ایمنی پاشنه آشیل جاده های استان سمنان

خودرو و عدم مهارت عامل وقوع حوادث

خودرو و عدم مهارت عامل وقوع حوادث

پلات: بررسی ها نشان داده است که وضعیت ایمنی حوزه حمل و نقل استان سمنان حال و روز خوشی ندارد چون که در پنج ماهه نخست سالجاری پنج حادثه تنها برای اتوبوس های عبوری در این استان رخ داده است.



خبرگزاری مهر، گروه استان ها- محمد حسن مقدم نیا: نگاهی به تصادفات حوزه حمل و نقل ریلی و جاده ای در پنج ماهه اخیر نشان میدهد که وضعیت ایمنی در استان سمنان با شرایط مطلوب کیلومترها فاصله دارد در طول این مدت ۱۵ تصادف با تلفات جانی و مالی قابل توجه در سطح این استان رخ داده که سهم اتوبوس های مسافربری از آن، پنج مورد بوده است. به صورت میانگین از شروع سال ۱۴۰۰ در راه های استان سمنان هر ماه یک تصادف اتوبوس را شاهد بوده ایم و ادامه این روند می تواند فاجعه بار باشد.
نگاهی به حوادث مهم حمل و نقل
در این گزارش اما تلاش داریم صرفا نگاهی به وضعیت ایمنی در مقوله حمل و نقل استان سمنان بپردازیم استانی که ۶۴۰ کیلومتر از یک هزار کیلومتر فاصله بین تهران و مشهد را در خود جای داده است و سالانه ۲۵ میلیون تردد (پیش از کرونا و در شرایط عادی) در این محور، حجم وسیعی از خودرو را به استان گسیل می دارد، استان سمنان با خراسان شمالی، رضوی، مازندران، گلستان، یزد، اصفهان، تهران و قم هم مرز بوده و در واقع چهار راه شمال شرق ایران شمرده می شود و همین مساله سبب شده تا امنیت حمل و نقل در آن اهمیت بیشتری پیدا کند.
هفدهم فروردین ماه واژگونی اتوبوس در دهنمک محور آرادان به سرخه ۱۴ مصدوم بر جای گذاشت، هجدهم اردیبهشت برخورد اتوبوس با گارد ریل در محور دامغان- سمنان ۱۵ مصدوم بر جای گذاشت که چهار نفر بدحال به بیمارستان منتقل شدند.
واژگونی اتوبوس در محور سرخه- آرادان با ۱۵ مصدوم در روز یکم مرداد ماه ۱۴۰۰ از دیگر حوادث قابل ذکر بود سه روز بعد اما تصادف اتوبوس با یک دستگاه وانت پراید به مصدومیت چهار نفر و کشته شدن یک نفر دیگر انجامید. در نهایت هم واژگونی اتوبوس سواری سیستان و بلوچستان در مهماندوست یک کشته و ۱۹ زخمی برجای گذاشت.

چرایی وقوع تصادف ها
بررسی حوادث رخ داده امسال شاهد می باشیم که عامل انسانی و البته ایمنی خودرو ها در مقوله سهم تصادفات، رشد داشته اند
یک کارشناس که بازنشسته راهور هم است، در گفتگو با خبرنگار مهر، می گوید: نکته ای که مردم غالباً نمی دانند این است که میزان تصادفاتی که در آنها جاده در تصادف نقش دارد، بسیار فراتر از آن چیزی است که تصور می شود بنابراین باید گفت جمع قابل توجهی از مدیران ادارات راه شهرستان های استان سمنان در سالهای اخیر و حتی همین امروز به سبب همین تصادفات درگیر مسائل قضایی هستند.
مهدی ابوطالبی با اعلان اینکه شناسایی نقاط حادثه خیر و رفع آنها به شکلی که کمتر جاده ای در استان امروز دوطرفه است، سبب شده تا شاهد کاهش چشمگیر سوانح رانندگی باشیم اما با بررسی حوادث رخ داده امسال شاهد می باشیم که عامل انسانی و البته ایمنی خودرو ها در مقوله سهم تصادفات، رشد داشته است.
وی با اعلان اینکه طرح چند مرحله ای کردن گواهینامه با واگذاری به بخش خصوصی مانند بسیاری طرح های واگذار شده به بخش خصوصی در نظریه عالی بود اما در عمل فاجعه آمیز بوده است، اشاره کرد: دولت آموزش رانندگی و گواهینامه را به بخش خصوصی واگذار کرد تا باری از دوشش برداشته شود اما آموزش نامناسب و تصادفات سبب شد تا دوبرابر آنچه بود بر دوش دولت هزینه و گرفتاری افزوده شود.
استانداردهای اتوبوس ها
این کارشناس با اعلان اینکه مدام گفته می شود که خواب آلودگی و خستگی به سبب راه های طولانی و کویری استان سمنان همچون مسائلی هستند که در تصادفات نقش دارند، اظهار داشت: این مساله بیان نمی گردد که چرا یک راننده باید زمانی که جان ۴۶ نفر مسافر در دستانش است اصلاً بخواب برود! اگر این راننده به درستی آموزش داده شود، فرهنگ درست رانندگی را بیاموزد، احساس مسئولیت را بداند، بر نحوه آموزش و همینطور گواهینامه دادن به وی نظارت کافی صورت گرفته باشد اساسا نباید شاهد سهل انگاری از جانب او باشیم.
ابوطالبی با اعلان اینکه مبحث بعد نظارت بر ساخت و ایمنی خودرو ها است، اشاره کرد: مسائل ارزی، گرانی مواد اولیه و در مجموع افزایش هزینه ساخت در کنار عدم نظارت درست امکان دارد که به کاهش کیفیت خودرو ها منجر شده باشد که البته این را باید کارشناسان امر نظر بدهند اما بررسی پنج تصویر از تصادفات و واژگونی های اتوبوس ها در همین پنج ماهه اخیر استان نشان میدهد که این اتوبوس ها همگی از ناحیه ستون و سقف گرفتار بیشترین صدمه شده اند در صورتیکه سابقاً به خاطر داریم که حتی در صورت واژگونی این چنین ستون های اتوبوس ها خم نمی شد و ساختار اتوبوس شکلی اتاق بهم نمی خورد.
وی با اعلان اینکه تصاویر آخرین اتوبوس واژگون شده که اهالی سیستان را حمل و در مهماندوست گرفتار حادثه شد و خبرگزاری مهر استان سمنان هم آنرا پوشش داد، به شکلی است که گویا این اتوبوس به دره ای حداقل به عمل ۱۵ متر پرت شده و باور این که این اتوبوس در روی جاده کفی چنین صدمه ای دیده کمی غیرقابل باور است مگر این که سرعتی بیشتر از ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت داشته باشد بنابراین بنظر می رسد در زمینه استانداردهای اتوبوس ها هم گرفتار معضل هستیم.

راه ها مستعد حادثه اند
محمد باقری کارشناس عمران راه هم در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن اشاره به این که ساختار جاده های استان به مثابه یکی از ارکان پدید آورنده تصادفات جاده ای است، می گوید: در استان سمنان ۱۴ نقطه شهری وجود دارند که با کریدور اصلی تهران- مشهد تلاقی دارند در واقع شهرهایی هستند که در راه جاده قرار دارند مانند شاهرود، سمنان، دامغان و میامی و… بنابراین اگر ۶۴۰ کیلومتر مسیر تهران- مشهد را به ۱۴ تقسیم نماییم خواهیم دید که هر ۴۵ کیلومتر و ۵۰۰ متر یک مرتبه رانندگان به یک شهر می رسند که این شاخص در گلستان زیر ۲۳ و در مازندران ۱۲ کیلومتر است در نتیجه از لحاظ ماهیت و ساختار جاده ای باید اظهار داشت که راه های استان مستعد حادثه اند.
باقری با اعلان اینکه دیگر عامل تصادفات در راه های استان ترددهای بعضاً میلیونی در پیک های نوروز، اواخر تابستان و… است که به واسطه تعطیلات کوتاه و همینطور مسائل اقتصادی برای رانندگان وسایل نقلیه عمومی به طور عمده با عجله هم همراه می شوند در نتیجه حجم زیادی خودرو که همه هم عجله دارند مقرر است از محورهایی عبور کنند که جذابیت بصری هم ندارند، بیان داشت: هر چقدر هم که راهداری نقاط حادثه خیز را برطرف و واهه های مصنوعی بعنوان توقفگاه برای جاده های استان بوجود آورد بازهم در بروز غالب تصادفات مؤثر نیست چون که ما ابتدا ساختار جاده هایمان و سپس فرهنگ استفاده از آن به صورت نادرستی پایه گذاری شده است.
وی اضافه کرد: بیشترین میزان فوتی در راه های استان سمنان متعلق به آرادان و سپس میامی است در نتیجه باید گفت کسانی که از مشهد تردد می کنند اوج خستگی شأن در آرادان و گرمسار و آنانی که از تهران حرکت می کنند اوج خستگی شأن در میامی و داورزن و نهایتا سبزوار است چون که از هر سو حساب کنید این مناطق آخرین نقاط استان هستند و آمارها نشان میدهد که باید برنامه ریزی در اصلاح جاده ای بخصوص با محوریت این دو نقطه در دستور کار مسؤلان استان سمنان قرار گیرد.
ایمن سازی راه های استان در دستور کار قرار دارد
بهسازی راه های استان اعتبار بسیار زیادی می خواهد و به قول مسؤلان امر شاید فرایند ای ۲۰ ساله را به دنبال داشته باشد
مشکل اما اینجا است که بهسازی راه های استان در امتداد ایمن سازی شأن اعتبارات بسیار زیادی می خواهد و به قول مسؤلان امر می تواند فرایند ای ۲۰ ساله را به دنبال داشته باشد چون که میزان اعتبارات مورد نیاز آن چندین برابر کل اعتبارات استان سمنان است اما از طرف دیگر نمی توان هم دست روی دست گذاشت.

ضرورت اختصاص اعتبارات
مدیرکل راهداری و حمل و نقل استان سمنان با اعلان اینکه بازسازی جاده های روستایی و فرعی اعتبار ملی ندارد و از محل اعتبارهای استان و شهرستان باید اقدام نمود، به خبرنگار مهر، اظهار داشت: یکی از مسائلی که می تواند به ما دراین زمینه کمک نماید، مقوله اختصاص اعتبارات است بنابراین از مسؤلان بخصوص سازمان برنامه بودجه می خواهیم تا میزان اعتبارات این حوزه را اختصاص دهند.
احسان منصور کیایی با اعلان اینکه در کنار رفع نقاط حادثه خیز آموزش با حضور پلیس راه در پایانه های استان بخصوص حمل و نقل عمومی در دستور کار است، بیان داشت: ارتباط مردم با سامانه راهداری برای ابراز شکایات و مسائل در رابطه با تخلفات رانندگان از دیگر اقداماتی است که در مجموعه راهداری صورت می گیرد.

وی با اعلان اینکه طرح مطالعاتی بازسازی جاده تهران- مشهد در محدوده منطقه آهوان، اجرای روکش آسفالت جاده نظامی در دست پیگیری است و بازسازی جاده سمنان- فیروزکوه از قسمت پلیس راه افتر از طرح های راهداری است، اظهار داشت: ایمن سازی راه های استان نیازمند عزم همگانی است.
ایمنی راه های روستایی با اجرای طرح های عمرانی
همچنین پلیس راه خرداد ماه سال جاری اعلام نمود که در سه ماهه نخست سالجاری ۳۸ درصد از کل جان باختگان ناشی از سوانح رانندگی در استان در لاین جنوبی محور تهران- مشهد تردد می کردند این مساله نشان میدهد که در بعضی مناطق استان باید کار بیشتری بر روی ایمنی راه ها صورت گیرد در نتیجه بنظر می رسد مسؤلان ابتدا می بایست برای این راه ها برنامه ریزی مدونی را داشته باشند هرچند معابر روستایی را هم نباید از یاد برد چون که در این معابر هم تصادفات فراوان هستند و شرایط ایمنی راه ها در آنها مناسب نمی باشد.
آمار رو به افزایش است
«آمار تصادفات در جاده های روستایی و فرعی استان سمنان رو به افزایش است» این جمله ای بود که خرداد ماه سال جاری رئیس پلیس راهور استان سمنان آنرا به صورت اخطار بیان کرد و البته دو ماه بعد شاهد بودیم که این اخطار ۱۰۰ درصد به حقیقت بدل شد و بیشترین میزان تصادفات امسال طی همین یک ماه اخیر رقم خورده است اما باید چه کرد؟
وقتی آمارها و اطلاعات وجود دارند میتوان با یک برنامه ریزی دقیق و جهادی برای کاهش تصادفات و ارتقای ایمنی راه ها بهتر برنامه ریزی کرد
طبق اعلام پلیس راه مجموعاً در سال قبل پنج هزار و ۳۳ مورد تصادف در استان رخ داد، بیشترین تصادفات استان در سه محور سمنان به دامغان، لاین جنوبی با ۳۵۸ مورد، دامغان به سمنان لاین شمالی با ۲۹۵ مورد و میامی به سبزوار با ۲۵۷ مورد بود همینطور در دو هزار و ۲۶۳ مورد از تصادفات استان عدم توجه راننده به جلو، در هزار و ۱۵۵ مورد عدم توانایی راننده وسیله نقلیه و در ۳۷۹ مورد عدم رعایت حق تقدم منجر به تصادف شد و در سال قبل ماشین های سواری با دو هزار و ۸۶۳، کامیون کشنده و تریلی با ۷۲۴ مورد و وانت بار با ۵۷۹و مورد بیشترین تصادفات را در این استان داشتند.
اینها اطلاعاتی هستند که برای ارتقای ایمنی تردد و حمل و نقل همینطور برنامه ریزی برای کاهش تصادفات جاده ای استان سمنان بسیار مفید هستند امروز ما به خوبی می دانیم که عامل راه و انسانی بیشترین میزان تصادفات را به خود مختص کرده است چون که دقیقاً ساعاتی که بیشترین تصادفات در آنها در سطح استان رخ می دهد پس از ظهر و سپیده دم است مطالعات نشان می دهد که در سال قبل ۶۳۰ مورد تصادف در ساعت ۱۶ تا ۱۸، ۵۱۵ مورد تصادف در ساعت ۱۰ تا ۱۲ و ۴۰۸ مورد تصادف در ساعت شش الی هشت بامداد صورت گرفت.
برنامه عملیاتی برای ارتقای ایمنی و کاهش تصادفات
وقتی آمارها و اطلاعات وجود دارند میتوان با یک برنامه ریزی دقیق و جهادی برای کاهش تصادفات و ارتقای ایمنی راه ها بهتر برنامه ریزی کرد حتی در بعضی ساعت ها تردد خودرو های سنگین را ممنوع اعلام کرد، چون که جان مردم در خطر است از طرف دیگر می بایست به برخی نقاط به صورت جدی رسیدگی کرد و حتی تا ایمن سازی کامل، آنها را از زیر بار ترافیکی خارج و از مسیرهای جایگزین موقتی بهره برد همینطور باید به فرهنگ سازی، نظارت بر ساخت اتوبوس ها و همینطور مسائل در رابطه با آموزش رانندگان بیشتر بها داد تا شاهد ارتقای ایمنی و کاهش تصادفات بخصوص در بین ناوگان حمل و نقل عمومی باشیم.
آن هم ناوگانی که در پس مشکلات اقتصادی مجبور است حتی با نخ نما ترین لاستیک های خود در بی حمایتی دولتی ها، بیشترین فشار کاری را بر روی خود و خودرو بیاورد تا بتواند مخارج خودرو و خانواده اش را تأمین کند در نتیجه حاضر است بیشتر از ساعات مجاز هم از بدنش کار بکشد تا بتواند از عهده مخارج بر آید بنابراین پشتیبانی از رانندگان یکی از طریق هایی است که می تواند از جانب دولت اجرا شود تا از طرف دیگر بتوان از رانندگان توقع همراهی و همکاری را هم داشت.
در خاتمه باید توضیح داد تمام تصاویر استفاده شده در این گزارش در رابطه با واژگونی اخیر یک دستگاه اتوبوس سواری در مهماندوست دامغان است که یک کشته بر جای گذاشت. میزان تخریبی که اتوبوس در این واژگونی متحمل شده شگفتی کارشناسان امر را بر انگیخته و این سوال جدی را مطرح می سازد که آیا اتوبوس های ما هم استاندارد هستند؟ اتوبوس هایی که روزگاری برخی افراد در کارخانه های سازنده آنها اعلام می داشتند از عدم واژگونی شأن مطمئن هستند!


منبع:

1400/06/18
10:11:10
5.0 / 5
538
تگهای خبر: آموزش , استاندارد , بازسازی , حمل و نقل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۲
پلات