مهر بررسی كرد؛

آخرین وضعیت پیشرفت راه آهن رشت-آستارا

آخرین وضعیت پیشرفت راه آهن رشت-آستارا

مدیرکل دفتر ساخت راه آهن منطقه ۲ شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از برآورد هزینه ۱۱.۵ هزار میلیارد تومانی راه آهن رشت-آستارا اطلاع داد.



به گزارش پلات به نقل از مهر، در مسافرت اخیر ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه به تهران و در دیدار با حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب، رییس جمهور روسیه بر اهمیت تکمیل راه آهن رشت-آستارا و استفاده از کریدور شمال-جنوب تاکید کرد.
تأکید رهبر انقلاب بر ساخت راه آهن رشت-آستارا
در ادامه این دیدار نیز مقام معظم رهبری با تأیید سخنان رییس جمهور روسیه درباره ضرورت راه اندازی خط آهن رشت- آستارا، این کار را سبب تکمیل خطِ حمل ونقلِ شمال- جنوب و به نفع هر دو کشور دانستند.
تکمیل شبکه ریلی غرب خزر مهم تر از شرق خزر
دو هفته قبل نیز قطار روسیه-هند از شرق دریای خزر در راه تمام ریلی حرکت کرد و و از مرز سرخس وارد کشور شد تا به بندر شهید رجایی برسد. اتفاقی که برای نخستین بار رخ داد و یک قطار روسی بدون جایگزینی با قطارهای ایرانی در مرز ریلی سرخس، توانست وارد کشور شده و با عبور از شبکه ریلی ایران، تا بندر شهید رجایی برای جابه جایی کالاهای روسی به هند از مسیر دریا، سیر و حرکت داشته باشد.
برخی کارشناسان ترانزیت معتقدند با توجه به این که بخش زیادی از جمعیت روسیه در غرب این کشور و در شهرهای مسکو و سن پترزبورگ ساکنند و همین طور شبکه ریلی روسیه در غرب این کشور به فنلاند و دیگر کشورهای شمال اروپا متصل است، تکمیل راه آهن رشت-آستارا بار و مسافر بیشتری نسبت به ریل شرق دریای خزر و عبور از کشورهای قزاقستان و ترکمنستان دارد. ضمن این که مسیر کوتاه تر بوده و زمان کمتری برای حمل کالا از کریدور شمال-جنوب با عبور از آذربایجان به روسیه صرف می شود.
وزیر راه: شده ساختمان وزارت خانه را بفروشیم، باید هزینه راه اندازی رشت-آستارا تامین شود
رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی با اعلان اینکه ورود قطار روسیه-هند به کشورمان، راه اندازی کریدور شمال-جنوب را کلید زده، از سایر مسیرهای احتمالی جهت استفاده از این کریدور ریلی همچون مرز ریلی اینچه برون به گرمسار و سپس بندر شهید رجایی و همین طور راه آهن آستارای آذربایجان-آستارای ایران و سپس جابه جایی با کامیون تا راه آهن رشت و باردیگر ادامه مسیر با قطار تا بندر شهید رجایی تاکید کرد.
این در حالی است که رستم قاسمی وزیر راه قبل از ورود قطار کانتینری ترانزیتی روسیه-هند به کشور، در مراسم ورود ۳۱۰ دستگاه ناوگان ریلی به کشور بر اهمیت تکمیل راه آهن رشت-آستارا تاکید کرده بود.
قاسمی در این مراسم اظهار داشت: «من به همکارانم گفته ام که شده ساختمان وزارت راه و شهرسازی را بفروشیم، باید هزینه ساخت راه آهن رشت-آستارا را تامین نماییم.»
وزیر راه اسفند سال قبل از هزینه یک میلیارد دلاری ساخت راه آهن رشت-آستارا آگاهی داده بود.
مدیرکل ساخت راه آهن منطقه ۲ شرکت ساخت: قرارگاه خاتم راه آهن رشت-آستارا را می سازد
در همین ارتباط محمد منجمی مدیرکل ساخت و توسعه راه آن منطقه دوی کشور شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت راه آهن رشت-آستارا اظهار نمود: هم اکنون این مسیر به طول ۱۶۰.۵ کیلومتر در دو قطعه ۱۴۰ و ۱۰ کیلومتری زیرسازی و سپس ۱۶۰ کیلومتر آن روسازی خواهد شد.
وی اضافه کرد: قطعه آخر این مسیر شامل کیلومتر ۱۴۹ تا ۱۶۰.۵ به طول ۱۱.۵ کیلومتر را قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) می سازد؛ پروسه تحویل زمین به قرارگاه خاتم انجام شده و پیمانکار پروژه در جال تجهیز کارگاه است.
این مقام مسئول در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اظهار داشت: ۱۰ کیلومتر هم از سمت رشت به آستارا زیرسازی شده است؛ بدین سبب ۱۴۰ کیلومتر زیرسازی و ۱۶۰ کیلومتر روسازی مسیر باقی مانده که دنبال برگزاری مناقصه برای قطعه ۱۴۰ کیلومتری هستیم اما احتمال کل مسیر را قرارگاه خاتم راه اندازی خواهد کرد؛ البته سازمان برنامه و بودجه باید آنرا تأیید کند.
تهاتر با نفت؛ سازوکار احتمالی تامین مالی راه آهن رشت-آستارا
وی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر تکمیل راه آهن رشت-آستارا و کریدور ریلی شمال-جنوب تصریح کرد: بحث هایی که مطرح شده، این است که دولت مقرر است ساخت این مسیر ریلی را از محل تهاتر با نفت تامین مالی کند؛ اما هنوز قراردادهای مربوطه امضا نشده و مکانیزم تهاتر با نفت نیز بعد از امضای قرارداد با پیمانکار و با تأیید سازمان برنامه و بودجه طراحی خواهد شد.
منجمی درباره احتمال سرمایه گذاری روس ها در ساخت راه آهن رشت-آستارا اشاره کرد: مباحث مربوط با فاینانس را باید معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه و معاونت برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی پیگیری کنند؛ هنوز جلساتی در این خصوص برگزار نشده است.
۴۰ کیلومتر از مسیر ریلی در ارتفاع ۳۰ متری
وی درباره ساخت قسمتی از مسیر ریلی رشت-آستارا بر روی پل اظهار داشت: همانگونه که قسمتی از راه آهن قزوین-رشت برای حفظ محیط زیست دریاچه سد منجیل، بر روی پل برده شد، یکی از پیشنهادهای طرح راه آهن رشت-آستارا این است که ۴۰ کیلومتر از مسیر ریلی که احتمال ورود به اراضی کشاورزی یا جنگلی را دارد، برای حفظ محیط زیست بر روی پل راه اندازی شود که باید هزینه های آن با هزینه های روش های دیگر مانند انتقال خاک از سایر استانها به محل پروژه یا جابه جایی قسمتی از جنگل به محلی دیگر مقایسه شده و سازمان برنامه و بودجه ساخت مسیر بر روی پل را تأیید کند. احیانا در این ۴۰ کیلومتر، مدولار (دهانه پل) های ۳۰ متری ایجاد شود تا ریل از روی آن عبور کند.
۱۱.۵ هزار میلیارد تومان هزینه ساخت پروژه
به گفته این مقام مسئول در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، قطعه ۱۴۰ کیلومتری پروژه حدود ۱۱.۵ هزار میلیارد تومان برآورد قیمت از طرف مشاور طرح امسال دارد؛ ساخت قطعه ۱۱.۵ کیلومتری انتهایی نیز که پیچیدگی های خاص خودرا دارد، هزار و ۵۰ میلیارد تومان برآورد هزینه شده که ممکنست به این رقم، تعدیل های فصلی سازمان برنامه و بودجه هم وارد شود. اما زیرسازی ۱۴۰ کیلومتر و روسازی ریلی ۱۶۰ کیلومتر مابقی، ۱۱.۵ هزار میلیارد تومان هزینه در پی خواهد داشت.
۱۰ کیلومتر آخر مسیر؛ ۱، ۰۵۰ میلیارد تومان
منجمی تاکید کرد: قرارگاه خاتم برمبنای لیست بهای امسال، برای آن ۱۱.۵ کیلومتری که هزار و ۵۰ میلیارد تومان تعیین هزینه شده، ۳۹.۶ درصد پیشنهاد پلاس (افزایش هزینه) داده که سازمان برنامه و بودجه باید آنرا تأیید کند.
کریدور ریلی شمال-جنوب سالی ۷ میلیون تن بار دارد
وی درباره پیش بینی میزان عبور بار از کریدور شمال-چنوب در صورت تکمیل راه آهن رشت-آستارا اظهار داشت: برمبنای مطالعات مشاور پروژه، کریدور ریلی شمال-جنوب از کشورهای شمال اروپا، روسیه و منطقه قفقاز پیشنهاد عبور ترانزیتی ۷ میلیون تن بار را خواهد داشت.
دبیر انجمن شرکت های ریلی: باید منافع روس ها را در ساخت راه آهن رشت-آستار درگیر کنیم
سبحان نظری دبیر انجمن شرکت های حمل و نقل ریلی در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره اولویت داشتن ساخت راه آهن رشت-آستارا اظهار نمود: قطعه ریلی رشت-آستارا بطور قطع اولویت برای بار ترانزیتی دارد و برای حمل بار داخلی، مسیرهای دیگری همچون اتصال چشمه های بار یا شرکت های بزرگ معدنی و فولادی به شبکه ریلی در اولویت هستند.
وی درباره علت این که چرا قطار اخیر ترانزیتی روسیه-هند که از استان مسکو در غرب روسیه بارگیری کرده بود، از شرق دریای خزر و از کشورهای قزاقستان و ترکمنستان وارد ایران شد؟، اضافه کرد: بنظر می رسد مشکلاتی که آذربایجان برای بارهای ترانزیتی به وجود می آورد و سهم خواهی هایی که از ترانزیت منطقه دارد سبب شده تا روسیه این قطار را از غرب کشورش به شرق دریای خزر منتقل کند.
B.O.T بهترین روش برای درگیر کردن منافع روس ها با راه آهن رشت-آستارا
نظری افزود: برای آنکه حمل بار روسیه از کریدور ریلی شمال-جنوب از قلمروی ایران تضمین شود، نیازمند درگیر کردن روس ها در هزینه راه اندازی این خط هستیم آن هم نه بصورت فاینانس بلکه بصورت B.O.T که منافع این کشور را برای مدت طولانی با عبور از خط آهن ایران خصوصاً راه آهن رشت-آستارا گره بزند. بدین سبب بهترین روش، سرمایه گذاری در ساخت و مشارکت در بهره برداری است.
وی اشاره کرد: مشکلاتی که روس ها با اروپا بر سر جنگ اوکراین پیدا کرده اند، موقتی است و ممکنست ظرف مدت کوتاهی این مشکلات بین شرق وغرب اروپا رفع شود؛ پس این احتمال وجود دارد که روسیه پس از حل مشکلات خود با اروپایی ها، بار دیگر برای حمل کالا به راه آهن اروپا برگردد؛ بدین سبب باید کاری نماییم که تمایل روسیه برای انتقال قسمتی از بار ترانزیتی خود به شبکه ریلی ایران، طولانی مدت شود.
عضو هیئت عامل صندوق توسعه حمل و نقل با اشاره به راه اندازی راه آهن آستارا-آستارا (اتصال ریل آستارای آذربایجان به آستارای ایران) با هزینه جمهوری آذربایجان اظهار داشت: از آنجا که آذری ها هزینه ساخت این پروژه هر چند اندک و مسیر کوتاه چند کیلومتری در خاک ایران را داده اند، پس این کشور در صورت تکمیل خط آهن رشت-آستارا با بهره گیری از B.O.T روس ها و همین طور باتوجه به همکاری باکو-مسکو، از ترانزیت بار از مسیر مذکور حمایت خواهدنمود و مسیر مذکور تضمین بار خواهد داشت.
کارشناس حمل و نقل ریلی: تفاهم وزارت راه با روس ها برای ۱۰ میلیون تن بار ریلی است
علی ضیایی کارشناس حمل و نقل ریلی در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره راه آهن رشت-آستارا اظهار نمود: ایران و روسیه از ۴ معبر ریلی و ریلی-دریایی به روسیه متصل می شوند که برای تکمیل مسیر ریلی دریای خزر، باید قطعه رشت-آستارا تکمیل شود. سایر مسیرها نیاز به بهسازی یا تغییر ساختار دارند.
ابراز علاقه روس ها به مشارکت در ساخت رشت-آستارا
وی با اعلان اینکه پروژه رشت-آستارا به یک پروژه فرسایشی تبدیل گشته که در دولت های قبلی برای ساخت آن تعلل شد، اظهار داشت: شنیده ها حاکیست روس ها حاضر به مشارکت در ساخت این طرح شده اند اگر روس ها وارد پروژه شوند؛ باید با لیست بهای ایران کار کنند که گفته می شود ۸۰۰ میلیون دلار هزینه ساخت این طرح است و طرح گرانی شمرده می شود.
۷ سال زمان استهلاک اصل و سود سرمایه گذاری روس ها در راه آهن رشت-آستارا
کارشناس صنعت ریلی اضافه کرد: تحقیقات نشان می دهد در صورت تخفیف تا سقف ۱۵ درصدی درباب هزینه «حق دسترسی به ریل» از طرف ایران به کالاهای روسی برای عبور از راه آهن رشت-آستارا و همین طور عدم دریافت هزینه ترانزیت از قطارهای روسی برای عبور از این خط آهن تا زمانی به سوددهی برسد، ۷ سال طول می کشد تا اصل و سود سرمایه سرمایه گذاری روسیه در ساخت این خط برگردد.
وی اشاره کرد: وزارت راه و شهرسازی اعلام نموده که در مسافرت وزیر راه و مدیرعامل راه آهن به روسیه، تفاهم نامه ای برای حمل ۱۰ میلیون تن بار ترانزیتی روسیه از ریل ایران به امضا رسیده است؛ بااینکه این رقم، چندان بالا نیست، ولی برای شروع ترانزیت میان دو کشور، رقم مناسبی است.
به گفته این کارشناس ریلی، شرکت راه آهن باید اصلاحاتی در فرآیندها، حکمرانی و راندمان خطوط ریلی، خصوصی سازی صحیح، خرج از تصدی گری و… بوجود آورد تا حمل بار ترانزیتی به سوددهی بالاتری برسد.
ضیایی تاکید کرد: هم اکنون ۱۰ میلیون تن نیز تقاضای افزایش حمل بار ریلی داخل داریم که نباید از حمل بار داخلی غافل شویم.


منبع:

1401/04/31
12:56:32
5.0 / 5
208
تگهای خبر: پروژه , حمل و نقل , خانه , راه آهن
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
پلات