مقام مسئول در سازمان راهداری:

مدیریت یکپارچه مرزها در اختیار سازمان راهداری است

مدیریت یکپارچه مرزها در اختیار سازمان راهداری است

مدیرکل حمل و نقل بین الملل و ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از افزایش ۳۲ درصدی ترانزیت در ۴ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل اطلاع داد.



به گزارش پلات به نقل از مهر، از سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۹۵ بر مبنای مصوبه شورایعالی اداری، مدیریت توسعه زیرساخت مرزها در اختیار وزارت راه و ترابری وقت و سپس راه و شهرسازی بود که گفته می شود در این بازه ۲۰ ساله، بیشتر از ۲۰ دستگاه در ۲۴ پایانه مرزی به تدریج مستقر شده و توسعه فیزیکی پایانه های مرزی صورت گرفت.
این در حالی است که ماده ۱۲ قانون امور گمرکی صراحتاً می گوید همه دستگاههای حاضر در مرزها باید تحت نظارت گمرک فعالیت کنند.
متن ماده ۱۲ قانون امور گمرکی:
«به منظور تسهیل و تسریع در انجام تشریفات گمرکی در مبادی ورودی و خروجی، نمایندگان وزارت خانه ها و سازمان های مسؤول سایر کنترل ها موظفند تحت نظارت گمرک اقدام نمایند. سایر کنترل ها مانند بازرسی های پزشکی، دامپزشکی، گیاهی، استانداردهای فنی و کیفیت باید به صورت هماهنگ و تحت نظارت گمرک ساماندهی گردد. بعضی از این کنترل ها به منظور تسهیل تجارت بین المللی می تواند با هماهنگی قبلی به گمرک واگذار شود یا در مکان دیگری به تشخیص گمرک صورت گیرد.
وزارت خانه ها و سازمان های مسؤول این کنترل ها باید به منظور انجام سریع وظایفشان امکانات و تسهیلات لازم را فراهم نمایند.»
مناقشه راهداری و گمرک در مورد مدیریت مرزها بر سر چیست؟
در حالی سازمان راهداری مدعی مدیریت یکپارچه مرزهاست که گمرک می گوید ابلاغیه مورد ادعای سازمان راهداری در مورد انتقال مدیریت یکپارچه مرزها به این سازمان، صرفا یک ابلاغیه از جانب معاون رئیس جمهور سابق است که پشتوانه قانونی آن یکی از مصوبات شورایعالی اداری در سال ۷۵ است.
گمرک همینطور اعتقاد دارد سازمان راهداری در بازارچه های مرزی و مرزهای مستقر در مناطق آزاد حضور ندارد؛ حال آنکه در همه این موارد گمرک مستقر است.
مدیرکل حمل و نقل بین الملل سازمان راهداری: مدیریت یکپارچه مرزها به ما منتقل شده اما گمرک همکاری نمی کند
جواد هدایتی مدیرکل دفتر حمل و نقل بین الملل و ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در گفتگو با خبرنگار مهر درباره مدیریت یکپارچه مرزها اظهار نمود: مصوبه دولت در مورد واگذاری مدیریت یکپارچه مرزها به سازمان راهداری ابلاغ گردیده است.
وی افزود: ولی متأسفانه گمرک با سازمان راهداری برای اجرای این مصوبه همراهی و همکاری نمی نماید.
مشکلی برای صدور مجوز شرکتهای حمل و نقل بین الملل نداریم
این مقام مسئول در سازمان راهداری در مورد برخی اظهار نظرها در خصوص موانع صدور مجوز شرکتهای حمل و نقل بین الملل از جانب سازمان راهداری خاطرنشان کرد: ما به درگاه ملی مجوزهای کسب و کار متصل شده ایم و اگر کسی متقاضی راه اندازی شرکت حمل و نقل بین المللی باشد، بدون پیش شرط هایی همچون کفایت سرمایه یا مانند آن، می تواند مجوز مربوطه را دریافت کند.
وی افزود: بر مبنای مصوبه شورایعالی هماهنگی ترابری متقاضی سمت مدیرعاملی شرکت حمل و نقل بین المللی باید در آزمون بررسی صلاحیت شرکت کند؛ اما پس از آزمون، متقاضی تأسیس این شرکت ها باید ادامه فرایند راه اندازی کسب و کار را از درگاه ملی مجوزهای کسب و کار پیگیری کند و سازمان راهداری در این فرایند دخالتی ندارد.
هدایتی تصریح کرد: تا کنون به ما ابلاغ نشده که آزمون برداشته شود و همه مسیر دریافت مجوز بر مبنای مصوبات هیئت مقررات زادیی یا تصویب نامه های هیئت وزیران است.
وی با اشاره به اینکه به علت سهل بودن شرایط صدور مجوز شرکتهای حمل و نقل بین الملل، مجوز فروشی نداریم، اظهار داشت: تعداد متقاضیان تأسیس شرکتهای حمل و نقل بین الملل در حد متعارف و نرمال می باشد و با انباشت تقاضا روبه رو نیستیم.
رشد ۳۲ درصدی ترانزیت در ۴ ماهه سال جاری نسبت به ۱۴۰۰
مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین الملل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای درباره میزان رشد ترانزیت امسال اظهار داشت: ترانزیت جاده ای در ۴ ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۳۲ درصدی کرده است.
میزان ترانزیت جاده ای در سال ۱۴۰۰
به گزارش پلات به نقل از مهر، آمارها نشان داده است در سال ۱۴۰۰ حجم کالاهای ترانزیت شده از جاده های کشور ۹ میلیون و ۲۷۴ هزار و ۹۹۰ تن بود که ۳۸.۴ درصد کالاهای ترانزیت شده از بنادر وارد کشور شده و از مرزهای زمینی خارج شده است؛ ۳۰.۱ درصد این کالاها هم مسیر معکوس را طی کرده اند یعنی از مرزهای زمینی وارد کشور شده و از بنادر خارج شده اند؛ ۳۰ درصد هم از یک مرز زمینی وارد و از مرز زمینی دیگری ترانزیت شده اند ولی تنها ۱.۶ درصد کالاهای ترانزیتی از پایانه بندری وارد و از پایانه بندری دیگری خارج شده اند.
چرا غلات در بین کالاهای ترانزیتی نیست؟ / ‬ مازوت یک سوم کالاهای ترانزیتی از ایران
بیشترین میزان کالای ترانزیتی از جاده های کشور پارسال از نظر وزنی به مازوت با ۲ میلیون و ۳۷۱ هزار تن و سهم ۲۷ درصدی از کل ترانزیت کشور اختصاص دارد.
قیر بشکه ای با ۶۲۸ هزار تن و سهم ۷ درصدی از حجم ترانزیت جاده ای و برنج با ۵۴۱ هزار تن و سهم ۶ درصدی از کالاهای ترانزیت شده در سال گذشته، در رتبه های بعدی قرار دارند.
قیر شل و سفت، قطعات یدکی و لوازم خودرو، مرغ، خودرو، لاستیک، آب معدنی، پارچه، گوگرد، شکر، خودروی اسقاطی، سیگار، گازوئیل، گاز مایع، روغن پایه، ورق گالوانیزه و… از دیگر موارد کالاهای ترانزیتی از جاده های کشور محسوب می شوند.
در حالی غلات و گندم در بین کالاهای ترانزیتی از جاده های ایران نیست که عراق از بزرگ ترین مصرف کنندگان غلات قزاقستان و روسیه است.
عمده کامیون های ترانزیتی متردد در جاده های ایران علاوه بر کامیون های رانندگان ایرانی، به کشورهای همسایه، کشورهای آسیای میانه و حوزه سی آی اس و آلمان اختصاص دارد.
ترانزیت ریلی
در سال قبل میزان ترانزیت ریلی هم یک میلیون و ۹۳۸ هزار و ۵۹ تن بوده است.
در ۳ ماهه نخست سال جاری هم ۴۲۶ هزار و ۴۴۶ تن کالا از شبکه ریلی کشور ترانزیت شده است.
روند رشد ترانزیت جاده ای و ریلی با شیب تند در دولت سیزدهم
مجموع ترانزیت جاده ای و ریلی کشور در سال ۱۴۰۰ معادل ۱۱ میلیون و ۲۱۳ هزار و ۴۹ تن بوده است.
این در حالی است که در سال ۱۳۹۹ مجموع ترانزیت جاده ای و ریلی ۵ میلیون و ۶۳۵ هزار و ۸۲۶ تن بوده که شامل ۴ میلیون و ۸۲۹ هزار و ۳۰۹ تن ترانزیت جاده ای و ۸۰۶ هزار و ۵۱۷ تن ترانزیت ریلی می شود.
بنابراین مجموع ترانزیت ریلی و جاده ای پارسال نسبت به سال ۱۳۹۹ حدود دو برابر معادل ۹۸.۹ درصد رشد کرده است.


منبع:

1401/05/12
10:25:06
5.0 / 5
69
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
پلات