در گفتگو با مهر عنوان شد؛

احتمال كاهش قیمت تسه تا ۲ هفته آینده

احتمال كاهش قیمت تسه تا ۲ هفته آینده

پلات: نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاك تهران، با اشاره به اینكه اصولا با فروش اوراق تسهیلات مسكن مخالفم اظهار داشت: افزایش قیمت تسه، حباب بوده و تا دو هفته آینده كاسته می شود.



حسام عقبایی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره علل افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسكن اظهار داشت: قیمت این اوراق رشد نسبتا زیادی در هفته گذشته داشته است كه با عنایت به اینكه هم در ابتدای سال قرار داریم و هم با رشد قیمت ارز در چند هفته گذشته مواجه بودیم، قیمت این اوراق هم افزایش پیدا كرد، این در شرایطی است كه از نیمه های پایانی بهمن ماه به بعد، بازار مسكن با افت تعداد معاملات مواجه بود؛ به معنای دیگر، بخشی از مالكان و فروشندگان مسكن، معاملات خویش را با این تصور كه در سال جدید بازار به ثبات بیشتری می رسد یا قیمت ها افزایش می یابد، به سال جدید موكول كردند.
وی ادامه داد: از طرفی هم سررسید خیلی از تسهیلات مسكن از محل صندوق پس انداز مسكن یكم فرارسیده است و این سبب شد تا از نیمه دوم فروردین به بعد، میزان معاملات مسكن برای خرید واحدهای مسكونی كوچك افزایش یابد.
نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاك تهران، خاطرنشان كرد: افزایش معاملات مسكن به خصوص در واحدهای كوچك این انگیزه را در دهك های میانی افزایش داد تا بتوانند با استفاده از تسهیلات بانكی به خرید مسكن اقدام كنند؛ در نتیجه این موضوع، افزایش تقاضای دریافت تسهیلات صورت گرفت؛ افزایش تقاضا برای دریافت تسهیلات بانكی خرید مسكن از محل اوراق تسهیلات ممكن سبب شد در كوتاه مدت یك رشد قیمت برای اوراق تسه تولید كند.
عقبایی تاكید كرد: به نظر می رسد ظرف دو هفته آینده، این مورد برطرف شود و افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسكن حبابی است كه از بازار ارز و طلا تأثیر گرفته است؛ البته بازار مسكن با بازار ارز و طلا یك تفاوت ماهوی دارد و آن اینكه از مؤلفه های اقتصادی، دیر تأثیر می گیرد و بازار مقاومی به حساب می آید.
نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاك تهران خاطرنشان كرد: تا آنجا كه اطلاع دارم قیمت اوراق تسهیلات مسكن در اواخر هفته گذشته به بالای ۷۰ هزار تومان رسید با این حال بازار چندان روشن و شفاف نیست؛ ولی یك رشد ۱۰ درصدی داشته اند.
وی اضافه كرد: ما هر ساله در ابتدای سال و با شروع معاملات مسكن، یك رشد در قیمت اوراق تسهیلات مسكن می بینیم؛ اما به سرعت این رشد كنترل شده و در مدت چند هفته به تعادل و قیمت واقعی خود می رسد.
به گفته عقبایی، خریداران اوراق تسهیلات مسكن اكثرا از اقشار متوسط هستند و افزایش قیمت اوراق فشار مضاعفی بر آنها می گذارد كه امیدواریم در دو سه هفته آینده این حباب قیمتی از بین برود.
كارشناس بازار مسكن خاطرنشان كرد: من شخصا با هزینه های خرید اوراق تسهیلات مسكن همواره مخالفم و معتقدم قیمت تمام شده عرضه تسهیلات مسكن به اقشار متوسط و كم درآمد جامعه، باید بسیار كم و حتی مجانی باشد. در هیچ جای دنیا این گونه نیست كه به فردی ۵۰ میلیون تومان تسهیلات مسكن داده شود ولی ۷ تا ۱۰ میلیون تومان هزینه دریافت این تسهیلات باشد. یعنی نزدیك به یك پنجم تسهیلاتی كه داده می شود، تحت عنوان اوراق از متقاضی دریافت تسهیلات پس گرفته می گردد.
وی تصریح كرد: از جانب دیگر، نرخ سود تسهیلات مسكن، بالا و زمان بازپرداخت آن كوتاه است كه در نتیجه بخش مهمی از مردم نمی توانند اساسا این تسهیلات را دریافت و بازپرداخت كنند.
وی ادامه داد: ازاین رو باید بروكراسی اداری دریافت تسهیلات مسكن مورد بازنگری قرار گیرد و مردم بتوانند به راحتی بدون هزینه به بانك ها مراجعه نموده و تسهیلات مسكن دریافت كنند.
عقبایی پیشنهاد داد: باید در بودجه سالانه به این مورد توجه شده و یارانه هایی به این امر اختصاص پیدا كند تا مردم بتوانند با هزینه ای بسیار كمتر از تسهیلات مسكن استفاده كنند؛ اما با عنایت به اینكه فعلا اینگونه نیست و شرایط به گونه ای است كه اگر مردم بخواهند بدون سپرده گذاری، تسهیلات مسكن دریافت كنند، باید حتما این اوراق تسهیلات مسكن را بخرند، باید سازوكار خرید و فروش اوراق به گونه ای باشد كه بازار سیاه برای آن تولید نشود.

1397/01/26
14:40:31
5.0 / 5
4732
تگهای خبر: بازار مسكن , فروش , مسكن , معاملات مسكن
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۵
پلات