تهدیدو فرصت بندر فاو برای بنادر ایران

تهدیدو فرصت بندر فاو برای بنادر ایران

به گزارش پلات، مدیرکل بنادر و دریانوردی آبادان با اشاره به اینکه وجود بندر فاو برای بنادر ما هم تهدید و هم فرصت است، اظهار داشت: حدود 90 پست اسکله در بندر فاو عراق درحال ایجاد است و بناست یک شهر لجستیکی با تمام امکانات تا 2027 تکمیل شود که بازار منطقه شمال خلیج فارس را تحت تأثیر قرار می دهد.


به گزارش پلات به نقل از ایسنا، کامبیز مالکی زاده در نشست خبری با اشاره به بندر فاو در عراق، توضیح داد: وجود بندر فاو برای بنادر ما هم تهدید و هم فرصت است، حدود ۹۰ پست اسکله در بندر فاو عراق درحال ایجاد است و بناست یک شهر لجستیکی با تمام امکانات تا ۲۰۲۷ تکمیل شود که بازار منطقه شمال خلیج فارس را تحت تاثیر قرار می دهد. البته سازمان بنادر برای مقابله، ساخت بندر بزرگ خلیج فارس را در نظر گرفته که ۲۴۰۰ هکتار اراضی در یک قطعه و ۷۰۰ هکتار به بنادر امام خمینی اضافه می کند.
وی با اعلان اینکه ظرفیت اسمی که برای بنادر سه گانه آبادان (آبادان، اروند و چوئبده) پیش بینی شده نزدیک به دو میلیون تن است، اظهار داشت: هم اکنون آنچه سبب شده به این ظرفیت نرسیم، اتفاقات قدیمی است که بخش عمده به شرایط کرونا و محدودیت هایی برمی گردد که با بنادر مجاور همچون عراق و کویت داشتیم و سخت گیری هایی که کویت برای تردد شناورهای ما داشت. این سختگیری ها نتیجه اش این شد که مالکان شناورها که ۲۰۰ لنج بودند، به بنادر مجاور مانند استان بوشهر و هرمزگان کوچ کنند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی آبادان با اعلان اینکه هم اکنون از معضلات شهر آبادان بحث اشتغال است، اظهار داشت: اشتغال مردم آبادان برعکس تصور مردم که پالایشگاه و نفت می باشد، بیشتر تجارت و بندر است. ما قبل از کرونا ۱۲۰۰ شناور داشتیم، اما پس از کرونا این تعداد به ۳۰ لنج کم شد. اگر هر لنج ۸ تا ۱۰ خدمه داشته باشد، حدود ۱۲ هزار نفر مهاجرت کردند یا کارشان را از دست دادند که اگراین تعداد به تعداد خانوار ایرانی (حدود پنج نفر) ضرب شود، ۶۰ هزار سفره محدود شد.
مالکی زاده اشاره کرد: ما همه تلاش خودرا برای این گذاشتیم که ظرفیت های بندر را احیا نماییم و در طول این مدت، آنچه تحویل گرفتیم را دو تا سه برابر کردیم به حدود ۱۳۰ شناور برگشتیم. البته اصلا راضی نیستیم و تلاش می نماییم این تعداد را افزایش دهیم. در مدت کرونا ایران و عراق می توانستند با کویت بازار تجاری داشتنه باشند، که به سبب سخت گیری های کویت و عدم رعایت از طرف ایران، این بازار کم شد، هرچند سایر کشورها استانداردها را رعایت می کردند و تجارتشان ادامه داشت. البته با حضور در نشست کویت، محدودیت ها کاهش پیدا کرد.
وی افزود: در بندر سه خاصیت سریع تر (تخلیه و بارگیری آسان تر) ارزان تر و ایمن تر (از نظر نگهداری کلا و شناور) مهمست که اگر در هر بندری رعایت شود، کالا و صاحب کالا و مالک به آن بندر منتقل می شود. با این وجود، هم اکنون به جهت ساختار و فرم بسیار قدیمی و قدمتی که لنج ها دارند و چوبی هستند، محدودیت هایی برای ما وجود دارد از نظر حرکت هم استاندارد نیست و هزینه را بیشتر می کند.
یک نوبت سوخت یارانه ای برای شناورها کفاف نمی دهد
مدیر بنادر و دریانوردی آبادان با اشاره به ماهیت فرهنگی لنج، بیان کرد: قطر و امارات لنج هایشان را تفریحی کردند، ما هم نمی خواهیم نسل لنج را منقرض نماییم، اما لنج ها برای تجارت مضر است. برای بهبود این موضوع، برنامه سازمان بنادر در قالب وجوه اداره شده، تسهیلات مناسب با درصدهای پایین برای تجدید ناوگان و حرکت به سمت شناورهای فلزی است و حدود ۱۵ شناور فلزی هم در بندر داریم، هرچند چندان استقبالی ازین شناورهای فلزی نشده است و تعصب موجود درباره ی لنج به ۲۰۰۰ سال قبل برمی گردد.
مالکی زاده با اشاره به اهمیت موضوع سوخت در رونق بنادر، اظهار داشت: سیاست مجموعه مبارزه با قاچاق سوخت و کالا این است که سوخت یارانه ای در بنادر آبادان فقط برای یک نوبت و سفر ملوانی اختصاص پیدا کند درحالی که برای بنادر دیگر مانند هرمزگان و بوشهر بین سه تا شش نوبت هم سوخت یارانه ای می دهند. سوخت غیریارانه ای ۲۸ تا ۲۹ هزار تومان به ازای هر لیتر است، اما سوخت یارانه ای ۳۰۰ تومان است و با اختصاص یک نوبت، تنها یک سفر را می توان رفت که این مساله برای شناورها صرفه ندارد.
وی همین طور اشاره کرد: باید توجه داشت تصمیمات و الگوهایی که برای بنادر دیگر مانند بوشهر گرفته می شود، لزوما برای بنادر خوزستان درآمد نخواهد داشت و ازجمله اشتباهات در بحث ته لنجی همین بوده که الگوی بندر بوشهر را برای خوزستان اجرا کردند.
مدیر بنادر و دریانوردی آبادان درباره ی بندر اروند توضیح داد: بندر اروند نزدیک ترین بندر در محدوده خلیج فارس است و روبه روی بندر فاو قرار دارد و با ۲۴ هکتار اراضی بزرگ ترین بندر در محدوده آبادان شمرده می شود. در بندر آبادان به جهت محدودیت اراضی در بندر آبادان برای ایام دهه فجر افتتاحیه نداریم و افتتاحیه ما به بنادر تابعه شامل اروندکنار است و چهار پروژه شامل یک باب انبار ۲۰۰۰ متری، یک پست اسکله ۱۰۰۰ تنی، یک ساختمان آتش نشانی و آسفالت منطقه می شود و جمع بودجه ای که اختصاص دادیم، بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان است.
مالکی زاده افزود: پروژه های بندر چوئبده نیز یک باب انبار ۲۰۰۰ متری و ساختمان اداری با اعتبار ۷۰ میلیارد تومان و یک سری کارهای تعمیراتی با اعتبار حدود ۶۰ تا ۷۰ میلیارد تومان است. همین طور در قالب مسئولیت های اجتماعی، مساعدت هایی هم به شهر آبادان داشتیم که جاده های دسترسی به بنادر را با اعتبار حدود ۴۵ میلیارد آسفالت کردیم.
کاهش ۱۰۰ درصدی درآمدهای بندر آبادان بواسطه کرونا
وی با اشاره به آمار ۹ ماهه ۱۴۰۱ بندر آبادان اظهار داشت: در بنادر آبادان، ظرفیت ۱۱۰ هزار تن تخلیه و بارگیری داشتیم و در طول این مدت به سبب محدودیت های دوران کرونا و کوچ به بنادر دیگر درآمدمان یک به صد کاهش پیدا کرده است. البته باید توجه داشت کالا یک ارزش و یک وزن دارد که از نظر گمرکی ارزش کالا و از نظر بندری وزن اهمیت دارد. از طرف دیگر پیش این صادرات دام نداشتیم، اما در حال حاضر ۵۰ تا ۷۰ هزار راس گوسفند از اروند کنار و چوئبده به کویت صادر گردیده است.
مدیر بنادر و دریانوردی آبادان با اشاره به ترمینال و شناورهای مسافری نیز توضیح داد: در بحث گردشگری و جابه جایی مسافر، قبلا در اهدافمان ۷۵ هزار جابه جایی مسافر را پیش بینی کردیم که در روزهای عید محقق می شود. از طرفی هدف گذاشتیم که از ظرفیت ترمینال آبادان برای سفر بین کشورها ازجمله کویت استفاده نمائیم و با یک فروند کشتی کروز مسیر آبادان به کویت، کویت به قطر، بحرین به امارات، امارات به مسقط و مسقط آبادان را راه اندازی نماییم.
مالکی زاده با اعلان اینکه حالا برای اسکله های شرکت نفت لایروبی انجام شده، اظهار داشت: پس از ۴۰ سال شرایطی مهیا شده که صادرات فرآوردهای نفتی از پالایشگاه آبادان با نظارت بنادر و دریانوردی صورت گیرد، درحالی که چهار دهه قبل این پالایشگاه قیر صادر می کرد.




منبع:

1401/10/10
11:17:57
5.0 / 5
414
تگهای خبر: استاندارد , بنادر , پروژه , جت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۵
پلات