وزیر علوم مطرح كرد

تاثیرگذاری برون دادهای دانشگاه علمی كاربردی در رفع نیازهای مهارتی و كمك به اشتغال پایدار

تاثیرگذاری برون دادهای دانشگاه علمی كاربردی در رفع نیازهای مهارتی و كمك به اشتغال پایدار

به گزارش پلات وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم افتتاح ساختمان جدید دانشگاه جامع علمی كاربردی استان همدان اظهار داشت: برون دادهای دانشگاه جامع علمی كاربردی از نظر فارغ التحصیلان در رفع نیازهای مهارتی و كمك به اشتغال پایدار موثر است.


به گزارش پلات به نقل از ایسنا، دكتر منصور غلامی در این آیین اظهار نمود: امیدوارم زیارت ها مقبول درگاه الهی قرار گیرد و امسال هم همایش بزرگ جهانی اربعین حسینی موجب سرافرازی شیعیان شود.

وی بیان كرد: چارچوب برنامه های ما در آموزش عالی برنامه های مصوبی است كه در جمع وزارت علوم ایجاد تكلیف كرده است؛ یكی از مصوبات بحث ساماندهی آموزش عالی با تاكید بر محور آمایش بود.

وزیر علوم اشاره كرد: دانشگاه جامع علمی كاربردی جزو دانشگاه های مهارتی است و ظرفیت های بسیار بالایی دارد كه در تمام استان ها این ظرفیت ها وجود دارد و به كارگیری آن مهم است؛ رفع نیازهای فنی به حل مشكلات زندگی و اشتغال بهتر و پایدارتر كمك می نماید.

وی عنوان كرد: اگر چارچوب حفظ شود، تحقق اهداف و برنامه ها برای تامین نیروی انسانی كاردان و ماهر به خوبی می تواند پیش برود.

غلامی اشاره كرد: آموزش عالی كشور از گذشته تاكنون خدمات خودرا به خوبی انجام داده است؛ پیش از انقلاب آنچه از آموزش عالی كشور داشتیم عملاً ظهور و بروزی نداشت، پس قریب به اتفاق آن چه كه ما امروز داریم، حاصل تلاش مجموعه های دانشگاهی كشور پس از انقلاب اسلامی است.

وی اظهار داشت: دانشگاه ها یك مرحله تربیت نیروی كارشناس را برعهده داشتند؛ در گذشته نیروی انسانی خارجی داشتیم كه دلیل آن نبود فرصت تحصیل برای جوانان بود.

وزیر علوم اشاره كرد: احساس خلاء جدی به نیروی كارشناسی داشتیم و در اواخر دهه ۷۰ نیاز كارشناسی را تقریباً در تمام تخصص ها و مقاطع برطرف كردیم. دوره های تحقیقات و گسترش پژوهش داشتیم كه موجب رشد علمی كشور در میان مجامع علمی كشور شد؛ به سبب وجود دانشگاه ها، ما در دنیا به دلیلهای مختلف حضورمان جدی است.

وی اشاره كرد: جایگاه علمی كشور حیثیت علمی نظام است و نشان دهنده توجه نظام و دین به علم است؛ پس برای نظام و اسلامیت نظام ما موثر است و دنیا نیز باور كرده كه جمهوری اسلامی در حوزه علمی با وجود تمام محدودیت ها روی پای خود ایستاده است.

غلامی در ارتباط با كاربردی كردن علوم نیز اظهار داشت: بحثی كه در حدود ۱۰ سال قبل وجود داشته، بحث كاربردی كردن علوم است؛ یعنی علم باید در زندگی تاثیر داشته باشد و در دانشگاه های كشور فعالیت های بسیار خوبی انجام شده است.

ایشان سپس تشریح كرد: اگر هر قسمتی از كشور بعنوان كارفرما پشت كارهای فناوری و علمی كشور بماند، حتما دانشگاه ها از عهده تمام كارهایی كه بر عهده دارند بر می آیند؛ الان در دوره تحریم یك فرصت جدی برای ورود دانشگاه ها فراهم گشته است.

وزیر علوم اظهار نمود: در حوزه تحقیق و توسعه كارها با سرعت و حجم زیاد انجام شده كه بطور قطع در آینده در این عرصه كارهایی انجام می دهیم كه تعجب كانون های علم و فناوری و دنیا برانگیخته خواهد شد.

وی اعلام نمود: با وجود اینكه نقدهای سازنده را می پذیریم باید در نظر داشته باشیم كه در دوره ۱۰ ساله گذشته كارهای بسیار ارزشمندی انجام شده كه حالا در حال نشان دادن خود است.

غلامی اظهار نمود: لزوم انجام این كارها این است كه آموزش عالی را از گسیختگی، پراكندگی، بی كیفیت كار كردن و تشویق به تولید مدرك در بیاوریم و ساماندهی نماییم و به این سمت ببریم كه هر كسی درس می خواند با هدف تاثیرگذاری در زندگی خود باشد.

وی تصریح كرد: مدرس باید با هدف تربیت نیروی انسانی آموزش دهد. همین طور باید برای هر مجموعه ای كه درس می دهد یك تاثیرگذاری در آینده نزدیك تعیین شود.
غلامی متذكر شد: دانشگاه علمی كاربردی جزء نخستین دانشگاه هایی است كه طرح ساماندهی را آغاز نموده و به جد دنبال می كند؛ بطور قطع توسعه آموزش عالی و تحول در آن مبتنی بر آمایش بر نیازهای كشور است.

وی با اشاره به اینكه جمهوری اسلامی ایران مجموعه آموزشی بسیار توانمندی دارد اظهار داشت: اگر سازماندهی ها تحت حمایت های دولت تحت عنوان حمایت های ترمیمی قرار بگیرد اثرگذاری خودرا نشان خواهد داد.

وزیر علوم عنوان كرد: نگرانی ها مانند مدرك گرایی و گردش مالی جامعه در به كارگیری جوانان تحصیل كرده مشكلاتی به وجود آورده كه ان شالله بزودی از این محدودیت ها عبور خواهیم كرد و جوانان تحصیل كرده موتور حركت سریع توسعه اقتصادی كشور خواهند بود.

دكتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، امروز (پنجشنبه) ضمن افتتاح كلینیك اشتغال و كارآفرینی و همین طور ساختمان جدید دانشگاه جامع علمی كاربردی استان همدان، از ۲۰ عنوان كتاب تالیف و انتشار یافته دانشگاه علمی كاربردی نیز رونمایی نمود.





منبع:

1398/07/20
14:28:59
5.0 / 5
4295
تگهای خبر: آموزش , تخصص , تولید , جامعه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
پلات