تلاش چهار ساله برای جدایی مسكن از راه

وزارتخانه مستقل مسكن ایجاد می شود؟

وزارتخانه مستقل مسكن ایجاد می شود؟

پلات: از سال 1396 تا کنون برخی نمایندگان مجلس به دنبال تفکیک وزارت راه و شهرسازی و جداسازی حوزه مسکن از راه هستند که هنوز این مساله محقق نشده است؛ با این وجود نمایندگان بتازگی گفته اند برای کنترل بازار مسکن پیگیر طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی به دو وزارتخانه مسکن و شهرسازی و حمل و نقل و لجستیک هستند.


به گزارش پلات به نقل از ایسنا، طرح انتزاع وزارت راه و شهرسازی از اواسط سال ۱۳۹۶ آغاز شد. در آن زمان کمیسیون های بودجه و عمران به این طرح رای مثبت دادند و کمیسیون صنایع با آن مخالفت کرد. این مساله که با مخالفت عباس آخوندی ـ وزیر وقت راه و شهرسازی ـ همراه شد در ادامه مسکوت ماند تا این که از تابستان سال قبل باردیگر روی میز بهارستان نشینان قرار گرفت.
اوایل امسال طرح تولید و تامین مسکن با هدف راه اندازی سالیانه یک میلیون واحد به تصویب مجلس رسید. در ادامه، سید ابراهیم رئیسی ـ رئیس جمهور منتخب دوره سیزدهم ـ وعده داد که راه اندازی چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال را محقق می کند. سپس ۲۲ تیرماه ۱۴۰۰ اقبال شاکری ـ عضو کمیسیون عمران مجلس ـ با اعلان اینکه تا ۸ سال آینده باید سالانه حداقل یک میلیون واحد مسکونی راه اندازی شود، اظهار داشت: اقدام دیگر کمیسیون عمران مجلس برای کنترل بازار مسکن پیگیری طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی به دو وزارتخانه مسکن و شهرسازی و حمل و نقل و لجستیک است.
موضوع تلفیق وزارت راه و ترابری با وزارت مسکن از جریان یک استیضاح در سال ۱۳۸۹ در دولت احمدی نژاد شروع شد؛ زمانی که مجلس قصد داشت حمید بهبهانی را استیضاح کند و وی در مجلس حاضر نشد. به دنبال آن مجلس به استیضاح وزیر راه و ترابری وقت رای مثبت داد و رئیس دولت قبل نیز در واکنش به این مساله برای هر دو وزارتخانه راه و ترابری و مسکن، یک سرپرست معرفی نمود و به صورتی این دو وزارتخانه در هم ادغام شدند. سپس عنوان "وزارت راه و شهرسازی" را به خود گرفت که این روند تا کنون هم ادامه دارد.
برمبنای طرح جامع مسکن باید سالیانه حدود یک میلیون واحد مسکونی در کشور راه اندازی شود اما طی سالهای اخیر این میزان از ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار واحد فراتر نرفته است. برخی کارشناسان از دلیلهای افت ساخت و ساز را بی توجهی وزارت راه و شهرسازی، تعدد مسئولیت ها در زمینه راه و تحت تاثیر قرار گرفتن حوزه مسکن در این پروسه می دانند. وزارت راه و شهرسازی ۱۵ معاونت و زیرمجموعه دارد که فقط یکی از آنها تحت عنوان «معاونت مسکن و ساختمان» بطور مستقیم در زمینه مسکن فعالیت دارد. سایر زیرمجموعه ها یا بطور مشخص مربوط به حوزه های راه و ترابری است یا مثل شرکت عمران شهرهای جدید در هر دو حوزه راه و مسکن فعالیت دارد.
اما محمد اسلامی ـ وزیر راه و شهرسازی ـ نیز همانند عباس آخوندی با تفکیک مسکن از راه مخالف است. او ۲۷تیرماه ۱۴۰۰ در این خصوص اظهار داشت: افرادی که به تفکیک دامن بزنند خدمتی به وزارتخانه نخواهند کرد. اکنون زیرساخت های حمل و نقل وعمران و شهرسازی با هم آمیخته شده اند و در امتداد وظایف هم نقش آفرینی می کنند. تفکیک وزارتخانه ها سبب به تاخیر افتادن تمامی وظایف این بخش ها می شود. همین طور اکنون تمامی زیرساخت های شهری با هم همخوانی دارند و بدین سبب ۱۰۰ درصد مخالف تکفیک وزارتخانه هستم.
اگرچه گفته می شود بعضی افراد در دولت بطور جد خروج از رکود بخش مسکن را بعنوان بخش پیشرو و اشتغال زا دنبال می کنند و بنا بر این موافق بحث انتزاع هستند، جدایی پیکره راه از مسکن مخالفانی هم دارد؛ مخالفانی که معتقدند به سبب نگاه جزیره ای در دو حوزه راه و مسکن که قبلا وجود داشت، خطوط جاده ای و ریلی گاهی ده ها کیلومتر با شهر فاصله داشتند که در این دوره آن رویکرد اصلاح شده است.
برخی انبوه سازان از موافقان پر و پا قرص انتزاع وزارت راه و شهرسازی هستند. فرشید پورحاجت ـ دبیر کانون انبوه سازان ـ می گوید: وزارت راه و شهرسازی در طول این سالیان ادغام نتوانسته نقش خودرا بعنوان یک نهاد مدیریتی در زمینه ساخت و ساز به خوبی ایفا کند و مشکل خانه دار نشدن مردم و گرانی مسکن نیز به همین موضوع باز می گردد.
بگفته وی بهترین پیشنهاد در وضعیت فعلی این است که وزارت راه و شهرسازی باردیگر به دو وزارتخانه مسکن و شهرسازی و راه و ترابری تفکیک شود تا به تاسی از این تفکیک مردم صاحب مسکن شوند.
حال باید ببینیم در آستانه تغییر دولت و آمدن سید ابراهیم رئیسی بعنوان رئیس جمهور سیزدهم آیا پیگیری چهار ساله نمایندگان و برخی فعالان صنعت ساختمان برای جدایی مسکن از راه به نتیجه می رسد یا باز هم از دستور کار خارج می شود.




منبع:

1400/04/30
11:14:31
5.0 / 5
176
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۱
پلات