مهر خبر می دهد؛

شروع به کار کریدور ترانزیتی زمینی امارات-ترکیه بوسیله ایران

شروع به کار کریدور ترانزیتی زمینی امارات-ترکیه بوسیله ایران

پلات: کریدور ترانزیتی امارات-ترکیه بوسیله ایران با عبور نخستین محموله افتتاح شد؛طی این مسیر قبل از این از بندر شارجه تا بندر مرسین ترکیه 20 روز طول می کشید و بواسطه ایران به 8 روز کم شد.


به گزارش پلات به نقل از مهر، موقعیت جغرافیایی ایران قابلیت اتصال کشورها و مناطق مختلف جهان را داشته و می تواند نقش ترانزیتی ویژه ای در تجارت بین المللی ایفا کند. در قرن های گذشته این موقعیت و عبور کالاهای تجاری کشورها از ایران سبب قدرت آفرینی برای کشور بوده، اما در دهه های گذشته این نقش روز به روز کمرنگ تر شد. در زمان حاضر مجدداً موقعیت برای احیای ترانزیت ایران فراهم شده و فرصت بازیابی اثرگذاری اقتصادی-راهبردی کشور در اقتصاد جهانی محیا است. عبور کالای تجاری سایر کشورها از ایران می تواند عوائد اقتصادی و راهبردی مختلفی به همراه داشته باشد. علی رغم مشکلات گوناگون در راه ترانزیت از خاک ایران، اکنون نیز برخی کریدورها بصورت محدود فعالیت می نمایند. در این بین افغانستان و عراق جزو کشورهای اصلی طرف ترانزیت ایران هستند. سایر کشورها مانند ترکیه، امارات، ترکمنستان، سایر کشورهای آسیای میانه و … نیز مشتریان ترانزیت ایران را می سازند. در این بین توسعه ترانزیت ایران و راه اندازی کریدورهای جدید کار بزرگی است که در ماه های اخیر سرعت بیشتری نسبت به قبل گرفته است. در تابستان گذشته نخستین محموله صادراتی کاغذ که بصورت ریلی از فنلاند راهی هند شده بود از ایران عبور کرد. همین طور ماه گذشته دو کامیون پاکستانی کالای صادراتی پاکستان به ترکیه را بوسیله ایران ترانزیت کردند. این کریدور که موسوم به ITI است ظرفیت بالایی برای نقش آفرینی در ترانزیت منطقه دارد. این محموله که حاوی لاستیک دوچرخه و منسوجات بود مسیر یک ماهه بوسیله دریا را بواسطه ایران در حدود ۱۰ روز طی کرد. با این وجود رویه های دست و پاگیر پایانه های مرزی ایران موجب بوجود آمدن مشکلاتی برای این دو کامیون شد که با وساطت مستقیم مسئولان بلندپایه گمرک مرتفع گردید. بعد از افتتاح دو مسیر یاد شده، در ایام گذشته مسیر جاده ای امارات به ترکیه نیز از مسیر ایران راه اندازی شد. محمدحسین رضائیان، کارشناس حوزه ترانزیت در گفتگو با خبرنگار مهر درباره جزییات این مساله اظهار داشت: این محموله از مبدا امارات وارد بندر شهید رجایی شده و از مرز بازرگان به ترکیه رسید. زمان طی این مسیر که قبل از این از بندر شارجه امارات تا بندر مرسین ترکیه طی می شد بواسطه ایران به ۸ روز کم شده است. این در حالیست که مسیر دریایی که مستلزم عبور از تنگه باب المندب، دریای سرخ و کانال سوئز بود ۲۰ روز به طول می انجامید. در موقعیت فعلی افزایش چشم گیر نرخ جهانی ترانزیت دریایی و قیمت اجاره کانتینر فرصت جدیدی را برای ترانزیت زمینی بوجود آورده است. این موقعیت فرصتی کم نظیر برای ارتقای ترانزیت ایران است. در این راستا لازم است تا نهادهای ذیربط در داخل کشور مبادرت به زدودن هرچه بیشتر فرآیندهای دست و پاگیر داخلی ترانزیت و همین طور انعقاد تفاهم های دو و چندجانبه ترانزیتی با سایر کشورهای منطقه و فرامنطقه ای کنند.


منبع:

1400/08/20
14:04:20
5.0 / 5
595
تگهای خبر: رجا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
پلات