نگاهی به خداحافظی وزیر راه و شهرسازی از دولت

رستم رسما رفت!

رستم رسما رفت!

به گزارش پلات، رئیس جمهور درحالی با استعفای رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی موافقت نمود که شایعه خروج او از ساختمان این وزارت خانه، چند هفته بود که بر فعالیتهای عمرانی و حمل و نقل در کشور سایه انداخته بود.


به گزارش پلات به نقل از ایسنا، سید ابراهیم رییسی ـ رئیس جمهوری با استعفای رستم قاسمی ـ وزیر راه و شهرسازی، به دلیل آن چه تشدید بیماری وزیر اعلام شده، موافقت نمود و شهریار افندی زاده بعنوان سرپرست وزارت خانه انتخاب شد.
روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی ضمن تایید این خبر به ایسنا اعلام نمود که هنوز گزینه جایگزین رستم قاسمی معلوم نیست.
رئیس جمهوری ضمن تقدیر از تلاشهای قاسمی در دوران مسئولیت خود در وزارت راه و شهرسازی و آرزوی سلامتی برای او، با استعفای رستم قاسمی به دنبال تشدید بیماری موافقت و اظهار امیدواری کرد که بتوان از توانمندی های وی بعد از بهبودی کامل بهره برد.
رستم قاسمی روز چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ متن استعفای خویش را تقدیم رئیس جمهوری کرده است. وی در جلسه روز چهارشنبه هیات دولت شرکت نکرد تا گمانه زنی ها نسبت به خداحافظی او از سمت خود تقویت شود. گزینه هایی هم بعنوان افراد جانشین رستم قاسمی مطرح شده، اما هنوز چیزی معلوم نیست و حتی سخنگوی دولت در رابطه با استعفای قاسمی یا انتخابهای جاگزین او صحبتی نکرده است.
در هفته های گذشته انتقادهایی نسبت به عملکرد وزارت راه و شهرسازی در اجرای پروژه نهصت ملی مسکن که از برنامه های مهم دولت سیزدهم است مطرح شده بود.
پیشتر و در هفته های گذشته یک مرتبه شایعه استعفای وزیر راه و شهرسازی در رسانه ها مطرح شده بود که قویا تکذیب شد و چند روز بعد از آن، قاسمی در برنامه ای در فرودگاه امام حاضر شد؛ این خبر بار دیگر پنج شنبه گذشته عنوان شد که تا امروز رسما تایید نشده بود.
قاسمی امروز در شرایطی رسما از وزارت راه و شهرسازی خداحافظی کرد که روند اجرای طرح ساخت چهار میلیون خانه بعنوان یکی از مهم ترین اهداف دولت طی بیشتر از یک سال قبل با کندی پیش می رفت. براساس اعلام سازمان ملی زمین و مسکن تابحال فقط ۱۹۴ هزار واحد به مرحله ی فونداسیون رسیده است. البته وزارت راه و شهرسازی برای ۱.۶ میلیون واحد زمین تأمین کرده و بر این اساس مسؤلان وزارت خانه می گویند که بیشتر از یک میلیون واحد در حال اجرا می باشد.
در بخش حمل و نقل، انتقادها به قاسمی کمتر بود؛ چون که حوزه مسکن، عملکرد او را تحت الشعاع قرار داد. بخشی از تمرکز وزیر راه و شهرسازی بر روی مذاکرات حمل و نقلی، توافقنامه با کشورهای آسیای میانه همچون قزاقستان، آذربایجان و ارمنستان بود. خیلی از طرح های حوزه حمل و نقل مثل قطعه ۲ آزادراه تهران ـ شمال و آزادراه شیراز ـ اصفهان هنوز به بهره برداری نرسیده است. رستم قاسمی مهرماه سال جاری وعده داد که ظرف سه چهارسال آینده ۲۰ میلیارد دلار در قسمت ریل و بندر هزینه می نماییم. اما ابهاماتی از جانب کارشناسان در مورد منابع مالی این وعده عنوان شد.
تلاش های بین المللی رستم قاسمی در قسمت مسکن هم توفیق چندانی نداشت. او اقداماتی به منظور ایجاد فضا برای بخش خصوصی در جهت ساخت مسکن در سوریه صورت داد؛ هدفی که تابحال آنطور که باید و شاید عملیاتی نشده است.
قاسمی در ایام پایانی فعالیت خود عملیات اجرایی گام دوم نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید به تعداد ۱۰۰ هزار واحد را شروع کرد که شائبه هایی در رابطه با آن مطرح است؛ همچون اینکه در بهترین حالت در مرحله شروع آماده سازی زمین است و بسیاری حتی طرح ندارند. از قبل هم ۱۰۰ هزار واحد در شهرهای جدید کلنگ زنی شده بود اما آن طور که باید و شاید پیش نمی رود. در مورد عملکرد بنیاد مسکن هم ساخت سالیانه ۴۰۰ هزار خانه به عهده بنیاد قرار دارد که به نقل از مسؤلان بنیاد ۱۰۰ هزار واحد شهری و ۱۹۰ هزار واحد روستایی در مرحله ی ساخت قرار دارد.





منبع:

1401/09/02
14:43:17
5.0 / 5
465
تگهای خبر: پروژه , حمل و نقل , خانه , شهر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
پلات