سوانح هوایی و تكرار آن ناشی از نگاه اقتصادی ایرلاین ها

سوانح هوایی و تكرار آن ناشی از نگاه اقتصادی ایرلاین ها

به گزارش پلات به دنبال بروز سه نقص فنی برای هواپیمای فوكر ۱۰۰ شركت هواپیمایی آسمان ظرف ۴۸ ساعت در هفته گذشته، یك كارشناس صنعت حمل و نقل هوایی معتقد است: هر اتفاق و سانحه هوایی كه رخ می دهد فارغ از اینكه ناشی از چه عامل یا عواملی باشد، ریشه در سبك و نگاه مدیریتی دارد كه به جای اعتماد عمومی و منافع مردم، شرایط اقتصادی را اولویت اصلی خود می بیند و ادامه چنین وضعیتی امكان دارد سبب تكرار سوانح تلخ و غیرقابل جبران هوایی شود.


به گزارش پلات به نقل از ایسنا، از آغاز سال جاری فرود اظطراری و بروز نقص فنی برخی هواپیماها در پروازهای اندک داخلی بیشتر از گذشته به چشم می خورد و طی هفته ای که گذشت تنها برای هواپیما فوکر ۱۰۰ شرکت هواپیمایی آسمان بروز سه نقص فنی در دو روز سبب فرود اضطراری پرواز ناتمام این ایرلاین شد. چنین اتفاقاتی این سوال را در ذهن به وجود می آورد که آیا امکان دارد بی توجهی به مسائلی از این دست، تکرار سوانح هوایی ناگوار گذشته را درپی داشته باشد؟
آرمان بیات - کارشناس حوزه حمل و نقل هوایی – در اینباره به ایسنا اظهار داشت: مسلما یکی از دلایلی که سبب بالا رفتن تعداد بروز نقص فنی در بعضی پروازهای داخلی می شود، افزایش دمای هواست که فشار روی موتور هواپیما را هم بالا می برد اما از بعد کلان و مدیریتی باید به این نکته توجه کرد که هر سانحه هوایی در هر جای دنیا رخ می دهد فارغ از اینکه ناشی از نقص فنی هواپیما، خطای انسانی یا شرایط آب وهوایی باشد، ریشه در نگاه مدیریتی موجود در کشور بخصوص در ایرلاین ها دارد که غالبا مبتنی بر شرایط اقتصادی آن هاست.
وی ادامه داد: مسلما ایرلاین ها و مدیران آنها با عنایت به شرایط اقتصادی کنونی و مسائل در رابطه با تحریم به این نکته توجه می کنند که نمی توانند برخی مشکلات به وجود آمده را مدیریت کنند یا آنکه در خرید قطعات هواپیما نمی توانند قطعه نو یا حتی یک سطح پایین تر یعنی قطعه اورهال شده را برای هواپیماهایشان خریداری کنند. اما در این حوزه باید به چند نکته توجه کرد.
بیات افزود: یکی از مسائل مهم این است که ایرلاین های داخلی غالبا هزینه های امروزشان از محل درآمدهای فردای آنها تأمین می شود و آنها همواره به درآمدهای آینده شان چشم دوخته اند در حالیکه در دنیا ایرلاین ها و شرکت های فعال در حمل و نقل هوایی هزینه های امروزشان را بر مبنای درآمدهای دیروزشان تأمین کرده اند و بنابراین است که در شرایطی که مانند وضعیت خاص کنونی یعنی شیوع کرونا در جهان، توانسته اند به هر نحوی که شده روی پای خود بایستند. اساسا مدیریت بحران یعنی اینکه پیش از اینکه مشکل و بحرانی به وجود بیاید یک مدیر باید از نظر مالی و اقتصادی نسبت به آن پیشبینی های لازم را انجام دهد.
این کارشناس حمل و نقل هوایی اظهار داشت: دومین مسئله این است که مردم و اعتماد عمومی بعنوان ارکان و اصلی ترین عامل گردش چرخ این صنعت باید در اولویت اول حمل و نقل هوایی قرار گیرد. این در شرایطی است که ایرلاین های داخلی معمولا شرایط اقتصادی شان برای آنها اولویت دارد و همین مساله و بروز نقص فنی از یک هواپیما و یک ایرلاین در سه روز به اعتماد عمومی درباره آن شرکت هواپیمایی و هواپیمای خاص ضربه می زند و در اینجا شرایط اقتصادی هم با مخاطره و خدشه رو به رو می شود.
وی با اشاره به اینکه بروز نقص فنی ناشی از به کارگیری قطعات بی کیفیت در هواپیما نیست، اعلام نمود: اگر در یک هواپیما قطعه ای با نقص فنی یک یا حتی چند باره رو به رو می شود به علت این نیست که سازمان هواپیمایی یا ایرلاین مورد نظر با تخلف یا قصوری مرتکب شده اند چون که هر قطعه ای برای یک هواپیما وارد و تأمین می شود دارای صلاحیت ها و گواهی هایی مانند یک شناسنامه بوده که مشخص می کند آن قطعه در چه سطحی از کیفیت است.
بیات اظهار داشت: یک قطعه هواپیما می تواند نو باشد یا آنکه اورهال شده باشد یا اینکه در سطح کارایی پایین تری مانند تعمیر شده یا ریمو شده باشد که البته در هر یک از این سطوح کارایی امکان دارد کیفیت آن قطعه تغییری نداشته باشد و ناظران سازمان هواپیمایی کشوری هم بر مبنای همین گواهی نامه ها و احراز صلاحیت ها از مراکز معتبر خارجی اجازه به کارگیری آن قطعه مورد نظر را در هواپیما می دهند اما از آنجائیکه برای ایرلاین ها شرایط اقتصادی اهمیت دارد و فاصله قیمتی یک قطعه از ریمو شده تا نو بین ۱۰۰ هزار دلار تا یک میلیون دلار است، معمولا از قطعات ریمو شده یا نهایتا تعمیر شده استفاده می نمایند.
این کارشناس حمل و نقل هوایی خاطرنشان کرد: بنابراین است که وجود چنین نگاه های مدیریتی می تواند سبب بروز سوانح هوایی دیگری در آسمان ایران شود و همه باید به این نکته دقت کنیم که اگر مردم بعنوان مشتریان اصلی صنعت حمل و نقل هوایی در اولویت یک و اصلی قرار نگیرد، درآمد و وضعیت اقتصادی را نمی توان برای آنها متصور بود.



1399/03/16
13:03:25
5.0 / 5
2813
تگهای خبر: حمل و نقل , كیفیت , هواپیما
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
پلات