گزارش پلات

كمبود برخی انواع لاستیك بدلیل فقدان برنامه ریزی وزرات صمت

كمبود برخی انواع لاستیك بدلیل فقدان برنامه ریزی وزرات صمت

پلات: در صورتیكه رانندگان خودرو های نیمه سنگین از فقدان لاستیك ابراز گلایه می كنند، دست اندركاران می گویند ضعف برنامه ریزی وزارت صمت سبب كمبود برخی انواع لاستیك شده است.


به گزارش پلات به نقل از مهر، حدود ۱۰ روز است كه رانندگان خودرو های سنگین و نیمه سنگین قدیمی تر خصوصا خاورها و مینی بوس ها از كمبود لاستیك در پایانه های بار گلایه مند هستند. با این وجود بعضی از كامیون داران برندهای خارجی همچون اسكانیا نیز این مشكل را گوشزد كرده اند. یكی از مالكان كامیون اسكانیا در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره مشكل كمبود لاستیك اظهار داشت: به اتحادیه صنفی رانندگان برای دریافت حواله بازگشت كردیم، كه از صدور حواله برای لاستیك برند اروپایی خودداری كرد. وی ادامه داد: این در حالیست كه با مراجعه به فروشگاه لاستیك سنگین در پایانه حمل و نقل، از وجود چنین برندهایی در فروشگاه مطمئن بودیم. اما بدون حواله سهمیه لاستیك دولتی، امكان خرید این لاستیك ها وجود ندارد. نماینده سازمان راهداری: مشكل خاصی از نظر كمبود لاستیك نداریم در همین خصوص داریوش باقرجوان، مدیر طرح توزیع لاستیك سهمیه ای خودرو های سنگین در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره كمبود لاستیك خودرو های سنگین بین شهری در بعضی پایانه های حمل و نقل گفت: هم اكنون در سبد تامین ما، برندهای مختلفی وجود دارد و احیانا رانندگانی كه از كمبود لاستیك ابراز نگرانی می كنند، احیانا به دنبال برندهای خاصی هستند كه برند مورد نظر آنها موجود نبوده است وگرنه هم اكنون لاستیك های مختلف خودرو های سنگین در سبدهای توزیع سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای موجود است. وی با رد این ادعا كه تولیدكنندگان داخلی از عرضه لاستیك خودداری می كنند، اضافه كرد: توزیع لاستیك این نوع خودرو ها بوسیله ادارات كل راه و شهرسازی استان ها و همكاری انجمن ها صنفی استانی رانندگان حمل و نقل برون شهری انجام می شود كه حواله را صادر كرده و در ادارات كل راه و شهرسازی استان ها ثبت می شود و سپس با مراجعه به پایانه ها، می توانند آنرا دریافت نمایند اما ممكنست برای سایز یا برند خاصی از طرف متقاضی درخواست صدور حواله شود كه آن سایز یا برند خاص موجود نباشد. كدام لاستیك ها كمیاب شده است؟ باقرجوان درباره سایزهای لاستیك سنگین كه در كشور كمبود داریم اظهار داشت: تایرهای سایز ۳۱۵ و ۳۸۵ را در كشور مازاد داریم اما در زمینه لاستیك های سایز ۱۲۲۴، مینی بوسی و خاوری كمبود وجود دارد و در حال پیگیری بوسیله وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تأمین این كمبود هستیم. وی علت كمبود برخی سایزها را واردات بیشتر از نیاز لاستیك های سایز ۳۱۵ و ۳۸۵ در مقطعی از زمان عنوان نمود و تصریح كرد: وزارت صنعت باید برای واردات لاستیك خاوری سریعتر اقدام كند؛ به خصوص كه متقاضیان لاستیك های خاوری، ۱۲۲۴ و مینی بوسی بسیار زیاد هستند. بگفته او، مصرف لاستیك های ۱۲۲۴ در خودرو های سنگین كفی و تریلی بسیار بالاست. مدیر طرح توزیع لاستیك سهمیه ای خودرو های سنگین در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای درباره مشكل كمبود لاستیك اتوبوسی هم اظهار داشت: با عنایت به اینكه اتوبوس ها عموما لاستیك سایز ۳۱۵ و ۳۸۵ عموما مصرف می كنند، كمبودی در بخش لاستیك اتوبوس نداریم. چینی ها سردمدار صادرات لاستیك به ایران بگفته باقرجوان، كامیون داران و اتوبوس داران هم اكنون عموما خواستار مصرف لاستیك اروپایی هستند و رغبتی به برندهای چینی ندارند. وی درباره علت كمبود واردات لاستیك برندهای اروپایی اظهار داشت: به سبب گران بودن واردات این نوع لاستیك ها، از آنجایی كه برای واردكنندگان به صرفه نیست، پس واردات لاستیك های سنگین چینی بیشتر است كه قیمت مناسبتری دارد. واردات لاستیك های چینی در ابتدای آزاد شدن واردات لاستیك سنگین در سال قبل به سبب عطشی كه بازار داشت، خوب جواب داد اما پس از آن كه بازار به حدی رسید كه حق انتخاب به رانندگان كامیون داد، میزان تمایل به خرید و مصرف لاستیك چینی كم شد. كامیون داران، اتوبوس داران و سایر دارندگان خودرو های سنگین و نیمه سنگین معتقدند استفاده از لاستیك های چینی هم منجر به ضعف عملكرد خودرو های سنگین و هم سبب كاهش ایمنی این نوع خودرو ها خصوصا در سیستم ترمز وسیله نقلیه شده است. ضمن اینكه میزان پیمایش لاستیك های چینی و اروپایی بسیار متقاوت است. این مقام مسئول در پاسخ به این پرسش كه آیا لاستیك سنگین همچنان جزء كالاهای اساسی محسوب و با ارز دولتی (۴۲۰۰ تومانی) وارد می شود، اظهار داشت: فعلا ارز دولتی به لاستیك سنگین تعلق می گیرد اما وزارت صنعت، معدن و تجارت در این قضیه حساستر شده و به برندهای خاص یا برخی تولیدكنندگان با شرایط خاصی ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص می دهد. دبیر اتحادیه كامیونداران: بی تدبیری وزارت صمت در واردات و سازمان راهداری در توزیع لاستیك احمد كریمی دبیر كانون كامیون داران نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره مشكل توزیع لاستیك میان كامیونداران گفت: متأسفانه در زمینه توزیع لاستیك به قدری بی برنامگی داریم كه در بعضی سایزها با اشباع در سبد راهداری مواجه هستیم و در بعضی سایزها نیز چون ثبت سفارش انجام نشده، كمبود وجود دارد مانند لاستیك سایز ۱۲۲۴، ۲۱۶ و ۲۸۵. وی اشاره كرد: این كمبود ناشی از امتناع تولیدكننده ها از عرضه لاستیك به بازار نیست. وی افزود: ما در اتحادیه ها و تشكل های صنفی حمل و نقل جاده ای به وزارت راه و وزارت صنعت اعلام كردیم كه بااینكه در لاستیك های سایز ۳۱۵ و ۳۸۵ در سال قبل مشكل جدی داشتیم، اما باید ثبت سفارش واردات ۱۲۲۴، مینی بوسی و خاوری هم همزمان انجام می شد اما این اقدام انجام نشد و هم اكنون در لاستیك های نیمه سنگین كمبود داریم. تن-كیلومتر پاسخگوی نیاز صنفی رانندگان خودرو های سنگین این فعال صنفی صنعت حمل و نقل جاده ای درباره كمبود كامیون در جاده ها و اعتراض برخی رانندگان به پایین بودن كرایه حمل تصریح كرد: نرخ پایه تن - كیلومتر به خوبی پاسخگوی نیاز رانندگان است كه هم كامیونداران از آن راضی هستند و هم صاحبان بار. وی با رد افزایش قیمت قطعات خودروی سنگین و لوازم یدكی كامیون ها اظهار داشت: باتری، لاستیك، روغن موتور و چند قطعه دیگر پرمصرف هستند و رانندگان مدام با آنها در ارتباطند كه هنوز گران نشده و به قیمت پیش از افزایش نرخ بنزین به فروش می رسد. كریمی افزود: برخی می خواهند با شایعات به این مساله دامن بزنند ولی هنوز هیچ اتفاقی در حوزه قیمت قطعات خودرو های سنگین بین شهری رخ نداده است. حتی برخی رانندگان به ما منعكس كرده اند كه از تغییری كه در نرخ كرایه حمل برمبنای تن - كیلومتر رخ داده، راضی هستند. اگر شرایط به نحوی شود كه به سبب كم باری یا تورم سالیانه، نرخ پایه تن - كیلومتر پاسخگو نباشد، اساسا آنرا به كمیته نظارت بر تن - كیلومتر در سازمان راهداری منتقل خواهیم كرد. وی افزود: هم اكنون مشكل كم باری نداریم اما متأسفانه همچنان با مشكل بالا بودن تعداد ناوگان و از رده خارج نكردن ناوگان فرسوده روبه رو هستیم. این در حالیست كه كاركرد ناوگان جاده ای در دنیا سه برابر كشور ماست كه به سبب ازدیاد ناوگان باری جاده ای در كشور است.


منبع:

1398/09/04
14:48:38
5.0 / 5
4223
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵
پلات