مشاور وزیر راه وشهرسازی در گفت وگو با پلات مطرح كرد؛

راه آهن خواف - هرات پیوند دو ملت برای تجارت برد برد

راه آهن خواف - هرات پیوند دو ملت برای تجارت برد برد

به گزارش پلات، مشاور وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: ارتباط ایران و افغانستان از نظر اقتصادی برای هر دو کشور مطلوب است و خط ریلی خواف - هرات یک تجارت دو سر سود برای ترانزیت کالا بین این دو کشور به وجود آورده است.



به گزارش پلات به نقل از مهر، خط راه آهن خواف - هرات به عنوان اولین مسیر ریلی که ایران و افغانستان را به هم متصل می کند، همین طور این خط ریلی ششمین خط آهن مرزی ایران با همسایگان منطقه است و یکی از پروژه های مهم زیربنایی بشمار می رود که سبب تسهیل تجارت کالا و مسافر، ترانزیت، کاهش هزینه حمل و نقل و رفع انحصار حمل کالا از جاده ها، افزایش ایمنی در ترابری منطقه و کاهش مصرف سوخت بین دو کشور می شود.
همچنین، خط ریلی خواف به هرات سبب رشد تجارت بین دو کشور ایران با افغانستان شده است. تهران از سال ۲۰۱۷ میلادی به عنوان بزرگترین شریک تجاری افغانستان جای پاکستان را گرفته و بهبود اتصالات زمینی همچون بزرگراه «دلارام - زرنج» ساخت هندوستان یا «مسیر ۶۰۶» اتصال دهنده شهرهای افغانستان بوسیله «بزرگراه گارلند» به مرز ایران، رشد این تجارت را تسهیل کرده که خط آهن خواف - هرات این تجارت را بیش از گذشته تقویت می کند.
در راستای بررسی آخرین جزییات خط ریلی خواف - هرات، سید حسین میرشفیع مشاور و نماینده وزیر راه و شهرسازی در امور زیربنایی و طرح های ویژه در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به این که با راه اندازی این خط ریلی مراودات تجاری ایران و دولت جدید افغانستان نسبت به گذشته، رشد شایان توجهی داشته است، اظهار داشت: بعد از استقرار حکومت جمهوری در افغانستان توافق شد، کشورهای مختلف کمک های برای توسعه افغانستان داشته باشند. ایران هم پذیرفت این کمک ها را بصورت غیر نقدی و با اجرای پروژه های زیرساختی انجام دهد که چندین راه اندازی راه اصلی و فرعی، راه اندازی بیمارستان و درمانگاه، راه اندازی فضاهای فرهنگی و آموزشی و راه اندازی راه آهن خواف - هرات در همین چهارچوب تعیین و عمدتا اجرا و به بهره برداری رسید.
وی دامه داد: قطعه سوم راه آهن خواف -هرات در خاک افغانستان به طول ۶۲ کیلومتر اجرا و در زمان دولت پیشین افغانستان و دولت دوازدهم ایران به افتتاح رسید اما در زمان افتتاح چند مورد نقصها وجود داشت که بنا شد ایران در فرصت ۲ ماهه این نقصها را برطرف سازد اما به سبب وجود محدودیت های اعتباری و تغییر در دولت افغانستان پروسه اتمام پروژه به تعویق افتاد و بعد از پروسه انتخاب پیمانکار، برای رفع نقصها اقدام شد و اکنون پیمانکار درحال کار است.
مشاور وزیر راه و شهرسازی اشاره کرد: حکومت افغانستان پیگیری می کند تا هرچه سریع تر این خط ریلی برای حمل بارهای ترانزیتی عملیاتی شود؛ با رفع برخی مشکلات در این رابطه و هماهنگی های فنی و قانونی این موانع نیز برطرف شد و اکنون امکان حمل و نقل ترانزیت از جانب افغانستان به ایران و بالعکس فراهم گشته است.
وی اضافه کرد: همچنین، کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان که متشکل از مجموعه شرکت های تخصصی حمل و نقل ریلی کشور است، بهره برداری از راه آهن خواف - هرات را در افغانستان به عهده گرفته و کمک می نماید تا بار ترانزیتی و تجاری افغانستان و ایران به مقاصد خود حمل شوند.
میرشفیع اشاره کرد: حکومت افغانستان بدنبال توسعه خط ریلی خواف - هرات به سمت سایر مراکز اقتصادی آن کشور است و ایران هم نسبت به همکاری با این کشور اعلام آمادگی کرده؛ برهمین اساس سال قبل طی سفری که رییس کمیسیون اقتصادی حکومت سرپرستی افغانستان به ایران داشت، توافق نامه ای با محوریت توسعه حمل و نقل و ترانزیت افغانستان مبادله و برنامه ریزی برای ادامه طرح راه آهن خواف - هرات به سمت کابل و چین و از هرات به مزار شریف پیشنهاد شد.
نماینده وزیر راه و شهرسازی در امور زیربنایی و طرح های ویژه افزود: همچنین، توسعه خط ریلی زابل - زرنج - قندهار در برنامه مطالعاتی قرار گرفت، برای اینکه پروژه راه آهن چابهار – زاهدان در حال اتمام است و می توان با توسعه و ادامه این خط از زاهدان به زابل و قندهار تا کابل کوتاهترین مسیر دسترسی اقیانوسی افغانستان را ایجاد کرد.
وی اظهار داشت: طی مذاکراتی که با افغانستان در امتداد توسعه خطوط ریلی انجام شد، تامین مالی پروژه ها از جانب حکومت سرپرست افغانستان خواهد بود و شرکت های ایرانی به ساخت محورها کمک خواهند کرد. بی گمان اجرای این طرح ها با محوریت توسعه زیربنایی برای اقتصاد افغانستان حائز اهمیت می باشد، برای اینکه می توانند برای ترانزیت بارهای معدنی از بنادر ایران همچون بندرعباس و چابهار برنامه ریزی کنند؛ بر طبق پیش بینی ها، با راه اندازی راه آهن خواف - هرات ظرفیت ترانزیت در این خط ریلی در کوتاهترین زمان به یک میلیون تن خواهد رسید.
مشاور وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: البته ناگفته نماند، با عملیاتی شدن خط ریلی خواف به هرات مراودات تجاری بین دو تا کشور ایران و افغانستان نیز تقویت خواهد شد و بخش خصوصی دو کشور با بوجودآوردن سرمایه گذاری ها و منافع های مشترک سبب منفعت اقتصادی برای مردم هر دو کشور خواهند شد.
به گفته میرشفیع؛ ارتباط جمهوری اسلامی ایران با حکومت سرپرست افغانستان از نظر اقتصادی برای هر دو کشور مطلوب است، برای اینکه هر دو کشور تمایلات جدی در امتداد توسعه حمل و نقل ریلی دارند و این مساله سبب تقویت همکاری در همه زمینه های دیگر اقتصادی می شود. همین طور با افزایش ظرفیت ترانزیت کالا از مسیر ایران برای تجار افغانستانی امکان همکاریهای چند جانبه با کشورهای آسیای شرقی، آسیای میانه و همسایگان غربی ایران و کشورهای جنوب خلیج فارس فراهم می شود.

1403/07/06
11:35:21
5.0 / 5
59
تگهای خبر: آموزش , بنادر , پروژه , تخصص
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
پلات