خط ریلی شلمچه - بصره حلقه طلایی اتصال ریلی ایران و عراق
پلات: خط ریلی شلمچه - بصره به عنوان حلقه طلایی اتصال ریلی ایران و عراق، نقش کلیدی در توسعه ترانزیت، تسهیل زیارت اربعین و توسعه مبادلات تجاری میان دو کشور ایفا می کند.
به گزارش پلات به نقل از مهر، راه اندازی خط ریلی شلمچه - بصره به عنوان یکی از راهبردی ترین پروژه های حمل و نقل بین المللی، نقطه عطفی در گسترش روابط اقتصادی، ترانزیتی و زیارتی میان ایران و عراق شمرده می شود. این خط ریلی که با مشارکت دو کشور درحال اجراست، نه فقط قدمی مهم در تقویت زیرساخت های حمل و نقل منطقه ای محسوب می شود، بلکه با اتصال شبکه ریلی ایران به عمق بازار عراق، افق های تازه ای برای تبادل تجاری و فرهنگی میان دو ملت می گشاید.
شلمچه - بصره، قدمی برای جابه جایی ۹ میلیون تن کالا
بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته، عملیات اجرائی راه اندازی پایانه مرزی ریلی شلمچه به بصره چهارم بهمن ماه ۱۴۰۳ با حضور «فرزانه صادق» وزیر راه و شهرسازی در آبادان شروع شد. این پروژه با اعتباری بیش از ۲۰ هزار میلیاردریال و با هدف افزایش ظرفیت جابه جایی مسافر و کالا در حال اجراست. طبق برآوردهای رسمی، با بهره برداری کامل از این خط ریلی، امکان جابه جایی سالانه پنج میلیون زائر عتبات عالیات و انتقال بالاتر از ۹ میلیون تن کالا بین ایران و عراق فراهم خواهد شد.
خط ریلی شلمچه - بصره به عنوان مکمل کریدور شمال - جنوب و کریدور شرق به غرب، نقش برجسته ی در پیشرفت جایگاه ژئوپلیتیکی ایران ایفا می کند. این پروژه با تکمیل زنجیره اتصال ریلی جمهوری اسلامی ایران به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، بستر مناسبی برای بسط صادرات، ترانزیت و همین طور توسعه گردشگری مذهبی خصوصاً در روزهای اربعین فراهم می آورد. همین طور با کاهش ترافیک جاده ای، نقش مؤثری در بهبود ایمنی، کاهش تصادفات و کاهش مصرف سوخت ایفا خواهدنمود.
اتمام مین روبی مسیر راه آهن شلمچه - بصره تا سه ماه آینده
جبارعلی ذاکری مدیرعامل راه آهن ۳۰ فروردین و ۱۴۰۴ ضمن تأکید بر اهمیت راه اندازی خط ریلی شلمچه - بصره برای زوار اربعین، اظهار داشت: در ۶ ماه اخیر توافقات جدی با دولت و راه آهن عراق صورت پذیرفت و دو مسئولیت در خارج از کشور به ایران داده شده است، یکی از این مسئولیت ها بحث مین روبی است که حدود ۱۴ تا ۱۵ کیلومتر ابتدای مسیر باید کار صورت گیرد.
وی بیان کرد: در مسئله مین روبی اقدامات جدی انجام شده و طبق آخرین آمار حدود ۸ کیلومتر از این مسیر مین روبی شده و ۶ کیلومتر بعدی در سه ماه آتی به انجام می رسد تا پرونده مین روبی را به پایان برسانیم.
ورود اسپانیایی ها به راه آهن شلمچه - بصره
همچنین «رزاق محیبس السعداوی» وزیر حمل و نقل عراق با اعلان اینکه این خط ریلی شلمچه - بصره مورد توجه دولت عراق قرار گرفته برای اینکه وسیله حمل و نقل مهم و ایمن برای زوار و مسافران خصوصاً در روزهای زیارت میلیونی اربعین است، اظهار داشت: راه اندازی این خط ریلی سبب پیشرفت بخش گردشگری بین دو کشور بطور کلی خصوصاً گردشگری مذهبی می شود.
از سوی دیگر بنا بر اعلام خبرگزاری عراق، وزارت حمل و نقل این کشور با شرکت «ایماتیا کانستراکشن» اسپانیا برای راه اندازی خط ریلی بصره - شلمچه به طول ۳۶ کیلومتر قرارداد امضا نموده است.
مین روبی خط آهن شلمچه - بصره زودتر از موعد تمام شد
با توجه به این که مدیرعامل راه آهن ایران روز شنبه، ۳۰ فروردین ۱۴۰۴ اعلام نمود که مین روبی خط ریلی شلمچه - بصره تا سه ماه دیگر به پایان می رسد، اما سید مصطفی داودی معاون فنی و زیربنایی راه آهن روز سه شنبه، ۲۳ اردیبهشت از اتمام مین روبی این پروژه آگاهی داد و اظهار داشت: پیرو تأکیدات وزیر راه و شهرسازی و پیگیری مدیرعامل راه آهن، مین روبی پروژه خط آهن شلمچه - بصره زودتر از برنامه زمان بندی به پایان رسید.
وی اضافه کرد: با همت جوانان و متخصصان ایرانی، یکی از سه مانع مهم در اجرای پروژه خط آهن شلمچه - بصره برداشته شد و مین روبی مسیر این پروژه که در تعهد ایران بود انجام و برای شروع عملیات اجرائی راه اندازی خط، تحویل طرف عراقی خواهد شد.
معاون فنی و زیربنایی راه آهن بیان کرد: دو تعهد دیگر این پروژه که شامل راه اندازی پایانه مرزی و پل بزرگ روی رودخانه اروندرود است براساس برنامه زمانبندی در دست اجرا است که ان شاءالله در موعد مقرر به پایان خواهد رسید.
خط ریلی شلمچه - بصره؛ محور توسعه ترانزیت و دیپلماسی منطقه ای
کارشناسان حوزه حمل و نقل معتقدند که این پروژه می تواند به الگویی موفق از همکاریهای مشترک منطقه ای تبدیل گردد. اتصال ریلی شلمچه - بصره، نه فقط یک مسیر فیزیکی، بلکه پیوندی راهبردی در توسعه دیپلماسی حمل و نقل و تقویت روابط دو کشور تلقی می شود.
با توجه به افزایش سالانه تعداد زوار عتبات عالیات و رشد مبادلات تجاری میان ایران و عراق، بهره برداری از این خط ریلی، تحولی بنیادین در پایین آوردن هزینه های حمل و نقل و تسهیل عبور مسافران و کالاها به وجود خواهد آورد. بدون تردید، شلمچه به عنوان یکی از مهم ترین دروازه های مرزی غرب ایران، با اتصال به شبکه ریلی بصره، به یکی از کانون های اصلی تبادلات منطقه ای تبدیل خواهد شد.
منبع: پلات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب