عزم ایران و ارمنستان برای گشایش مسیرهای جدید تجاری و ترانزیتی

عزم ایران و ارمنستان برای گشایش مسیرهای جدید تجاری و ترانزیتی

پلات: نشست تخصصی رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با معاون وزیر اقتصاد جمهوری ارمنستان با تأکید بر تسهیل تجارت و ترانزیت و کاهش موانع حمل و نقل بین المللی بین دو کشور برگزار گردید.



به گزارش پلات به نقل از مهر از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، در این جلسه رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با اشاره به جایگاه راهبردی ایران در کریدورهای بین المللی شمال - جنوب و شرق - غرب، بر ضرورت فعال سازی کامل ظرفیتهای ترانزیتی و لجستیکی دو طرف تاکید کرد.
رضا اکبری اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از مسیرهای اصلی ترانزیت منطقه، همواره از توسعه همکاریهای حمل ونقلی با همسایگان استقبال کرده و ارمنستان به علت موقعیت جغرافیایی ویژه و پیوندهای فرهنگی و تاریخی، شریکی کلیدی در این مسیرها شمرده می شود.
معاون وزیر اقتصاد ارمنستان هم با تقدیر از مشارکت پررنگ هیأت ایرانی و همراهی سفیر جمهوری اسلامی ایران و نمایندگان دیپلماتیک، اعلام نمود که کشورش برای رفع موانع حمل و نقل جاده ای و کاهش هزینه های ترانزیتی مصمم است.
وی با تکیه بر اینکه ارمنستان بدنبال سازوکارهایی برای روان تر و اقتصادی تر کردن تردد ناوگان حمل و نقل میان دو کشور است، افزود: تعدیل عوارض مرزی و هماهنگی در رویه های گمرکی از اولویت های اصلی ماست.
معاون وزیر اقتصاد ارمنستان اضافه کرد: حضور مدیران ارشد گمرکی و ترانزیتی دو طرف در این جلسه، نشان دهنده عزم جدی برای اجرایی سازی توافقات است.
در این جلسه، ۵ محور اصلی با نگاهی عملیاتی و با مشارکت فعال اعضای هیأت های ایرانی و ارمنی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
طرفین درباب کاهش عوارض مرزی توافق کردند که با تشکیل کارگروه مشترک و با نظارت مستقیم مدیران گمرک، ساختار هزینه های عبور از مرزهای مشترک را بررسی و برای کاهش تدریجی آن برنامه ریزی کنند.
توسعه تردد کامیون ها و ناوگان باری هم در دستور کار قرار گرفت و مقرر شد، علاوه بر افزایش سهمیه تردد، سامانه های هوشمند برای رزرو زمان عبور و کنترل عبور و مرور در مرزها راه اندازی و از تشکیل صف های طولانی جلوگیری شود.
فعال سازی ظرفیتهای ترانزیتی و لجستیکی از دیگر محورهای مهم این دیدار بود که برمبنای آن، طرفین بر بهره برداری کامل از پایانه های لجستیک در دو سوی مرز و ایجاد مراکز مشترک با همکاری بخش خصوصی تاکید کردند.
همچنین گسترش زیرساخت های گذر مرزی و مسیرهای دسترسی، همچون بهبود راه های منتهی به گذرگاه های مرزی مشترک و بررسی راه اندازی یک پل جدید در نقطه صفر مرزی، در اولویت کمیسیون مشترک قرار گرفت.
کاهش موانع حمل و نقل بین المللی هم به عنوان یکی دیگر از محورها عنوان شد و در این مورد، حذف تشریفات زائد اداری، یکسان سازی مدارک مجوز عبور و هماهنگی در اجرای کنوانسیون های بین المللی حمل و نقل با استقبال دو طرف همراه بود.
مدیرکل دفتر تجاری سازی سازمانی راهداری بر ضرورت تسهیل رویه های تجاری و هماهنگی با نهادهای مرتبط تاکید کرد.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان هم ضمن استقبال از فضای مثبت مذاکرات، بر حمایت کامل از اجرای این توافقات در چهارچوب دیپلماسی اقتصادی تاکید کرد.
در پایان این جلسه، طرفین بر عزم خود برای تبدیل شدن به قطب های ترانزیتی منطقه و استفاده حداکثری از کریدورهای ارتباطی میان آسیا و اروپا تاکید کردند و مقرر شد، نشست بعدی در سریعترین زمان برای نهائی سازی جزییات اجرایی توافقات برگزار گردد.

بطور خلاصه در این نشست، ۵ محور اصلی با نگاهی عملیاتی و با مشارکت فعال اعضاء هیات های ایرانی و ارمنی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. توسعه عبور کامیون ها و ناوگان باری هم در دستور کار قرار گرفت و مقرر شد، علاوه بر افزایش سهمیه عبور، سیستم های هوشمند برای رزرو زمان عبور و کنترل عبور و مرور در مرزها راه اندازی و از تشکیل صف های طولانی جلوگیری شود.
1405/04/05
11:04:20
0.0 / 5
4
تگهای خبر: اقتصاد , تخصص , حمل و نقل , راهداری
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

پلات