در كمیسیون شورایعالی هماهنگی اقتصادی انجام شد؛

بررسی تأمین تسهیلات برای ابرپروژه راه آهن چابهار-زاهدان

بررسی تأمین تسهیلات برای ابرپروژه راه آهن چابهار-زاهدان

پلات: پلات: یکصد و پنجاه و یکمین جلسه کمیسیون شورای عالی هماهنگی اقتصادی با موضوع بررسی درخواست تامین تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی برای جلوگیری از تعطیلی ابرپروژه راه آهن چابهار-زاهدان انجام شد.


به گزارش پلات به نقل از مهر، یکصد و پنجاه و یکمین جلسه کمیسیون شورای عالی هماهنگی اقتصادی با مبحث "بررسی درخواست تأمین تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی برای پیشگیری از تعطیلی ابرپروژه راه آهن چابهار-زاهدان" و "بررسی درخواست تمدید دوساله معافیت مالیاتی تأسیسات گردشگری" در محل دبیرخانه شورای عالی برگزار گردید.
بر اساس این گزارش، محسن رضایی دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا با بیان میزان اهمیت این پروژه و عدم پیگیری درخور اهمیت مبحث اظهار داشت: چرا تابحال پیگیری درخور این پروژه انجام نشده است؟ این پروژه های راهبردی نباید روی زمین بماند که حالا هند و عربستان و رژیم صهیونیستی کریدور جایگزین راه اندازی کنند.
وی اضافه کرد: برنامه هفتم طوری طراحی شده است که میزان بار زیادی در کشور جابجا خواهد شد و علاوه بر مسیر جاده ای نیاز بسیاری به مسیرهای ریلی داریم. از طرفی یک طرح استراتژیک بین المللی برای ایران طراحی شده که ایران را از لحاظ تجاری بی خاصیت کنند و در این خصوص از شمال و جنوب کشور کریدور بوجود آورده اند.
دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا با اشاره به اینکه ما باید روی پای خود بایستیم، عنوان کرد: نه روسیه و چین و نه آمریکا و نه هیچ کشوری دلسوز ما نیست و فقط خود ما دلسوز خودمان هستیم. همه از ایران بزرگ می ترسند فلذا کشور گرفتار مظلومیت شده است و مدیران باید مجاهدانه در حوزه ترانزیت و ایجاد کریدورها عمل کنند.
هزینه راه اندازی خط آهن چابهار-زاهدان ۳۰ درصد ارزان تر از نرخ جهانی است
در ادامه فرهاد رهبر نماینده پیمانکار پروژه (قرارگاه خاتم الانبیا) با این توضیح که هزینه راه اندازی خط آهن چابهار-زاهدان ۳۰ درصد ارزان تر از نرخ جهانی است اظهار داشت: این ریل مقرر است ۷.۷ میلیون تن بار از بندر چابهار به داخل کشور منتقل کند و ۲۱ هزار میلیارد تومان بودجه برای تکمیل این پروژه نیاز است. سرعت قطار باری روی این مسیر ۱۲۰ و قطار مسافری ۱۶۰ کیلومتر است.
وی اضافه کرد: این کریدورها بسیار مهم می باشد، اما باید مسئله جامع و کامل دیده شود و از پروژه ای عمل کردن و برنامه ریزی های بخشی اجتناب کرد و کل کریدور را برنامه ریزی و راهبری کرد.
مشاور رئیس جمهور و نماینده قوه قضاییه افزود: قدرت ها می خواهند صلیب طلایی یا همان چهارراه حمل و نقل ایران را از حیز انتفاع خارج کنند. متأسفانه ایران ترانزیت هوایی را از دست داده است و حالا داریم مسیر ترانزیت ریلی را هم از دست می دهیم.
همچنین در ادامه این جلسه محمود غفاری، معاون برنامه ریزی و مدیر منابع و نماینده وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: سال ۹۲ وقتی پروژه آغاز شد اراده جدی برای انجام آن نبود اما حالا این پروژه در اولویت کشور است.
در نهایت مقرر شد دستور جلسه در چارچوب دو پیشنهاد دریافت تسهیلات از صندوق توسعه ملی و یا دریافت به صورت حواله نفتی جهت اطلاع در جلسه سران مطرح و مصوبه آن با شرط تضمین پیمانکار در خصوص اتمام پروژه تا زمستان ۱۴۰۳ ابلاغ گردد.
در ادامه جلسه و برای دستور جلسه دوم، اسماعیل برات معاون نماینده وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سخنانی اظهار داشت: صنعت توریسم باید جای صنعت نفت را بگیرد، هر توریست معادل ۳۰ بشکه نفت درآمد دارد و چشم انداز ۲۰ ساله هم ۲۰ میلیون توریست را در نظر گرفته است.
وی اضافه کرد: با عنایت به رکود گردشگری به دنبال همه گیری کرونا درخواست معافیت مالیاتی تأسیسات گردشگری را داشتیم و سازمان امور مالیاتی و وزیر گردشگری هم با تمدید ۲ ساله موافقت نموده اند و رئیس قوه قضاییه هم قول دادند در جلسه شورای سران مطرح کنند.
نماینده سازمان امور مالیاتی هم در ادامه در سخنانی اظهار داشت: کشور به منابع نیاز دارد و اگر کسب و کاری به سوددهی رسیده است ما باید مالیات بگیریم. از بابت این معافیت سالی ۱۲۵۰ همت درآمد مالیاتی کاسته می شود.
در ادامه جلسه محسن رضایی دبیر شواریعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا اظهار داشت: اگر این معافیت مالیاتی تصویب نشود قول دولت به بخش خصوصی خدشه دار می شود، از طرفی هم ۲۵۰۰ همت در خلال ۲ سال درآمد دولت کاسته می شود بنابراین وزارت گردشگری و سازمان مالیاتی باید تعیین کنند چه شرکت هایی معاف از مالیات می شوند.

1402/07/10
15:14:42
5.0 / 5
260
تگهای خبر: پروژه , جت , حمل و نقل , خانه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۱
پلات