معاون وزیر كار با حضور در پلات عنوان كرد

تنها راه خوشبختی جوانان رفتن به دانشگاه نیست!

تنها راه خوشبختی جوانان رفتن به دانشگاه نیست!

پلات: معاون وزیر کار از دغدغه اش برای گستراندن چتر مهارت در کشور می گوید و این که در تلاش است بوسیله سازمان آموزش فنی و حرفه ای، فرهنگ مهارت آموزی را در کشور نهادینه کند. او بر این باور است که تنها راه خوشبختی جوانان رفتن به دانشگاه نیست چه بسا برای برخی بیراهه باشد و امیدوار است که روزی با گسترش فرهنگ مهارت آموزی دیگر هیچ جوانی در انتظار استخدام در دستگاه دولتی نماند.



به گزارش پلات به نقل از ایسنا، دکتر غلامحسین حسینی نیا ـ معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای در بازدیدی که از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) داشت در مورد مباحث در ارتباط با اهمیت مهارت آموزی و تربیت نیروی ماهر، نهادینه کردن فرهنگ مهارت آموزی در نسل جوان و طرح های در دست اجرای این سازمان صحبت کرد که مشروح این گفت و گو را در ادامه می خوانید.

معاون وزیر کار می گوید: اگر جمعیت بومی کشورهایی نظیر قطر، کویت و امارات را روی هم بگذاریم، به اندازه جمعیت جوان دانشجویی ما نمی گردد و این یک ثروت بزرگ ملی برای ما به حساب می آید. وی در ابتدا از ماموریت سازمان متبوع خود و تاکیدی که در اصل ۴۳ قانون اساسی کشور آمده سخن گفته و می افزاید: در بند ۳ اصل چهل و سوم قانون اساسی صراحتاً ذکر شده است که باید برنامه های اقتصاد کشور به گونه ای تنظیم شود که افراد مهارت و ابتکار لازم را داشته باشند و در بند ۷ هم استفاده از علوم و فنون و تربیت افراد ماهر به نسبت احتیاج برای توسعه و پیشرفت اقتصاد کشور یاد شده قرار گرفته است و این یک ماموریت بزرگ و ملی است که سازمان آموزش فنی حرفه ای دنبال می کند. بنابر این وظایف و ماموریت سازمان آموزش فنی و حرفه ای نص صریح قانون اساسی است پس با شرایط حال حاضر کشورمان، آموزش فنی و حرفه ای را با اهمیت ترین سازمان توسعه ای کشور می دانیم و اعتقاد داریم به تجربه آموخته بقیه کشورها آنچه که می تواند برای ما راهگشا باشد، موضوع مهارت است.

دوره های مهارت تکمیلی باید جایگزین تحصیلات تکمیلی شود

معاون وزیر کار اعتقاد دارد که در شرایط فعلی، دوره های مهارت تکمیلی باید جایگزین تحصیلات تکمیلی شود و می گوید: جمعیت دانشجویی ما بنابر اقوال مختلف بین ۳.۵ میلیون تا ۴.۳ میلیون نفر است. وقتی نگاه می نماییم می بینیم مجموع این جمعیت از جمعیت بومی کشورهای حاشیه خلیج فارس بیشتر است. اگر جمعیت بومی فرضا بحرین، قطر و کویت و امارات را روی هم بگذاریم اندازه جمعیت جوان دانشجویی ما نمی گردد و این یک ثروت بزرگ ملی برای ما به حساب می آید.



حسینی نیا می افزاید: دانشی که این عزیزان کسب می کنند نیاز به فاز تکمیلی دارد تا به هنر مهارت آراسته شوند؛ پس در جهت این مورد بحثی تحت عنوان تحصیلات تکمیلی داریم که باید یک ترم را بعنوان مهارت های تکمیلی اضافه نماییم که اتفاقا برای ۹۰ درصد دانشجویان این دوره مهارت های تکمیلی ارائه شود.

دکتر حسینی نیا با استناد به آمار مجمع جهانی اقتصاد می گوید: تا سه سال دیگر، ۷۱ میلیون فرصت شغلی در جهان از بین می رود ولی با استخدام تکنولوژی ها و فرصتهای جدید کارآفرینی ۷۸ میلیون شغل ایجاد می شود. تکنولوژی های برافکن سرنوشت زندگی بشر را بنیادی عوض می کنند و ما باید خودرا برای این تکنولوژی ها آماده نماییم. وی می گوید: بحث تحصیلات تکمیلی و دکترا و فوق لیسانس با این نگاه عنوان شد که فعالیتهای دانشگاهی در مرزهای دانش دنبال شود ولی در کشور ما شرایط بگونه ای پیش رفته که فلسفه کار درک نشده است. یعنی در دنیا هرم نیروی انسانی تحصیلکرده است و در کف هرم، نیروهای کاردانی و فوق دیپلم و تکنسین ها هستند و به بالا که می رود تعداد فوق لیسانس و دکترا کمتر است ولی این هرم در کشور ما تبدیل به درخت شده است که در پایین، تنه و بالا شاخه ها مجعد است و اینطور برداشت کردیم اگر می خواهیم کار پیدا نماییم، باید دکترا و فوق لیسانس بگیریم درحالی که در دنیا برعکس است.
هرچه تحصیلات بالاتر، فرصتهای شغلی کمتر

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای با اشاره به اینکه در دنیا هرچه تحصیلات بالاتر می رود، فرصتهای شغلی کمتر می شود، اظهار داشت: بر همین مبنا معتقدم که دوره های مهارت تکمیلی باید جایگزین تحصیلات تکمیلی شود تا افراد متناسب با نیازهای زمان و تحولات تکنولوژیکی بتوانند مطابق دانشی که اندوخته اند، وارد بازار کار شوند.

معاون وزیر کار در پاسخ به این پرسش که آیا این پروسه برای همه فارغ التحصیلان است یا تنها فارغ التحصیلان فنی ـ مهندسی؟ تایید می ند که برای همه فارغ التحصیلان است و اینطور توضیح می دهد: اولا علوم انسانی خودش زمینه خوبی برای کارآفرینی دارد و اتفاقا جزو رشته هایی است که در آن کمتر کار شده است. فرصتهای بکر کارآفرینی در زمینه های علوم انسانی وجود دارد که کمتر شناخته شده است و کمتر مهارتهای لازم را به این افراد دادیم و پس کم کم از چرخه فعالیت مولد خارج می شوند، بنابر این همه را در برمی گیرد؛ البته برای دانشجویان دو فاز را در دستور کار قرار داده ایم: یکی مهارت هایی که متناسب با رشته تحصیلی آنها است و دیگری مهارت هایی که متناسب با علاقه و آمایش سرزمینی محل زندگیشان است. یعنی بطورمثال کسی رشته اش مهندسی برق است و متناسب با رشته تحصیلی اش می تواند در رشته هوشمند سازی ساختمان یا برق تاسیسات صنعتی مهارت پیدا کند اما رشته هایی هم هست که متناسب با علاقه فرد است و امکان دارد با رشته او مناسبتی نداشته باشد؛ بطورمثال زمین شناسی خوانده است ولی می داند که در شهر خودش اگر در زمینه IT وارد شود یا به تعمیر موبایل مشغول شود، فرصت خوبی برای کار دارد.



وی می گوید: هم اکنون طرحی تحت عنوان دوره مهارت آموزی هیبریدی یا کهاد مهارت آموزی را برای دانشجویان طراحی نموده ایم. این دوره برای کسانی پیشبینی شده که اگر به هر علتی با رشته تحصیلی خودشان نتوانستند وارد بازار کار شوند، مهارتی را کسب کنند و روی این مهارت متمرکز شوند. این طرح را به استعداد ۵۰۰ هزار نفر آماده و ابلاغ کردیم و وزارت علوم هم همراهی خوبی داشته است که امیدواریم در ادامه شرایطی فراهم گردد که با تامین اعتبارات و امکانات بیشتر برای اجرای طرح، چتر کاملی از دوره های مهارت را برای همه دانشجویان در تمام دانشگاهها بگسترانیم.

آنطور که حسینی نیا می گوید: سازمان آموزش فنی و حرفه ای عزم خودرا جزم کرده تا ۵۱ هفته پس از هفته مهارت را به عملی کردن طرح ها و برنامه های خود اختصاص دهد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای ضمن اشاره به امکانات این سازمان می گوید: الان بیش از ۶۴۰ مرکز دولتی با بیش از دو میلیون و ۵۵۰ هزار مترمربع فضای سرپوشیده و بیش از ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مربع فضای باز آموزشی داریم که یک دارایی ملی منحصر به فرد است و در توان هیچ کس حتی بخش خصوصی نیست که این امکانات را تامین کند. ما باید از این امکانات استفاده نماییم ولی بیشتر نیاز به اعتبارات جاری داریم که بتواند هزینه های جاری ما مثل تامین مواد مصرفی کارگاهها و تامین مربیان حق التدریس و ترمیم حقوق کارکنان را پوشش دهد.

تکنولوژی های برافکن، سرنوشت زندگی بشر را عوض می کنند

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه گریزی به مشاغل آینده و آینده مشاغل زده و می گوید: در سازمان آموزش فنی و حرفه ای روی بحث مشاغل آینده و آینده مشاغل متمرکز شده ایم. آینده مشاغل از این باب که متاثر از تکنولوژی ها، تحول شگرفی در همه زمینه ها و شغل هایی که داریم ایجاد می شود و شغل هایی خواهیم داشت که آینده شان ادامه گذشته شان نیست یعنی تصوری که از راننده تراکتور داریم تغییر خواهد نمود. تراکتورهای آینده کابین راننده ندارد و تبدیل به ربات شده است. فردی در اتاقی نشسته، آنرا هدایت می کند و وصل به ماهواره است. خود ماهواره از راه هوش مصنوعی آنالیز دقیقی از خاک انجام می دهد. کسی که الان اپراتور تراکتور است باید دانش و مهارت روز را داشته باشد این بحث در ارتباط با آینده مشاغل است.

حسینی نیا در پاسخ به این پرسش که آیا در آینده با حذف مشاغل فعلی روبه رو خواهیم بود؟ می گوید: برمبنای آماری که مجمع جهانی اقتصاد ارائه کرده است تا سه سال دیگر، ۷۱ میلیون فرصت شغلی در جهان از بین می رود ولی با استخدام تکنولوژی ها و فرصتهای جدید کارآفرینی ۷۸ میلیون شغل ایجاد می شود پس تکنولوژی های برافکن مثل آی او تی، بیگ دیتا، شبیه سازی، رایانش ابری، امنیت سایبری، یکپارچه سازی سیستم ها و ربات های خودکار، همچون تکنولوژی های برافکنی هستند که سرنوشت زندگی بشر را بنیادی عوض می کنند و ما باید خودرا برای این تکنولوژی ها آماده نماییم.

وی می افزاید: خوشبختانه در این حوزه سازمان آموزش فنی و حرفه ای تغییر رویکرد خوبی داشته و به این سمت حرکت کرده است. الان ۳۱ مجتمع فناوری و نوآوری دانش بنیان مهارت محور را در ۳۱ استان کشور برنامه ریزی کرده ایم که از راه تبدیل یک مرکز مهارتی در هر استان عملیاتی می شود چون ما ۶۴۰ مرکز داریم و بنا داریم در هر استان با کمک پارک علم و فناوری دانشگاه مادر آن استان این کار را انجام بدهیم و به مجتمع فناوری و نوآوری مهارت بنیان و مهارت محور تبدیل نماییم.



راه اندازی نخستین مجتمع مهارتی دانش بنیان در میدان بهمن

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور ادامه می دهد: خوشبختانه نخستین مجتمع را با دانشگاه تهران در میدان بهمن کلید زده ایم. کاری که مقرر است صورت گیرد این است که پیوست مهارتی برای فعالیت های دانش بنیان تهیه می کنند و ما به آنها مجوز آموزشگاه نوع الف می دهیم که به هر فردی داده نمی گردد. آموزشگاه های فنی و حرفه ای که در سطح شهر می بینید از نوع دال هستند. نوع الفی ها در واقع خودشان از نوع سازمان آموزش فنی و حرفه ای مینیاتوری هستند و این امکان را دارند که خودشان استاندارد آموزشی و محتوای آموزشی تهیه و دوره ها را اجرا کنند و بعد با کمک سازمان و زیرنظر سازمان، ارزشیابی را هم در همان رشته ای که خودشان سرآمد هستند، انجام بدهند.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای با اشاره به اینکه باید فرهنگ مهارت آموزی در کشور را به معارف عمومی تبدیل نماییم، می گوید: باید خانواده ها و جوانان را به این باور برسانیم که در کلان قضیه دانشگاه رفتن تنها راه و مسیر خوشبختی جوانان نیست چه بسا برای خیلی ها راه نیست و آنها را به بیراهه می بریم. معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در عین حال می افزاید: در بحث دانش بنیان درصدد هستیم به شتاب دهنده ها و پارک های علم و فناوری که با ما همکاری می کنند، مجوز نوع الف بدهیم تا پیوست مهارتی را برای فعالیتهای دانش بنیان ایجاد کنند. این کار یک انقلاب عظیم بوجود می آورد. نکته مهم این است که مقام معظم رهبری فرمودند که امسال سال "تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین" است. در نگاه اول به نظر می آید که این شعار با تناقض همراه باشد چون بسیاری از فعالیتهای دانش بنیان، شغل ها را از بین می برند ولی در باطن قضیه اشتغال انبوه ایجاد می کنند. بطورمثال وقتی یک نرم افزار گوشی، طراحی و ایجاد می شود که صحبت را به متن تبدیل می کند یعنی هزاران نفر تایپیست از گردونه کنار می روند چون یک متن ظرف چند ثانیه خوانده می شود ولی از محل به روز شدن آن شغل، مشاغل جدید دیگری شکل می گیرد.

وی ادامه می دهد: آن چیزی که از راه فعالیتهای دانش بنیان اشتغال انبوه ایجاد می کند، حلقه مهارت های دانش بنیان نام گذاری کرده ایم؛ ازاین رو در مرحله اول شرکتهای دانش بنیان، استارتاپ ها و هسته های فناور در پارک ها هستند که نوآوری و اختراعاتی دارند، خلاقیت هایی به خرج می دهند و تکنولوژی های دانش بنیان را عرضه می کنند که کم کم جایگزین شغل های موجود می شوند.

حسینی نیا می افزاید: کاری که در سازمان کرده ایم، این است که حلقه دومی دور آنها ایجاد نماییم که همان تربیت افراد ماهر برای عملیاتی کردن فعالیتهای دانش بنیان است. بطورمثال شرکتی دانش بنیان یک تکنولوژی را بوجود آورده که باید در مقیاس انبوه تولید شود و نیاز به نصب و راه اندازی و بازاریابی و فروش دارد. برای این موارد باید آدم ماهر تربیت نماییم و اینجا است که اشتغال انبوه می تواند به وجود آید و شعار سال محقق شود؛ پس معتقدم شعار سال را می توان از راه فعالیتهای مهارتی دانش بنیان عملیاتی کرد و سازمان آموزش فنی و حرفه ای در این راه رکن رکین این فعالیت خواهد بود.

تنها راه خوشبختی جوانان، رفتن به دانشگاه نیست

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای در بخش دیگری از سخنان خود از کوشش برای نهادینه کردن فرهنگ مهارت آموزی می گوید و تاکید دارد که تنها راه خوشبختی جوانان رفتن به دانشگاه نیست.

وی می گوید: ما نیاز داریم که فرهنگ مهارت آموزی را در کشور تبدیل به معارف عمومی نماییم و خانواده ها و جوانان را به این باور برسانیم که در کلان قضیه دانشگاه رفتن تنها راه و مسیر خوشبختی جوانان نیست چه بسا برای خیلی ها راه نیست و آنها را به بیراهه می بریم. امیدوارم بتوانیم این باور را ایجاد نماییم و فرهنگ مهارت آموزی را در نسل جوان گسترش دهیم و روزی برسد که دیگر هیچ فرد و جوانی در انتظار استخدام در دستگاه دولتی نماند.



معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مقایسه ای بین جمعیت ژاپن و کارمندان در ایران دارد و می گوید: کشور ما مثل ژاپن جمعیت دارد ولی دولت ما دو برابر ژاپن کارمند دارد، با این نگاه مثل این است که هر کارمند ایرانی با یک چهارم ظرفیت بهره وری یک کارمند ژاپنی مشغول کار است و دولت، دولت فربه و زمین گیری شده است ازاین رو معتقدم باید شرایطی فراهم نماییم که جوانان و خانواده ها به این باور برسند که تنها راه دانشگاه رفتن نیست و استخدام دولتی محدودیت های خاص خودش را دارد و چه بسا نشدنی باشد. حیف است که در انتظار رفتن سرکار دولتی بهترین روزها و ایام جوانان ما به هدر برود. ما باید آنها را به مهارتهای روز مجهز و توجه آنها را به درآمدی که افراد ماهر در تمام دنیا دارند، جلب نماییم.

معاون وزیر کار اعتقاد دارد ایجاد شغل با یک میلیون تومان به شرط داشتن مهارت امکان دارد و اگر جوانان مهارت و استعداد داشته باشند به سادگی جذب بازار کار شده و برای خود درآمدزایی می کنند.

شناسایی ۴۷۲ شغل مهارت محور کم سرمایه بر

حسینی نیا در ادامه از شناسایی ۴۷۳ نوع شعل مهارت محور کم سرمایه بر اطلاع داده و می گوید: هم اکنون ۴۷۲ نوع شغل را شناسایی کرده ایم که بین یک تا ۱۰ میلیون تومان سرمایه می خواهد. ابزار دست یک استاد آینه کار، خط کش و گونیا است ولی سرمایه اصلی او مهارتش است. ما در سازمان آموزش فنی و حرفه ای برای فردی که از هنر و مهارت آینه کاری چیزی نمی داند ۸۰۰ ساعت آموزشی در نظر گرفته ایم که ۶۵۰ ساعت آن عملی و ۱۵۰ ساعتش نظری است و او تبدیل به یک استاد کار آینه کار می شود که به سادگی می تواند ماهانه ۲۰ میلیون تومان درآمد داشته باشد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای در پاسخ به این پرسش که آیا با یک میلیون تومان حقیقتا می توان یک شغل ایجاد کرد؟ اینطور توضیح داد: زمانی عنوان شد که با یک میلیون تومان می توان شغل ایجاد کرد که خیلی سرو صدا به پا کرد و خیلی افراد به باورشان نمی آمد. من می گویم اگر یک تکمله به آن بزنیم این حرف درست است یعنی با یک میلیون تومان به شرط داشتن مهارت می توان شغل ایجاد کرد.

وی می افزاید: الان ۱۱ میلیون پاکستانی که دوره های آموزش فنی و حرفه ای دیده اند در کشورهای حاشیه خلیج فارس مشغول کارند و سالانه ۲۲ میلیارد دلار آمریکا پول وارد پاکستان می کنند. این رقم معادل کل صنعت پتروشیمی ما یا به اندازه فروش نفت ما در بعضی سالها است بنابر این اگر جوانان مهارت و استعداد داشته باشند به سادگی می توانند جذب بازار کار شده و برای خود درآمدزایی کنند.

تربیت و صدور نیروی ماهر از راه کاریابی های مجاز

معاون وزیر کار در انتها از کشورهای آفریقایی به" بهشت افراد ماهر" تعبیر کرده و می گوید: افراد به شرط داشتن مهارت و یادگیری زبان انگلیسی می توانند در کشورهای آفریقایی اشتغال به کار و درآمد خوبی داشته باشند. ما از راه کاریابی های مجاز، بحث تربیت نیروی ماهر و صدور نیروی کار ماهر را دنبال خواهیم کرد که فرصت بسیار خوبی است تا از این طریق قسمتی از نیازهای جوانان به اشتغال را پاسخ بدهیم. ما معتقدیم که هیچ ایرانی به شرط داشتن مهارت نباید بیکار و فاقد شغل بماند.





منبع:

1401/06/08
15:04:05
5.0 / 5
278
تگهای خبر: آموزش , استاندارد , تولید , جت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
پلات