در گفت و گو با پلات عنوان شد

نوآوری در فضای رقابت شكل می گیرد نه انحصار!

نوآوری در فضای رقابت شكل می گیرد نه انحصار!

پلات: یک کارشناس حوزه کارآفرینی و اشتغال با اشاره به اینکه تولیدکنندگان مطرح دنیا تولیدات خویش را بر مبنای نوآوری و خواست و سلیقه مصرف کنندگان به بازار عرضه می کنند، اظهار داشت: اگر می خواهیم در بازار رقابت جهانی جایگاهی داشته باشیم باید عنصر خلاقیت، نوآوری و ایده پردازی را بعنوان یک فاکتور اثرگذار در فرایند تولید و عرضه کالا و خدمات مدنظر قرار بدهیم.



علیرضا حیدری در گفتگو با ایسنا با تکیه بر ضرورت گسترش فعالیت های خلاقانه و نوآورانه در کشور اظهار نمود: امروز اقتصادهای برتر دنیا بیشترین سرمایه گذاری خویش را در حوزه R&D و تحقیق و پژوهش انجام می دهند، ایده ها را گرفته مورد آزمایش قرار می دهند و بر مبنای نتایج، به سمت تجاری سازی ایده ها رفته و ایده های منتج به تولید تجاری را عملی می کنند.


وی افزود: امروز در شرکتهای موفق و برتر دنیا نسبت سرمایه گذاری های که در این عرصه صورت می گیرد به صورت فزاینده ای در حال افزایش می باشد، بنابر این شرکتها و سازمان هایی موفق هستند که بتوانند در این عرصه کار کنند.


این کارشناس حوزه کارآفرینی خاطرنشان کرد: وقتی همه کالایی را در سطح برابر و با آپشنهای مشخص تولید می کنند نمی توان روی قیمت آن به لحاظ فروش خیلی تأثیر گذار بود. زمانی میتوان قیمت را بالا برد و فروش را بهتر و سود را بیشتر کرد که از ناحیه خلاقیت و نوآوری، آپشن های متفاوت غیرقابل دسترسی نسبت به رقبای دیگر وجود داشته باشد.


حیدری اضافه کرد: بعنوان مثال اگر همه خودروسازان دنیا درحال تولید خودرو و فروش آن به بازار باشند از یک سطح قیمت مشخص فراتر نمی رود ولی به فرض شرکتی مثل لامبورگینی خودرویی که تولید می کند پیش از عرضه عمومی پیش فروش می شود چون در واقع خودرویی تولید می کند که هیچ کدام از خودروسازان نمی توانند به لحاظ کیفیت و آپشن های که دارد به آن نزدیک شوند اما چرا این اتفاق می افتد؟


وی افزود: تلاشی که امروز صورت می گیرد تا خودروسازان به سمت تولید خودرو های هیبریدی و تماما برقی بروند در جهت کیفی سازی مبتنی بر خلاقیت و نوآوری است چون بحث محیط زیست مهم می باشد و ما پس از مدتی دیگر بازاری برای خودرو های بنزینی و سوخت های فسیلی در دنیا نداریم.


این کارشناس حوزه کارآفرینی و اشتغال تصریح کرد: اگر می خواهیم در بازار رقابت جهانی جایگاهی داشته باشیم تردید نکنید که در این فضا باید عنصر خلاقیت، نوآوری و ایده پردازی را بعنوان یک فاکتور اثرگذار در فرایند تولید و عرضه کالا و خدمات داشته باشیم. ما ناگزیریم به این سمت و سو برویم و شرکت هایی موفق هستند که این مسأله را به صورت معناداری در فرایند تولید خود دخالت دهند.


وی اظهار داشت: تمام تولیدکنندگان مطرح دنیا عمر تولیداتشان در هر حوزه ای مرتب کاسته می شود و تغییر می یابد چون تغییر است که سلایق و علایق مصرف کنندگان را به سمت خود جذب می کند.


به اعتقاد حیدری، مصرف کننده دنبال تکرار نیست و باید سلیقه وی در طراحی و ایده پردازی مدنظر قرار گیرد. امروز مصرف کننده اگر مدل تکراری ببیند دیگر سراغ آن نمی رود و ترجیح می دهد برای کالایی که کیفیت بالاتر، آپشن های متنوع تر و نوآوری بیشتری دارد دو برابر هزینه کند.


این کارشناس حوزه کارآفرینی با اشاره به اینکه نوآوری در فضای رقابتی شکل می گیرد نه در فضای انحصاری، اظهار نمود: در فضای انحصاری پراید را هر شکلی که بسازیم مردم می خرند ولی در فضای رقابتی بر مبنای تنوع ایده ها و طرح ها انتخاب صورت می گیرد. هم اکنون در بعضی شرکتهای خودروساز داخلی انگیزه ای برای پذیرش ایده های تازه وجود ندارد چون خودروساز می گوید با همین شرایط موجود خودروی خویش را پیش فروش می کند و مردم هم می خرند.


حیدری خاطرنشان کرد: در آمریکا قانونی به اسم آنتی تراست یا ضد انحصار وجود دارد که شدیدترین مجازات های ممکنه به لحاظ اقتصادی و کیفری در آن پیشبینی شده تا اقتصاد را تحریک و متحول کنند. این قانون جلوی انحصار را می گیرد تا کسی نتواند از قاعده انحصار استفاده و شرایط را برای دیگر رقبا تنگ کند و هر محصولی که خودش تولید می کند به بازار مصرف ارائه دهد. در دستگاه قضایی آمریکا به شدت با انحصارگری مقابله می شود و اجازه نمی دهند یک شرکت به تنهایی بازار را به دست گیرد و رقبا را از عرصه تولید و فروش خارج کند ولی آیا در کشور ما هم چنین قانونی هست که با شکل گیری انحصار مقابله کند؟






منبع:

1400/04/28
19:42:07
5.0 / 5
187
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱
پلات