقاطع غیرهمسطح حصارک بود که این پروژه در اوایل سال ۹۳ استارت خورد و یک پروژه کامل تقاطعی است که در فاز بندی­های مختلف در ۶ فاز، شامل ۶ پل که طراحی این پروژه هم با شرکت ما بود و این پروژه شامل حدود ۷۰۰۰ تن آرماتور، حدود پنجاه هزار مترمکعب از احجام اصلی بتن­ریزی داشت.
وی ادامه داد: حسن این پروژه نسبت به پروژه­های دیگر کشور این بود که پروژه­هایی که روی آزادراه یا روی منطقه ترافیکی است، طراحی پل­های آن­ها به صورت پل فلزی انجام می­گیرد ولی به جهت اینکه پل ­های فلزی عموماً برای بهره­ بردار، که دستگاه اجرایی کارفرما است در آینده هزینه­ هایی دارد ما طراحی این پل را به صورت پیش­ تنیده پس کشیده انجام دادیم و به حول قوه الهی این پروژه هم در مدت معین، انجام شد و درآبان­ماه سال جاری آخرین فاز آنرا افتتاح کردیم و گره ترافیکی منطقه غرب کرج و اتصال آن به قزوین سبب روان­سازی آن محدوده شد.




منبع:

1399/12/11
14:43:38
0.0 / 5
1110
تگهای خبر: پروژه , تورم , خدمات , طراحی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
پلات