راه اندازی مرز ریلی جدید با افغانستان در امتداد راه آهن چابهار - زاهدان

راه اندازی مرز ریلی جدید با افغانستان در امتداد راه آهن چابهار - زاهدان

به گزارش پلات، یک کارشناس صنعت ریلی اظهار داشت: با تکمیل راه آهن چابهار ـ زاهدان و اتصال و در امتداد آن با بوجودآوردن مرز ریلی جدید با افغانستان، جایگاه ترانزیتی ایران تقویت خواهد خواهد شد.



سید حسین میرشفیع نماینده و مشاور سابق وزیر راه و شهرسازی در امور زیربنایی در گفتگو با گزارشگر مهر ضمن اشاره به آخرین وضعیت پروژه راه آهن چابهار زاهدان اظهار داشت: قطار چابهار زاهدان امسال با عنایت به روندی که حال در دست اجراست و روسازی آن با سرعت درحال تکمیل است، تا انتهای سال امکان اولیه عبور قطار را خواهد داشت.
وی اضافه کرد: حالا بالاتر از یک کیلومتر روسازی در روز صورت می گیرد و کارهای تکمیلی این پروژه در نیمه ابتدای سال آینده تکمیل خواهد شد. بدین سان بهره برداری اولیه از خط تا پایان امسال فراهم می شود.
میرشفیع افزود: از منظر اقتصادی هم این خط ریلی اهمیت ویژه ای دارد؛ چونکه یکی از کریدورهای اصلی شمال جنوب کشور شمرده می شود و بندر چابهار به شبکه ریلی متصل خواهد شد. ظرفیتی که برای بندر شهید بهشتی چابهار پیشبینی شده است، بدون اتصال ریلی فقط متکی به حمل و نقل جاده ای خواهد بود و با عنایت به فاصله طولانی، توجیه اقتصادی چندانی نخواهد داشت. ازاین رو اجرای این پروژه لزوم داشت که خوشبختانه منابع لازم آن هم تامین شده و با سرعت درحال اجراست.
نماینده و مشاور سابق وزیر راه و شهرسازی در امور زیربنایی خاطرنشان کرد: بخش کوچکی از زیرسازی در محدوده چابهار باقیمانده که به سرعت در حال انجام می باشد و روسازی هم درحال تکمیل شدن می باشد. در امتداد این خط، ظرفیت توسعه بسمت کشورهای همسایه وجود دارد.
وی اظهار داشت: اخیراً کمیسیون مشترک ایران و پاکستان برگزار شد و ظرفیتهای توسعه حمل و نقل و تجارت بین دو کشور مورد بررسی قرار گرفت. بخشی از این نیاز از سمت چابهار تامین خواهد شد و توافق شده است که خطوط کشتیرانی بین دو یا سه کشور هم برقرار شود. ازاین رو ظرفیت اقتصادی چابهار برای روابط ایران و پاکستان تقویت خواهد شد.
این کارشناس صنعت ریلی اضافه کرد: در ارتباط با افغانستان هم اجرای راه آهن زاهدان زابل بسمت قندهار و کابل جزو پروژه های مصوب است و افغانستان به دنبال تکمیل این مسیر است. برای این کشور توجیه بالایی دارد که از سمت چابهار ارتباط ریلی برقرار شود. بر این اساس، ما از زاهدان به زابل پروژه را اجرا می نماییم و طرف افغان هم از مسیر زاهدان - زابل - زرنج را راه اندازی خواهدنمود که یک پشتیبانی جدید ریلی در منطقه بوجود می آورد.
نماینده و مشاور سابق وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: با اتصال چابهار به شبکه ریلی کشور، بارهای ترانزیتی می تواند از زاهدان به مرز ترکمنستان، عراق و ترکیه منتقل شود که این امر جایگاه ترانزیتی ایران را تقویت خواهدنمود. البته باید بهره برداری این پروژه هم سریع و کارآمد باشد؛ به این معنا که قطار، لوکوموتیو و سیستم بهره برداری کافی وجود داشته باشد تا بار در بندر چابهار معطل نشود.
وی خاطرنشان کرد: در امتداد این شبکه، پروژه زاهدان مشهد هم به شکل نیمه تمام وجود دارد که طی یکی دو سال اخیر جهش خوبی در پیشرفت فیزیکی داشته و الان به حدود ۲۲ درصد رسیده است. تکمیل این خط، کریدور شرقی کشور را به صورت مستقیم و بدون احتیاج به عبور از مسیرهای پرپیچ وخم به مرز سرخس و دیگر نقاط متصل خواهدنمود.
میرشفیع در آخر تصریح کرد: در مرز میلک هم ایجاد یک گذرگاه جدید ریلی در دست اقدام قرار دارد. در مجموع مجموع این اقدامات سبب خواهد شد که شرق کشور به یک محور راهبردی ریلی برای ترانزیت و توسعه تجارت منطقه ای تبدیل گردد.
به طور خلاصه البته باید بهره برداری این پروژه هم سریع و کارآمد باشد؛ به این معنا که قطار، لوکوموتیو و سیستم بهره برداری کافی وجود داشته باشد تا بار در بندر چابهار معطل نشود. در مجموع مجموع این اقدامات سبب خواهد شد که شرق کشور به یک محور راهبردی ریلی برای ترانزیت و توسعه تجارت منطقه ای تبدیل گردد.


1404/07/11
15:54:55
5.0 / 5
58
تگهای خبر: پروژه , حمل و نقل , راه آهن , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

پلات